Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Stackars Bill


fjellis

Rekommendera Poster

Oj oj oj, men som han själv brukar säga: "jag är inte rik"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Frågan blir då - Efter vilka kriterier fick man fram det beloppet ?

Är alla villaägare då, skulder oräknat, miljonärer?

 

Har man dessutom fysisk förmåga att konsumera en sådan förmögenhet ?

Jag själv skulle vara nöjd med en sisådär fyra mille. :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det har med börsvärde att göra - fiktiva värden. Ibland är detta värde - åtminstone till en tiondel - kopplat till verkligheten...ibland långt därifrån.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter väldigt skumt. Trodde det var ett försenat April-skämt.. men visst man får väl lov att tro på det man läser.

 

Heja Kamprad!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Joakim Ågren

Hej!

 

Nu har visst en uppdaterad artikel dykt upp som klargör saken lite!Tydligen så är det så att det är Ikeas stiftelse i Holland som äger de 400 Miljarderna och inte Kamprad själv!. Men Kamprad tillhör i alla fall de 10 rikaste i världen med dryga 60 miljarder i förmögenhet och numera tjänar han 3 miljarder om året på Ikeas varumärke.

 

http://www.aftonbladet.se/vss/ekonomi/stor...,458227,00.html

 

När det gäller Bill gates så är han fortfarande världens rikaste men jämfört med för ett par år sedan så har han blivit klart fattigare. Nu har han kring 350 miljarder kronor men får 3 år sedan hade han över 700 miljarder kronor och hans förmögenhet växte med över 1 miljard i veckan och man trodde att han skulle bli den första Amerikanen i världshistorien som skulle nå magiska $100 miljarder men Aktiemarknaden föll och han förlorade halva sin förmögenhet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...ja ja.. verkligheten är en annan för de allra flesta.... själv har jag 2 mille i lån - bara för att bo... jag betalar skatt på mat jag måste äta... för att orka arbeta... och få lön... där skatt dras för att....

 

Snart skall jag betala för att få komma in på den malm jag bor... om jag inte håller mig på den... - en politiker lovade annat men det var bara ett vallöfte........om jag lovar mina kunder en sak och inte gör så som lovat så har jag inga kunder snart....

 

Hoppas Bill och Kamprad har det kul med sina mijoner... nej jag vil inte ha dem alla:-))) Finge jag 2 så vore det ok:-DDDDDD

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stanna på den där malmen säger jag bara.. Känns inte som om politikerna vill att folket ska pendla och arbeta .. <_<

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I mina ögon har de allra flesta politiker tappat verklighetsförankringen... deras kontakter med verkligheten är snart lika med NOLL. Om den redan inte är det.

 

Tänker på Hasse & Tage - osså lägger vi en planka hit o en dit o en till mig själv....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I mina ögon har de allra flesta politiker tappat verklighetsförankringen... deras kontakter med verkligheten är snart lika med NOLL. Om den redan inte är det.

 

Tänker på Hasse & Tage - osså lägger vi en planka hit o en dit o en till mig själv....

Mm.. i den här kommunen tycker kommunalrådet att en rimlig kommunalrådslön är 80 000 i månaden.. i nivå med EU-politikernas löner. Känns helt sjukt och ofattbart. En politiker väljer väl inte sitt jobb för att tjäna pengar eller? .. är det så så vore det väl bättre om vi anställde byråkrater istället för att välja politiker? Börjar bli upprörd nu.. Politik gör mig förbannad.. :angry:

Kommunaltrafiken och biltullarna.. och bara en massa oinfriade löften.. Man löser inte politiska problem genom att låta bli att välja väg och försöka kompromissa .. ideologierna behöver få nytt liv..

 

Heja Kamprad! ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min hustru har varit sjuksyrra i hela sitt liv - ett sk kall - hon ansvarar för människoliv där hon arbetar - hon har plikt att aggera om ngn blir sjuk på stan var som när som - alltid - hon är lååångt ifrån 80 i månaden... hennes oranga kuvert är ett hån.

