Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

23.976Hz ut från macen till LCD


Pascoe

Rekommendera Poster

Hej. Är det någon som lyckats koppla sin mac till LCD och fått macen att skicka ut 23.976Hz eller multipel för att forhindra judder på TVn?

 

Jag har pillat med swichresx men får inte det att funka. Tacksam för hjälp!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad har du för TV och hur är den inkopplad?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Normal ska teven via hdmi själv meddela grafikkortet att den kan ta emot 24p/23,967Hz och då dyker alternativet helt enkelt upp i listan. Men jag skulle säga att det är bara i hälften av fallen så faktiskt sker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, min TV Sony 46W4000 ska klara 24p. Men hur gör man :). Har kopplat den från en Macbook via minidvi->dvi->hdmi. Får endast upp 50Hz PAL eller 60Hz NTSC. Och som sagt får jag inte rätt på switchresx. Nån som vet hur man gör med det eller har tips på annat program?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej, nu hitta jag äntligen en lösning! Så om nån annan har samma problem kolla denna sidan: http://forums.plexapp.com/lofiversion/index.php/t9.html

 

Skrev in inställningarna för hans sony tv eftersom min också är sony dock annan modell, när jag skrev in inställningarna i switchresx ändrades de något av sig själv men funkade perfekt ändå :). Provade göra en custom setting till där jag ändra tillbaka de värde som ändrade sig själv och då funkade det inte. Den som funkade rapportera sig som 24Hz i skärminställningarna i OSX den andra som 47.88 (tror jag det var).

 

Finns även en länk på den sidan till en guide hur man tar fram alla värdena exakt till sin TV, dock verkar den ganska lång och komplicerad så det blir en annan dag :) Bara glad att jag får 1080/24p judderfritt GÖTT :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det va ju kul att man fick det att funka, men fixar man ett problem får man ju ett annat :). Nu kan jag inte få ljudet att synka.

 

Verkar inte finnas mycke info på nätet om detta. Nån som har liknande setup som får ljudet att synka på HD material?

 

VLC: Ljudet verkar synka nästan perfekt men av någon anledning hackar bilden!?

QT+Perian: Bilden e fullkomligt klockren! Men ljudet synkar inte, pendlar lite fram & tillbaka som det vill?

MPlayer: Här e inte många rätt, varken ljud eller bild blir bra.

Plex: Bilden är nästan perfekt men ljudsynken pendlar.

 

 

Ja jag tror jag behöver hjälp :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...