Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Rollspel


ClCdCm

Rekommendera Poster

Eftersom ämnet rollspel dök upp i tråden om PRAO-plats, så tänkte jag fråga vilka spel ni tycker om.

 

Själv spelar jag inte alls nu, men höll på mycket för 6-9 år sen.

Jag tycker inte om fantasy, så Drakar&Demoner spelade jag högst motvilligt... :)

Min favorit var istället Mutant (nyutgåvan, efter vad jag har läst) och extravarianten Mutant Rymd.

 

Vi var ett gäng som inte var så "bokstavstrogna", så vi brydde oss inte så mycket om att peta med alla möjliga regler.

Att vi hade kul var huvudsaken. Och kul hade vi! :D

Det är svårt att inte ha kul när klockan är 7 på morgonen och man började spela 12 timmar tidigare!

Övertrötthet, tror jag man kallar det... :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Senaste utgåvan av Mutant (Mutant - undergången arvtagare) är underbart och vi försöker få tillfälle att spela det. Annars är favoriten samma spel fast i första utgåvan. Drakar och Demoner är en klassiker och det kan vara grymt kul att spela. Svenska Kult kan vara underbart med rätt spelledare. Vampire hör till favoriterna också.

 

Mutant (-98 versionen) var annars mitt första rollspel och efterföljaren Mutant Chronicles är ett riktigt roligt humor-rollspel om man spelar det på det sättet.

 

Regler kan vara bra att ha men jag föredrar rollspelande som är mer åt friform. :)

 

Övertrötthet är en underskattad konstform. :)

 

Glömt den här gamla tråden?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Neotech är jäkligt kul att spela!

 

Vi kör just nu en kampanj där vi lever i Mexico city som Maffiosos.

Vi driver en nattklubb och lite annat mer olagligt som jag inte vågar ta upp här

(w00t)

 

Rollspelet utspelar sig i framtiden där många roller är ombytta. Tex USA är uppdelat i olika länder, Madagaskar har blivigt en militär stormakt efter att ha blivigt avslöjade med mängder med atomvapen! Skandinavien är ett rike! Finland fick jordens första besök av utomjodingar...de krachlandade mitt i Helsingfors...

 

Neotech är ett mycket seriöst rollspel även om det ovannämda kan låta lite löjligt... Allt är beskrivet mycket bra i boken.

 

------------

 

Sen har vi ju Westernrollspelet. Mycket roligt att spela. Vem har tex inte velat välta omkull ett saloonsbord efter att blivigt påkommen med ett extra ess i ärmen och börja skjuta. Eller spela en hårdkokt revolverman på flykt. Man kan spela pråst, nybyggare, indian (man får välja stam), Lagman, Shaman (indian) + lite andra...

 

Ett minus är att det kan upplevas som krångligt att göra en karaktär till det rollselet. Western har också det mest detaljerade stridssystemet... Man kan få en träff e högerörsnibb eller vänster långfinger...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Va kul vi har haft genom rollspel!!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

GURPS rockade bäst regelmässigt tyckte jag, bortsett från att systemet var så öppet att det tog dagar att göra karaktärer. Alldeles för mycket valmöjligheter gjorde spelarna förvirrade.

 

Annars är det välutvecklade spelvärldar som i längden vann över reglerna. Call of Cthulhu har antagligen betytt mer för H.P Lovecraft postuma kändisskap än hans egna böcker.

 

Fast det var många år sedan jag spelade på allvar. Böckerna åkte upp på vinden för tre år sedan, efter att ha samlat damm i fem år i hyllan. Nuförtiden har man aldrig tid, eller snarare att man har andra prioriteringar i livet.

 

Håller på och flyttar och fann Expert och Gigant-boxarna samt Mutant2-lådan med payoffen "Träng djupare in i den förbjudna zonen". Blev en del pubertala skämt om detta på sin tid. :rolleyes: Tryckår är 1986.

 

"Slå ett slag på fummeltabellen", "hur många KP?" etc.. Vilket fikonspråk man utvecklade! :lol:

 

//Thomas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fummeltabellerna har alltid varigt nervöst att slå på!!!

 

Du slår din närmsta kompis....

 

I all hast sväljer du din tunga...

 

Du snubblar på en osynlig sköldpadda...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är kul att lyssna på personer som spelar rollspel.

De har ett varierande samtalsämne, som ibland kan spåra ut fullständigt. ;):lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

D&D Expert är en klassiker...:D

 

Kommer ihåg när en i vår grupp började slå i bordet och skrek "fegis" så att ljusen och flaskorna föll... :lol:

Klockan var nog närmare halv två ifall jag minns rätt :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur får man tid att spela egentligen? Vi spelade en del förra sommaren och insåg att det fortfarande är j---gt kul.. men nu har inte tiden räckt till på länge. Hur får man tid? :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är som du säger, svårt att ta sig tid att spela!!!

 

Många jobbar, en del pluggar och resten har annat för sig... :( Man kan spela på veckodagar bara 3-4 timmar. Dela upp spel-passen till mindre delar eller nåt sånt!!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

.. det är ju inte lika kul. Jag vill spela tills jag stupar.. övertrötthet är som sagt en underskattad konstform.. Kanske är problemet att man börjar bli gammal och inte orkar spela lika mycket. :eeeh:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kanske borde köra Baldurs Gate online eller något sådant? :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det skulle vara kul!

 

Men jag har inte det spelet... Får la ta och skaffa det nån gång kanske.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har inte heller det spelet.. har typ bara AlephOne som jag har tankat ner för att kolla lite på. Däremot har jag och polaren spelat en del Baldurs Gate tillsammans hemma hos honom .. känns lagom seriöst och allvarligt.. Lite problemlösning mycket hack´n´slash om man gillar sådant.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag spelade ju det hemma hos dig macgunde.... För 2-3 år sedan!

 

Kul spel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det skulle vara skitskoj! :)

 

Är det någon här på forumet som klarat av hela Baldurs Gate 2?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

i dag ska jag spela rollspel.. är riktigt uppåt över det. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kul!!! Då önskar jag dig lycka till och att det blir ett extra roligt spelpass :)

 

Jag spelade igår!!! Vilda western där jag är revolverman och min kompis är sprängtekniker!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...