 

Förmåner - Inga

 

Fallskärmar - Inga

 

Sjukvård på Sofiahemmet - glöm det:-)))

 

Firmafester - hahahhaaaaa... 3,15 st/pe rår..

 

Kafferummet - Kaffekassa

 

Obekväma arbetstider enligt lagt schema - gissa om. helger - ja visst så klart!

 

 

osv osv... tror inte hon är ensammen om detta...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inom den branschen har vissa ett kall.. andra går bara dit tyvärr. Din fru förtjänar bra mycket mer än 80 000.. <_<

Sjukvården behöver en renässans helt klart...

 

och du.. flytta inte till den här kommunen.. Här är allt vad ideologi heter helt utdött. Jag har valt att försöka låta bli att hänga med i politiken för jag blir bara för förbannad. Det regerande blocket går ut med stenhårda vallöften och vinner givetvis. Det första dom gör är att dom höjer ledningens ersättningar med summor som gott och väl skulle kunna avlöna det dubbla antalet undersköterskor och andra kommunalt anställda.. sen går dom rakt motsatt riktning från sina vallöften.. avskedar och lägger ner. Lögnare och skurkar är vad dom är..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Största nyheten i FaluKuriren idag är att vårdpersonalen kan komma att tvångskommenderas att arbeta i sommar för att täcka upp personalbristen.. Men det är inte allt! De får inget extra för det! Hur många fler kommer att bli utbrända i höst i landstinget Dalarna........ :ph34r::ph34r::ph34r:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur många av de anställda i de politiska organisationerna kommer att tvångskomenderas - hur många i Riksdagen kommer att bli tvugna att arbeta i sommar för att lösa sammhällets problem?

 

Borde inte riksdagsgubbarna och gummorna sänka sina löner, ta bort förmåner de fixat till sig - i solidaritet med sammhället - likt bla de piloter som gör det i SAS?:-)))))

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur många av de anställda i de politiska organisationerna kommer att tvångskomenderas - hur många i Riksdagen kommer att bli tvugna att arbeta i sommar för att lösa sammhällets problem?

 

Borde inte riksdagsgubbarna och gummorna sänka sina löner, ta bort förmåner de fixat till sig - i solidaritet med sammhället - likt bla de piloter som gör det i SAS?:-)))))

En del är ju tom tjänstlediga och inträder i tjänst under semestern... de har ju rätt till det... och deras anstängda ekonomi kräver ju det.... :blink:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att vårdpersonalen är pinsamt och skamligt underbetalda - därför vill jag se en skattehöjning för att finansiera högre löner till dessa nyckelpersoner i en civiliserad demokrati. Jag tycker alltså att deras jobb (vård och liv och död) är så viktigt att jag tveklöst föreslår en skattehöjning. Det rör sig om nationalekonomiskt sett mycket stora summor som behövs - alltså är en skattehöjning den enda vägen. Flummet om "rationaliseringar", "privata alternativ" (som ändå är skattefinansierade) och "omfördelningar" håller inte. Det är bara lögn...ren bluff. Vill vi skäligt pynta vårdarbetarna är det bara att ta upp plånboken. Jag är redo.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:-)))

 

 

Helt rätt de är väl ca 80.000 som borde få en sådär 8-10.000 mer per månad i lön. Plus alla sociala avgifter så klart.

 

Ska vi räkna ut vad det blir....och då genast fatta varför de aldrig kommer att få vad de (och många andra med för den delen) borde ha... deras fack vet det sedan länge... politikerna med.

 

Att låta en eller tre eller ngra till av politikerna sno åt sig en sanslös lön är klart ett mindre belopp....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hörde att vårdbiträdena började på 12.000:- (före skatt...)....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...men herregud SÅ mycket???? har de tjänstebil med då och fria resor til hemstäderna...???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man tänker på att de flesta svenskar betalar kyrkoskatt på närmare två procent, så finns det ju helt klart ett stort utrymme för skattehöjningar.

