Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Bästa studentstaden?


vendela

Rekommendera Poster

Jag vill börja studera på högskola/universitet nu till hösten. Och den 15/4 ska alla ansökningar vara inne. Det närmar sig med stormsteg och jag är osäker på vad jag ska söka för skolor här i Sverige.

 

Jag har några frågor ang det här..

 

Vilken är den bästa universitetet/högskola?

Vilken är den bästa studentstaden?

Och var är det lättast att komma in?

Är det svårt att få tag i en liten lägenhet?

 

Jag har funderingar på att läsa till sjuksköterska.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 53
  • Created
  • Senaste svar

Sjuksköterskeutbildningen finns på så många orter så välj någon med kul studentliv och bra bostadsmöjligheter.

 

Jag läser på Göteborgs Universitet, som har flest studenter i landet. Men studentlivet är väl sådär kanske. Finns t.ex. inga nationer här som det finns på nästan alla andra högskolor/universitet i Sverige. Å andra är Göteborg alltid Göteborg. Det finns mycket att göra i Sveriges andra stad B)

 

Just ja, få tag i en studentlägenhet i Göteborg är lika hopplöst som i Stockholm, om inte värre. Har själv stått i kö sedan hösten 2002. Hoppas verkligen jag får en schysst lya till i höst iaf.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

välj Gävle lagom lite/stor stad, gångavstånd till sjukhuset 8-10 min :) , konserthus (mellan stan o skolan) 5 min gång till badhuset (från skolan), mac meckarna :),

nybyggd skola (gammal kassern), ett eget kårhus med stooor uteplats under tak :), en ganska krogtät stad (låg i top för ett par år sedan), city fest, country fest :), nybyggda "student längor", osså har dom byggt studentlägenheter i några stadsdelar (nära skolan). Jo osså kan du ju plugga också när det inte är nåt party på G :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Satsa inte på Falun... här ska de tvångskommendera vårdpersonal i sommar för att täcka upp personalbristen och det utan kompensation..... annars är Falun oerhört myyysigt! (w00t)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man väljer väl för farao studieort efter utbildning, inte studentliv???

 

Ska ni plugga eller festa?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man väljer väl för farao studieort efter utbildning, inte studentliv???

 

Ska ni plugga eller festa?

Exakt, sjuksköterskeprogrammet är väl bara 3 år? det är avklarat i ett nafs.

Personligen skulle jag rekommendera Karolinska Institutet här i Stockholm;

Sveriges mest framstående medecinska universitet.

Deras sjuksköterskeprogram lär vara det kvalitativt bästa i Sverige.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man väljer väl för farao studieort efter utbildning, inte studentliv???

 

Ska ni plugga eller festa?

Absolut, men jag personligen vill inte plugga i en tråkig stad om du förstår vad jag menar?

Men självklart kommer utbildning i första hand.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom vi bor i Sverige där utbildningarna inte skiljer så mycket i kvalitet så är det klart man väljer en stad med bra bostads- och nöjesutbud.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Uppsala är en deprimerande stad.. plugga inte där.. <_<

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man väljer väl för farao studieort efter utbildning, inte studentliv???

 

Ska ni plugga eller festa?

Att läsa på universitet är så mycket mer än bara själva skolan. Eller som min gamla inspector brukade säga: "Låt inte studierna komma ivägen för din utbildning".

 

En mindre stad har fördelen att man oftare har en bättre gruppkänsla hos studenterna. En större studentstad har bättre utbud på allt som hör studentlivet till och fler utbildningar att kika på om man känner att man inte kommit 100% rätt.

 

Jag trivdes bra i Lund, men jag tror att även Linköping eller Luleå, och kanske Göteborg hade funkat bra för mig (pluggade på LTH, så alternativen var inte SÅ många). Stockholm kändes för stort i förhållande till studentlivet (vilket jag på olika sätt fått bekräftat senare).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Iofs, jag valde Chalmers enbart för att det ligger i Göteborg. Jag bor i mellersta Bohuslän och skulle inte kunna flytta ifrån västkusten. Två år på Irland var väldigt jobbigt i det avseendet. Så jag har lovat mig själv att aldrig mer flytta härifrån.

Så alla andra skolor är därmed uteslutna.

