Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

OpenOffice behöver X11. En var med...


Axelman

Rekommendera Poster

Fattar ingenting och avbröt installationen. Det var den krångligaste installationen jag sett på en Mac och nu vågar inte jag fullfölja. Snälla nån, ge ett tips så jag inte tror att jag blåser datorn för alltid... :ph34r:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

X11 installerar du enklast från OS X installationsskivorna (om du har panther). Var det X11-installationen som du avbröt eller open office-installationen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

X11 installerar du enklast från OS X installationsskivorna (om du har panther).  Var det X11-installationen som du avbröt eller open office-installationen?

Det vet jag inte.. det skedde integrerat i OpenOffice-installationen. Första gången jag försökte sa den att Apples X11 inte fanns med och då provade jag den andra som fanns med och då frågande den frågor som gjorde mig nervös... Jag vet inte om den påbörjade installationen, men jag fick upp rutor som undrade om jag VERKLIGEN skulle avbryta flera gånger... :ph34r: Sen skulle jag ange min kod för att ge tillstånd in i Machkärnan (?) och då ville inte jag vara med.

 

Kör Jaguar...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När man installerat OpenOffice så hamnar den i Applications som vanligt sen har man ett program som heter Start OpennOffice som drar igågn X11 osv

 

Enligt min mening är OpenOffice skitfult ;) Det ska Aqua anpassas så småningom men i dagsläget ser jag det knappt som ett alternativ OM man har Microsoft Office redan.

 

På Windows får jag säga att där är OoO helt "underbart".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enligt min mening är OpenOffice skitfult ;) Det ska Aqua anpassas så småningom men i dagsläget ser jag det knappt som ett alternativ OM man har Microsoft Office redan.

Har inte MS Office till OS X och vill inte köpa heller... att det är fult står jag ut med och jag vill mest ha det för att konvertera filer. Provade att exportera från Textredigeraren i .rtf men det blev nåt spök i Windowsdatorn som tog emot dokumentet.

Den

radade

upp

texten

här

och

det

kan

ju

bli ganska jobbigt att redigera om det är en längre text....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det verkar inte bara vara att installera X 11... ska jag ge mig och vänta tills Open Office kommer i en nyare version....? Jag är inte mycket för att meka med datorer.... <_<

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle också installera OpenOffice men gav upp innan installation, har Jaguar och då verkar det än värre synd för MS är bannlyst i alla former

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag fattat rätt ska X11 vara som en adapter mellan OS X och det unixbaserade (?) OpenOffice... Kunde va fint med tips.... :blush:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

X11 är grafik systemet i unix system, ungefär som Quickdraw i MacOS 9 eller Quartz i MacOS X. Apples X11 version konverterar i princip X11 kod anrop (rita fönster, knappar, grafik etc) till Quartz anrop, detta gör det enkelt att snabbt kompilera om grafiska unix program till MacOS X.

 

X11 har gått att ladda ner från Apples websida sedan 10.2, i 10.3 så följer X11 med på installations CD skivorna.

 

Här finns mera info om X11 till 10.2 (jag är inte säker på exakt var man kan få tag i 10.2 beta versionen) http://developer.apple.com/qa/qa2001/qa1232.html.

Apples X11 är trivial att installera, tryck bara på OK och den installerar allt du behöver.

 

Jag har installerat OpenOffice i både 10.2 och 10.3 (med Apples X11 för 10.2 och 10.3 installerat innan OpenOffice).

 

Installations processen är relativt enkel - tryck OK för allt den vill installera.

 

Jag har dock observerat att OpenOffice tycks installera fler saker (och köra flera olika installerare) i 10.2 än i 10.3 - detta kan bero på att jag installerat de flesta unix verktyg och extra saker i min 10.3 installation och att 10.3 innehåller fler unix komponenter än så 10.2, så att OpenOffice behöver installera mindre.

 

Det finns dock två saker att vara uppmärksam på:

* OpenOffice frågar dig om vilken X11 applikation som skall användas, i 10.3 så hamnar Apples X11 i /Applications/Utilities/X11.app på min mac.

* Om du använder haxis (tex Unsanitys Shapeshifter) som använder APE (Aplication Enhancher) så kommer installationen att misslyckas - kolla att du inte har någon APE process körande. Detta är ett potentiellt problem med alla haxis eller applikationer som påverkar OS/Applikations beteende (själv har jag dock bara stött på problemet med APE).

 

 

ps: har du kollat på Mellel och AbiWord (http://macslash.org/article.pl?sid=04/03/2...200&mode=thread) som båda är Aqua anpassade, dock inte lika kompetenta som OpenOffice.

pss: OpenOffice till Mac är fortfarande Beta och det känns inbland eftersom den kraschar oftare än vad jag skulle vilja - så spara ofta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack hokan!!! Nu fattar jag lite mer!! Ska nog vågaen gång till nu!!! (w00t) (w00t) (w00t) (w00t)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack hokan!!! Nu fattar jag lite mer!! Ska nog vågaen gång till nu!!! (w00t)  (w00t)  (w00t)  (w00t)

Gör det.. OpenOffice är trevligt för det är ju gratis.. :)

 

Jag har dock dabbat mig på något sätt för jag får dra Start OpenOffice (soffice)-ikonen till X11-ikonen för att kicka igång det.. men det gör mig inget.. känns ok med tanke på hur ofta jag använder det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...