Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Kraftiga prestandaproblem iMac...


iMac2008

Rekommendera Poster

Har haft min iMac 24 i snart ett halvår och igentligen aldrig blivit riktigt överens med den då jag hela tiden upplevt små problem.

Datorn är en dual core 3.06 med 4 gig ram trådlöst mus & tangentbord.

Problemen började i stort sett direkt med att det inte gick att mata ut skivor, satt i supporten för att lösa det typ 40 min och inte en där lyckades man lösa det. till slut efter många omstarter kom den dock ut. och sen dess har jag inte använt cdn. Därefter blev det problem med kommunikationen med musen och jag fick en ny på garanti som även den funkade dåligt så jag började använda en logitech mus (mycket pga att macens är snygg men inte speciellt användarvänlig)

 

Eftersom man hört så mycket gott om Macen, aldrig kraschar osv. har man intalat sig att det är pga att man inte kan hantera miljöbytet fullt ut och inte kan optimera systemet på samma sätt som man kunde i en PC. Men nu börjar jag mer och mer tro att det är hårdvaran som är fel och inte mina datakunskaper (även om dom i Mac miljö är begränsade)...

 

Det har även varit ett missljud som inte riktigt gått att lokalisera, samt att skärmen blir varm uppe i vänstra hörnet (gissar på att disken sitter där).

 

Körde en aktivitetskontroll och blev då ganska förvånad över hur uselt systemet jobbar... bifogar en bild på prestandan.

148571-minne.jpg

Av 4 gig ram har jag bara 8,31 MB ledigt när jag kör itunes, safari, textredigerare och msn

 

Datorn är Extremt seg, vilket är förståligt med så lite fritt minne. Däremot kan jag inte fatta varför det är så lite minne och varför 2 gig är inaktiverat verkar oxå ganska märkligt...

 

"badbollen" dyker ofta upp vid programstart eller vid aktivitet i startat program. Likakså tar det en evighet att läsa in sidor vid surfning och det är inte ovanligt att det tar sån tid att den slutar söka efter sidan.

 

Safari kraschar alltid när man ebayar eller spelar poker likaså firefox, har tidigare försökt få ordning på detta och då fått tipset om att det kan vara javan som felar men kan inte hitta nått som ordnar problemet.

 

Är det nån som har nått bra tips på lösning eller är det bara att lämna in datorn på service...?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Du har väl många processer igång. Systemet kastar aldrig ut grejer ur minnet i onödan, i fall du skulle köra samma process igen. "Ledigt" minne är nästan alltid nära noll, men det inaktiva minnet kan kastas ut och ersättas av ett nytt program när som helst. Så i princip är tillgängligt minne lika med ledigt + inaktivt minne.

 

 

I systemet finns två olika system för att bestämma vilket program som ska exekveras i varje ögonblick. Om inte alla program/processer får plats i RAM-minnet samtidigt kommer de som varit inaktiva att skrivas ut till hårddisken, till fördel för ett mer aktivt program som samtidigt läses in.

 

Du kan öka mängden ledigt minne genom att avsluta ett program. Då släpper det allt sitt minne, och du får mer "ledigt" minne. Men om du har några processer liggandes utanför RAM-minnet, kommer de att sugas in för att fylla det här hålet.

 

Det optimala är givetvis att inte behöva kicka ut någonting ur minnet, men då kanske du behöver många många gigabytes.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok det låter ju bra att minnet inte är slut. Vilka processer måste vara igång för att kunna köra OSX, tänkte man kunde släcka ner så mycket som möjligt för att se om det skulle kunna avhjälpa problematiken i Safari (är det normalt att Safari använder nästan 450MB av minnet).

Jag har gjort en återställning av Safarin men det gör ingen skillnad på surfhastigheten, vad tror du om att det skulle kunna vara hårdvaran som ställer till det (med tanke på dom andra felen)?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
Ok det låter ju bra att minnet inte är slut. Vilka processer måste vara igång för att kunna köra OSX, tänkte man kunde släcka ner så mycket som möjligt för att se om det skulle kunna avhjälpa problematiken i Safari (är det normalt att Safari använder nästan 450MB av minnet).

 

Stäng Safari och starta det igen.

 

Vet inte varför safari skulle vara så långsamt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter som du har konstiga problem. Har också haft min iMac i ca ett halvår (bytt från Windows) och den enda gång jag fått starta om, är när jag själv gjort något galet. Går som en klocka gör den och jag är helnöjd :)

Min tappar inte prestande eller segar, ens när jag packar upp och bränner filmer samtidig. Har även kört Photoshop tillsammans med Office 2008 och Firefox, inga problem. Då ska tilläggas att jag har modellen mindre än din, med två gigs ramminne.

Låter som du kan ha oturen att ha fått ett "måndagsex". Det är ju trots allt hårdvara inblandat även i en Mac, som faktiskt kan strula, även om säkert 95% eller mer, av de Macar som tillverkas helt enkelt bara fungerar.

Jag tycker personligen inte en dator ska bete sig så som du beskriver, så jag hade lämnat in den för kontroll.

 

Lycka till och hoppas det löser sig, för personligen vill jag inte gå tillbaks till Windows och jag hoppas du också kommer på fördelarna med Mac Os och får allt att fungera...

 

Med vänlig hälsning.

Emanujo.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har haft datorn i väntläge under natten och då har minnes användningen ändrats till följande,

 

Ledigt: 2,11GB

Resident: 588,14 MB

Aktivt: 1,24 GB

Inaktivt: 81,10 MB

Använt: 1,89 1,89 GB

 

Denna fördelning verkar "mer rätt" dock låter använt minne på väl tilltaget...

Är inte minnesåtgången till Safari (433,77 MB) på tok för stor, är 2st fönster öppna (blocket & forumet).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lämna in den, du har ju tydligen en defekt cd-spelare.

Har du provat din uppkoppling med en annan dator? Ditt problem med långsamt internet behöver ju inte bero på Macen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lämna in den, du har ju tydligen en defekt cd-spelare.

Har du provat din uppkoppling med en annan dator? Ditt problem med långsamt internet behöver ju inte bero på Macen.

Uppkopplingen funkar bra på en bärbar PC så jag tror att felet är i datorn såvida det inte kan bli konflikter i routern (Belkin w-lan).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Safari har en tendens att sluka minne när man har den igång ständigt, mår bra av att stänga ner ibland. Tror även att en Återställ (under Safari i huvudmenyn) kan hjälpa till en del.

 

Sen kan du köra programmet Rember för att kolla om minneskretsarna är ok.

 

Men jag håller med, lämna in den - CD-läsaren måste man ju kunna använda!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det händer att det förinstallerade systemet inte är 100% Prova att ominstallera! Du kan antingen blåsa hårddisken och göra en helt ny installation eller göra en sk Arkiv/Installation som plockar ut det gamla OS-et och stoppar in det nya som om inget hade hänt. Mycket bra funktion! Alla inställningar och lösenord sparas. Den hittas i menyn vid installation från DVD-n. Det gamla systemet läggs i en särkild mapp som du kan slänga när du förvissat dig om att du inte behöver något därifrån.

...

Men alltid innan man pillar på OS-et skall det göras en backup! You never know........ :crossfingers:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...