 

Jag är inte mycket för att festa, så utelivet spelar ingen roll alls. Jag går inte ut nämligen. Jag är en sån som bara gillar hemmafester. Jag går aldrig på bio. Jag äter aldrig ute på restaurang. Jag går aldrig på museum. Nån enstaka konsert kan det bli.

För övrigt lär jag nog inte ha tid för annat än plugg, så det spelar inte så stor roll hur det ser ut utanför lägenhetens fyra väggar...

 

Enda problemet är att jag sannolikt inte kommer att få tag i en lägenhet i Gbg. Tråkigt att hela ens utbildning ska kunna skjutas i sank pga en genomrutten bostadsmarknad...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad har ni att säga om Örebro Universitet?

 

Jag söker dit i år nämligen! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad har ni att säga om Örebro Universitet?

 

Jag söker dit i år nämligen! :)

Örebro verkar skitbra .. Har en tjejpolare som pluggar där hon verkar stormtrivas, har hört detsamma om/från bekantas bekanta och så vidare.. Örebro verkar bra. :)

 

.. fast jag vill ha min tjejpolare tillbaka här i stockholm.. :rolleyes:

 

Min tjejpolare pluggade för övrigt multimediaproduktion där.. var det sånt du skulle plugga? .. Den utbildningen lär ha blivit bättre men när hon pluggade den så var den tydligen inget vidare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Örebro är bra sånär som på bostads situationen,Kan du bar lösa den är det ett toppen ställe :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Satsa inte på Falun... här ska de tvångskommendera vårdpersonal i sommar för att täcka upp personalbristen och det utan kompensation..... annars är Falun oerhört myyysigt! (w00t)

 

Och dit har jag skickat min son för att arbeta! :o (w00t)

 

Vilken tur att han inte jobbar på sjukhuset då. ;)

 

En liten parantes, min lillebror är född på Falu lasarett och själv är jag konfirmerad i Svärdsjö kyrka. :)

 

Vänliga Hälsningar

jojjo

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad har ni att säga om Örebro Universitet?

 

Jag söker dit i år nämligen! :)

Örebro verkar skitbra .. Har en tjejpolare som pluggar där hon verkar stormtrivas, har hört detsamma om/från bekantas bekanta och så vidare.. Örebro verkar bra. :)

 

.. fast jag vill ha min tjejpolare tillbaka här i stockholm.. :rolleyes:

 

Min tjejpolare pluggade för övrigt multimediaproduktion där.. var det sånt du skulle plugga? .. Den utbildningen lär ha blivit bättre men när hon pluggade den så var den tydligen inget vidare.

Härligt, det låter bra!

Jag har tänkt mig media och komunikationsvetenskap men multimediaproduktion och digital medie design som alternativ.

 

"Örebro är bra sånär som på bostads situationen,Kan du bar lösa den är det ett toppen ställe"

 

Jag tror det är bostadsgaranti på Örebro universitet!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Örebro är bra sånär som på bostads situationen,Kan du bar lösa den är det ett toppen ställe :)

Trodde det var ganska lätt att få en bra bostad i Örebro.. Men det kanske beror på vad man jämför med. :)

 

Ingenstans i Sverige är det ju egentligen 'lätt' att få en bostad..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Åh jo...

 

I Dalsland kan du lätt hitta en stor villa med enorm tomt för ett par hundra tusen.

Det skulle jag ha råd med som student, faktiskt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ju fortfarande inte direkt 'lätt' sett ur vissa perspektiv. :)

 

Jag försökte liksom anspela på att om det är 'svårt' att få bostad i Örebro så är det nog inte 'lätt' någonstans och det är helt omöjligt i Stockholm, Göteborg, Malmö och Uppsala. :)

 

Bostadsfrågor kan vara ruskigt underhållande att diskutera.. Kan citera ett litet uttalande jag har hört någonstans;

"Det är ju helt omöjligt att få en bostad här i stan. Jag och Kalle fick stå ett HELT ÅR i bostadskö innan vi fick något."

.. lät roligt i mina stockholmar-öron.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ännu roligare om man är i Göteborg. Där FINNS INGEN bostadskö!

Alla måste alltså söka hela tiden på allt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det någon som har erfarenheter om hur det är att plugga i Halmstad?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...