 

Personligen så vill jag avskaffa både landsting och kommuner. Dessa två uppdelningar är de främst bidragande orsakerna till orättvisorna i resursfördelningen inom Sverige.

I min hemkommun är över en fjärdedel av befolkningen ålderspensionärer och, om jag minns rätt, nästan en tredjedel pensionärer totalt sett. Mycket vård och ingen skatt där, alltså... Till det, så har vi väldigt få åretruntboende, så kommunen måste bekosta/underhålla väldigt mycket infrastruktur som är dimensionerad för sommaren, när befolkningen ökar till mellan 3 och 5 gånger vinterns. För de som bara bor här på sommaren betalar i princip ingen skatt här, eftersom de är skrivna i andra kommuner. Och fastighetsskatten är ju inte kommunal den heller...

 

Ett bättre system vore att alla enbart betalar statlig skatt och att pengarna sedan fördelas likvärdigt mellan olika områden (som geografiskt kan motsvara kommunerna) efter befolkningssammansättning och behov som uppstår som en följd av den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker helt klart att man ska se över gamla löpande utgifter innan man höjer skatten.. fast behöver man sen höja skatten är jag inte den som är den. Jag tror att grundproblemet idag är att egoism har blivit för legitimt.. Tror många har svårt att inse att för att förbättra villkoren för någon annan så kanske man själv måste vara beredd att avstå från någonting.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Yes! Vård och omsorg är alldeles för viktigt för att kommunala korkskallar och landstingsidioter ska ha med saken att göra. Förstatliga rubbet! Lika självklart som att försvaret är helstatligt :lol:

 

Kommentar till förra inlägget...glömde citera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att vårdpersonalen är pinsamt och skamligt underbetalda - därför vill jag se en skattehöjning för att finansiera högre löner till dessa nyckelpersoner i en civiliserad demokrati. Jag tycker alltså att deras jobb (vård och liv och död) är så viktigt att jag tveklöst föreslår en skattehöjning. Det rör sig om nationalekonomiskt sett mycket stora summor som behövs - alltså är en skattehöjning den enda vägen. Flummet om "rationaliseringar", "privata alternativ" (som ändå är skattefinansierade) och "omfördelningar" håller inte. Det är bara lögn...ren bluff. Vill vi skäligt pynta vårdarbetarna är det bara att ta upp plånboken. Jag är redo.

Ok, antag att vi höjer skatterna, får verkligen sjuksköterskor (mfl.) mer pengar i plånboken då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att vårdpersonalen är pinsamt och skamligt underbetalda - därför vill jag se en skattehöjning för att finansiera högre löner till dessa nyckelpersoner i en civiliserad demokrati. Jag tycker alltså att deras jobb (vård och liv och död) är så viktigt att jag tveklöst föreslår en skattehöjning. Det rör sig om nationalekonomiskt sett mycket stora summor som behövs - alltså är en skattehöjning den enda vägen. Flummet om "rationaliseringar", "privata alternativ" (som ändå är skattefinansierade) och "omfördelningar" håller inte. Det är bara lögn...ren bluff. Vill vi skäligt pynta vårdarbetarna är det bara att ta upp plånboken. Jag är redo.

Ok, antag att vi höjer skatterna, får verkligen sjuksköterskor (mfl.) mer pengar i plånboken då?

Om det finns folklig och politisk vilja - ja. En regering kallar det budget; så mycket ska vi bygga vägar för, så mycket ska skolan ha i år, så...etc...etc...

 

Man kan också skita i dom lågavlönade inom offentliga sektorn - lämna dom i sticket - genom att anta att det inte är någon ide att ge dom mera stålar därför att det är ändå någon annan som tar dom. Jag har dock en annan människosyn och håller inte med om detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...