Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Sökfunktion sökes


lasson

Rekommendera Poster

Hej hopp

 

Undrar om det är nån som är haj på att bygga sökfunktioner för webben? För närvarande ser webservern ut så här:

 

apache server på mac os X (10.2 än så länge, uppdatering kanske kommer). alla webdokument i en rootmapp på datorn... förutom en databas med publikationer och pdf:er via filemaker web server connector (dvs filemkar-databaserna är öppna och utdelade från en annan dator och apache letar rätt på de när de behövs).

Dessutom ett mysql/php-drivet forum (mycket likt detta).

 

Frågan är nu… hur bygger man en sökfunktion för denna site? Just nu använder vi en google-funktion för sökningar inom hela siten, en egenkomponerad filemakerlösning för sökning bland publikationerna (och en sökfunktion finns såklart på forumet).

 

Men om jag vill bygga en sökfunktion i apache som kan hantera allt detta… är det för det första möjligt? finns det några standardlösningar? måste jag skapa ett index för siten? hur gör jag så att sökningen kollar igenom även pdf-filer?

Alla råd och tips mottas varmt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En första tanke är att skapa en separat sökdatabas - ett mini google ;) Skapa ett php-skript som körs varje natt och kravlar igenom dina pdf-filer, html-dokument, filemaker-databaser et cetera och släng in det i MySQL. Att göra on-the-fly sökningar varje gång i pdf-filer, filemaker et cetera skulle förmodligen gå odrägligt slött. Det finns ett gäng opensource-spindlar att ladda ned.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...