Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Villaägarnas RF bryter med TeliaBredband.


Axelman

Rekommendera Poster

Är Glocalnet och Mac något problem? För 295 kronor får man surfa i 0.5 Mbit och kan uppgradera till 8 Mbit. Men jag har kollat Glocalnets hemsida om bredband och det var en dålig sida. Oklart och rörigt och länkar hit och dit... amatörer! :ph34r: Det går inte att få reda på 8 Mbit och vad det kostar. Kollar o återkommer...

 

Ringde och kollade om 8 Mbit. Till sommaren ska de öka till 8 på flera ställen i Sverige. När vet de inte exact. Hur vet de inte. Det blir 50 kr dyrare per månad och uppgraderingen blir gratis. Vilka städer vet de inte heller för de ska in i ett nytt system ( inte telias då min anm.. ) och de vet inte täckningen... De erbjuder nåt de inte har en aning om... Nackdelar med ett nytt system är ju att det tar förmodligen längre tid än beräknat, strular i början, man får inte ut farten som lovat, driftstörningar....

 

Bredbandbolaget vet exakt och Telia vet exact men blir dyrare men fungerar!

 

VILLAÄGARNAS BREDBANDSIDA

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Godkända PPPoE klienter är:

Efficient Networks Enternet 300

Redback PPPoE dialer

WinPoET och MacPoET

FriendlyPPPoE client

 

Det tåls ju o fråga om den inbyggda i MacOS X stödjs, kan ju vara så att de har godkänt ett antal men alla andra med funkar osv men de ger ingen support på dem, det finns ju en hel drös med klientern inbyggda i diverse bredbandsroutrar med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad som inte är klart än är vad som händer med oss Telia-kunder hos Villaägarna. Om vi måste paya 375 varje månad eller fortsätta med rabatten på 325.

 

Glocalnet lockar fan inte. Verkar beige.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kompletterade nyss ovan....

 

Telia ADSL-kunder via villaägarna får ett erbjudande nu om att

1. Öka farten till 2 Mbit/8Mbit, 449:-/mån utan kostnad med två (!) månader gratis om du binder dig 12 månader.

2. Fortsätt som tidigare med samma avgift, 325:-/ mån om du binder dig i 12 månader.

I båda fallen får man tillgång till NationalEncyclopedin på nätet i 12 månader utan kostnad.

 

Erbjudandena räcker fam till 30/4. Mer info finns på http://www.telia.se/villa

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp, fick det i lådan idag :)

Goda nyheter.

 

Nu kan jag säkert inte få 8 mbit där jag bor och 2 mbit lockar inte så väldans mycket.

 

Aja, vi får se.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bredbandsbolaget kunde leverera direkt, nästan. Då jag bor 2.5 km från stationen så kan jag köra 8 mbit! Vårpris på inkoppling 995:- och 399:-/mån.

 

Telia visade sig vid närmare muntlig undersökning INTE kunna leverera 8000 som de kallar sig och var inte på G heller... :ph34r: 2000 kunde jag få direkt men för 449:-/ mån....... :ph34r:

 

Bostream ligger långt efter i utbyggnadstakten och kan bara leverea 0.5.....

 

Å då bor jag i Falun för att förklara förutsättningarna... (w00t)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själv har jag nappat på Bostream - bor i Högalid i Den Kungliga huvudstaden:-)))) de HAR nyss byggt ut stationen.

 

ADSL - Scream 7-8 MB.. de byter snart till VDSL Scream för mig får se då vad det blir i hastighet...

 

http://www.bostream.com/controller.php?action=scream

 

Jag byter även supplier för min domän och mail...Kolla här: http://www.b-one.net

 

 

Det finns billigare men denna leverantör har jag vänner som kört med länge...

 

PS Jag har inga stora organisationer bakom mig så rabatter får jag se mig om efter i skogen:-))))

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det blev Telia i 12 månader... därför att det tar upp till 90 dagar att få Bredbandsbolaget och en tusing i inkoppling. Hos Telia får jag två månader kostnadsfritt OCH DESSUTOM HAR JAG REDAN FÅTT UPPKOPPLINGEN KLAR!! De fixade den medan jag beställde! Nu rockar det lite fortare än förut. TYP!! (w00t) (w00t)

 

Om 12 månader hoppas jag att det finns lite mer att välja på och bättre priser!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om 12 månader hoppas jag att det finns lite mer att välja på och bättre priser!

Personligen tror jag inte på prisändringar nedåt. Men vi får hoppas på att Telia satt ribban för hur mycket man måste betala för bredband :sorry:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om 12 månader hoppas jag att det finns lite mer att välja på och bättre priser!

Personligen tror jag inte på prisändringar nedåt. Men vi får hoppas på att Telia satt ribban för hur mycket man måste betala för bredband :sorry:

Personligen tror jag på mycket lägre priser än 449:-/mån för BRED-band.

 

Laddar fn hem OpenOffice från Sunet och det går STABILT med 230 k/s mot tidigare ca 58-60 k/s. Filen är på 170 MB och jag har inte haft ork att bry mig förut. Nu går det lite bättre, TYP! :blink: (w00t)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade glocalnet innan och det var ren skit!!!

 

Instruktionsboken var lånad från telia fast med glocalnets omslag....

