Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Installera om


.ad

Rekommendera Poster

Nu är jag sysslolös och måste ha lite roligt. =P (och vill kunna boota i OS 9)

Tänkte installera om allt, partitionera lite annorlunda och fixa litet.. Ska dra ner Gentoo också och köra in det =) Frågan är: Hur gör jag för att få bäst resultat?

1.) Ska jag installera OS 9 från en separat disk (gammal cd som inte kom med datorn) och lägga det på en separat partition, eller ska jag installera Panther + OS 9 från den medföljande disken och nöja mig med det OS 9 som kommer i Classic? (går iofs att boota till det)

2.) Bootloader. Vad använder man för bootloader när man drar in ett sekundärsystem på en Mac? Grub m fl lär ju inte funka.. =D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kör in OS 9 & OS X på samma disk Linux på några andra partioner, sen kan du välja vilket OS du vill boota på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
Kör in OS 9 & OS X på samma disk Linux på några andra partioner, sen kan du välja vilket OS du vill boota på.

En del tycks föredra att lägga även OS9 och X på olika partitioner. Det är ju enkelt om man gör en ny- eller total ominstallation men är det värt besväret om man har ett stabilt OS 9 som fortfarande behövs men vill stoppa in X i datorn för vissa andra program? Vad är fördelen med olika partioner?

 

Levis

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kör in OS 9 & OS X på samma disk Linux på några andra partioner, sen kan du välja vilket OS du vill boota på.

En del tycks föredra att lägga även OS9 och X på olika partitioner. Det är ju enkelt om man gör en ny- eller total ominstallation men är det värt besväret om man har ett stabilt OS 9 som fortfarande behövs men vill stoppa in X i datorn för vissa andra program? Vad är fördelen med olika partioner?

 

Levis

Fördelen som jag ser det idag är väl att man kan hålla nere alt och välja startskiva det är nog den ENDA fördelen jag ser idag faktiskt.

 

Vi har två partioner på några av våra powerbooks som vi la in X på tidigt men det är ett otyg idag för diskarna är små och OSX partionen är för lite i många fall men hade jag vetat bättre för några år sen så hade det inte sett ut så :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...