Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Filformatet .avi

Axelman

Recommended Posts

Har provat QT, WMP och VLC... Ingen fixar att öppna filmen....

Har faktiskt inte en susning om videocodecs och grejs, men divx-kodade filmer med suffix .avi funkar utmärkt för mig i både mplayer och vlc.

Har du provat med QuickTime i MacOS9/Classic ? Vissa gamla codec'ar som "Intel Indeo Video 5" fungerar inte i QT i MacOSX (de har väl aldrig updaterats av sina skapare).

Om det är avi fil som inehåller "WMV 9" tycks det inte heller fungera, trots att WMP hanterar samma codec'ar när filmen är i en wmv fil .

Så här säger VLC när jag drar igång filen:

main: no suitable decoder module for fourcc `IV50'.

VLC probably does not support this sound or video format.

Va he nån som begrip nå?

Har provat QT, WMP och VLC... Ingen fixar att öppna filmen....

Har du testat Mplayer

Så här säger VLC när jag drar igång filen:

main: no suitable decoder module for fourcc `IV50'.

VLC probably does not support this sound or video format.

Va he nån som begrip nå?

"IV50" är just Intel Video 5.0 som hokan var inne på.

Tyvärr finns det inte någon IV codec/decoder för MacOS X.

Om du har Quicktime Pro kan du testa med att försöka konvertera den till ett format som QT kan spela upp

För att konvertera en fil till en QuickTime-film importerar du den och väljer Arkiv > Spara. Där får du välja vilket format du vill spara den i. Välj "fristående film" och se vad han säger.

Mplayer tar avi. format!

Det finns även en plugg till QT som gör att du kan spela upp avi. formatet.. men har för mig att du måste pro- versionen för den skall fungera!

mvh

B)

Mplayer tar avi. format!

Det finns även en plugg till QT som gör att du kan spela upp avi. formatet.. men har för mig att du måste pro- versionen för den skall fungera!

mvh

B)

Nu var det inte frågan om huruvida man kan spela avi-filer på MacOS X, det kan man förutsatt att dom är kodade med ex DivX, i det här fallet är avi-filen kodad med Intel Video.

Dags för lite utredning igen:

.avi är ett filformat - precis som qt (.mov) - man kan säga att det är en väska som kan innehålla olika typer av information.

Liknelse:

Ett SVHS band kan innehålla Video eller S-Video. En VHS-spelare tar emot ett SVHS-band och kan spela det - men förstår inte informationen om den är i S-Video-format. Kasetterna "passar" dock fint i hålet.

En brännbar CD kan ju också innehålla en massa olika format som en del spelare förstår - en del inte. Plattorna är dock likadana - samma mått etc.

Alltså:

Det är klart att QT (och nästan alla spelare som finns) kan spela .avi - men om .avi-väskan innehåller material som inte QT-player förstår så blir det soppa ändå.

Hallelujah.

Har ej QT Pro. Provade MPlayer. Den tog in filmen men sedan hände inget mer. Namnet på filmen står i rutan men det går inte att spela upp den.

Laddade hem lite fler reklamvideos med .avi Någon fugerade inte alls med någon spelare... ungerfär som tidigare. Någon fungerade bättre med VLC än med MPlayer. Sammanlagt fungerade VLC lite bättre än MPlayer på diverse filmsnuttar..

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...