Alla exempel i boken var visade i mac os x men var menade för mac os 9... Ingen support för mac heller... :angry:

 

Efter ett långt samtal med supporten på dåvarande telenordia/glocalnet så säger supporten: "du kan nog sluta försöka nu för att vi stödjer inte os x"

 

Ghaaaa, arg som en tvättad katt!!!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter ett långt samtal med supporten på dåvarande telenordia/glocalnet så säger supporten: "du kan nog sluta försöka nu för att vi stödjer inte os x"

 

Som fan, Telenördia! Haha, undrade just var det skräpföretaget tagit vägen. :ph34r:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter ett långt samtal med supporten på dåvarande telenordia/glocalnet så säger supporten: "du kan nog sluta försöka nu för att vi stödjer inte os x"

 

Som fan, Telenördia! Haha, undrade just var det skräpföretaget tagit vägen. :ph34r:

Uppköpt, omtuggat å utspottat... ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Uppköpt, omtuggat å utspottat...

Icke heller att förglömma en seg Algonet-bit i den röran :devil:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...vart tog företaget PS vägen??? Var det de som blev Algonet?

 

Jag har en bunt gamla modem liggandes... 2.800 - 9.800 (kostade en förmögenhet...) m fl..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som gammal algonet-kund (och nu Glocalnet) så funkar det u.a. (0.5 mb ADSL) Men deras websidor är under all kritik

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

>Axelman och andra med egna erfarenheter i ämnet

 

Jag har just beställt "Breband2000/8000" enligt Telias erbjudande. Jag lämnar därmed "Villaägarnas" gruppavtal. Jag har haft ADSL 500 sedan 3 år tillbaka och anslutningen har fungerat utan problem.

Jag har en router, D-Link 804, och använder MacIC för uppkopplingen (perfekt).

Kommer den här kombinationen att fungera direkt utan problem eller

omkonfigureringar? MacIC vill jag t ex inte vara utan. (Kalla fötter!)

 

Jag använder Beige G3 DT, OS10.3.3 och 9.2.1; 7300 med 9.2.2 bl.a.

 

TIA/jnd 33

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Simon Grabiec
Efter ett långt samtal med supporten på dåvarande telenordia/glocalnet så säger supporten: "du kan nog sluta försöka nu för att vi stödjer inte os x"

Hehe, i den instruktionsbok som jag fick så stod det "Stöd för operativsystem: Win3.1, 95, 2000, NT, XP och MacOS 9. Vi har tyvärr inte möjlighet att stödja UNIX-system." Jag hade problem med att deras adsl kopplade ner hela tiden, ringde supporten, och fick höra att OS X var UNIX och stöddes därför inte. Idio.. :angry:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

>Axelman och andra med  egna erfarenheter i ämnet

 

Jag har just beställt "Breband2000/8000" enligt Telias erbjudande. Jag lämnar därmed "Villaägarnas" gruppavtal. Jag har haft ADSL 500 sedan 3 år tillbaka och anslutningen har fungerat utan problem.

Jag har en router, D-Link 804, och använder MacIC för uppkopplingen (perfekt).

Kommer den här kombinationen att fungera direkt utan problem eller

omkonfigureringar? MacIC vill jag t ex inte vara utan. (Kalla fötter!)

 

Jag använder Beige G3 DT,  OS10.3.3 och 9.2.1; 7300 med 9.2.2 bl.a.

 

TIA/jnd 33

Det är EXAKT lika. De bara vrider lite på kranen så du får mer. Nu har vi kört med Telia 2000 och det fungerar stabilt!! De levererar (än så) länge maxfart hela tiden! Enda nackdelen är att det är ALLDELES för DYRT om man nu inte hade fått två månader på köpet... Om 12 månader hoppas jag att det finns intressantare alternativ... Mac IC skriver du... menar du OS 9 verisionen eller glömde du bort X-et för OS X-versionen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

>>jnd33

 

Det fungerar utan problem, kör själv med Telia8000, Netgear Router, MacIC på 8.6 och Mac ICX på 10.3!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

>Axelman....tack för påpekandet, MacICX på tian förstås.

>>micke

När jag bokade in mig på Telia blev jag överraskad av att de sa' att jag var god för "Bredband 8000" och det är klart att jag tacksamt tog emot.

Nu tror jag dock att de har fel där, jag bor 3.1 km från telestationen och det väl för stort avstånd för "8000".....eller?

Hur snabb är en "8000"-förbindelse...i praktiken??

/jnd33

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8000 är produktnamnet. Bandbredden sjunker kraftigt med avståndet. Vad jag vet sjunker din uttrafik mycket mer än intrafiken om det nu skulle vara till glädje.... du får räkna med att det är snabbare än 2000 men med varierande resultat...

 

Just idag tankade jag hem trailern Big Fish. Då låg jag konstant på 240 kbit/sek. Med 8000 borde man kunna komma upp i 800 kbit/sek i nedförsbacke, medvind och hemlängtan.... för övrigt kostar 2000 och 8000 lika mycket...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Telia8000 enligt TPTest

 

Sändning:

Högsta hastighet TCP: 128.89 kbit/s

Högsta hastighet UDP: 242.27 kbit/s

Tillgänglig bandbredd TCP/UDP: 53.2 %

 

Mottagning:

Högsta hastighet TCP: 6.90 Mbit/s

Högsta hastighet UDP: 5.79 Mbit/s

Tillgänglig bandbredd TCP/UDP: 100.0 %

 

Fast i dagligt bruk går det bara "tillräckligt fort"! :blush:

 

För Telia Bredband 2000 och Telia Bredband 8000 gäller 3,5 kilometer som avståndsgräns.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...