Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Undermålig Apple-reklam?


Semmelman

Rekommendera Poster

Vi hade släktingar på besök, medel till högutbildade, tvärsnitt av medelsvenssons, tjejen köpte en iMac i julas och nu när de fick se den utbrast de att en sådan dator hade de aldrig sett förut, vikken lattjo lite pryl, en sån ville de ha! Jätteimpade!

 

Nu är det i o f s sånt som man säger, det behöver inte betyda att de verkligen skulle göra det (när de väl ser prislappen) men det som oroar mig är att de aldrig sett en iMac som ju funnits några år vid det här laget, det visar på vilket genomuselt genomslag Apples (icke)reklam haft.

 

Själv har jag aldrig nånsin sett en Apple-annons i våran lokaltidning, det bor ju några miljoner människor utanför Stockholm så det är väl där man borde annonsera, dessutom finns det dåligt med mac-affärer utanför huvudstaden så det borde väl vara där man borde annonsera och visa att man existerar? Dessutom är det fullt med reklam- och mediafolk i storstaden och de vet ju redan om maccens storhet, så varför öda reklam på dem som redan vet? Dessutom har man väl mindre att göra ute i småstäderna så där kan man spendera mer datortid än i Stockholm där alla istället springer sporrsträck mellan vattenhålen... ;)

 

Läste för några dar sedan här att Apple inte skulle satsa på TV-reklam, det når ju många överallt ute i landet, varför vill inte Apple satsa på det?

 

Först var mobiler en teknisk sak för killar att flasha med, sen när kvinnorna upptäckte vad man kan göra med dem blev det ju ett rejält uppsving och nu är det ju dom som oftast säger att de inte kan klara sig utan mobilen! Jag undrar om inte datoranvändningen håller på att gå igenom samma sak, just nu upptäcker kvinnor vad de kan använda datorn till och snart kanske det är dom som kommer bestämma hushållens datorval, och iMac är ju en perfekt tjejdator, snygg, liten, kvinnlig -rund, tyst och inga sladdar -nästan, och lättanvänd och krångelfri, detta säger jag inte för att vara manschauvinist, jag själv premierar samma egenskaper…

Men Ikea gjorde ju reklam riktad mot sexuellt oliktänkande för några år sen, varför kan inte Apple försöka fånga hälften av Sveriges befolkning: kvinnorna? Jag tror att en sådan reklam också skulle intressera många män? Alla män är inte enkom intresserad av prestanda. Jag tror också att kvinnorna behöver särskild reklam riktad mot dem, vanlig datorreklam typ prestanda passerar obemärkt, kvinnor måste känna sig tilltalade för att tilltalas… men det funkar nog för många män också… …Eller, tjejer, har jag fel?

 

Förresten, vet någon om svenska Apple får göra egna reklamfilmer eller måste de visa de amerikanska?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De senaste helgerna har ett företag i stan annonserat med Macintosh, video- och digitalkameror. Jättekul, för det är ett företag jag inte hört talas om tidigare. Tror inte Apple själva lägger ner mycket reklam på tidningar och tv (dyrt), men däremot brukar ju deras återförsäljare ha Macar i sina anonnser (Siba bland andra).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svenska Apple får en reklambudget från Apple i USA, och det rör sig tyvärr inte om särskilt mycket pengar. :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man gör väl ständigt utvärderingar av tidigare reklamkampanjer. Finner man då ett samband mellan insats och försäljningsökning, så hittar man nog en nivå där man får, som man inbillar sig, maximalt med utbyte för pengarna. Och då sätter man budgeten därefter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror Apple här i sverige lever på de trogna skaror som hyllar macen. Ser man till hur lite reklam Apple gör så kanske försäljnings-siffrorna är ganska bra? Jag vet inte hur det är med andra här.. men jag själv gör en hel del reklam för macar.. min övertygelse att vissa faktiskt mår bäst vid en mac kan driva mig ganska långt även om jag försöker låta bli att missionera. Finns det många privatpersoner som försöker övertyga grannen/släktingen/vännen att det är just en Dell, en IBM eller en PackardBell man ska välja tror ni?

 

Kalla mig naiv men jag menar att Apple i varje fall delvis säljer tack vare övertygade anhängare. Hur får man så övertygade anhängare? Retorisk fråga; Har det kanske med propaganda, indoktrinering eller reklam att göra!?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...det var en väldigt STOR skillnad i att arbeta i Maccen till skilnad från PC en gång i tiden... det var lättare att fatta hur Maccens system fungerar.. göra en hel del själv.. osv..

 

DET fick mig att våga skaffa dator.... gick en kurs på NUTEK 1986 i data... där fick jag lära mig skriva kod för att dra ett streck från vänster till höger... (va kul va!) året efter kom Xerox med en mus.. och ett program där man kunde SE vad man gjorde... så stod där en Mac på mitt bord... ngra år senare... är väl inget svårt att fatta att man blev förälskad - den fungerade ju!!! Och man kan pula lite själv... med ngt man väljer att pula med...

 

Ungefär som när - När pullverkakan uppfanns - då var den ingen hit - förrän man kom på knepet att husmor skulle sätta till ett ägg... dvs HON gjorde ngt själv och kände sig delaktig.... Maccen är väl samma sak liksom????

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo.. och Apple håller ju måttet väldigt väl än idag. Det är ungefär vad jag vill säga.. Apple säljer till stor del för att det finns människor som verkligen gillar macar och övertygar andra om att mac är bra. Den bästa reklamen ett företag kan få är övertygade konsumenter som övertygar andra.

 

Det där om propaganda, indoktrinering och reklam var mest en pik till dem som kallar mac-användare för indoktrinerade.. För var förekommer indoktrineringen om Apple är så dåliga på att göra reklam? :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...