Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Stora problem!!!


jimolp

Rekommendera Poster

Helt plötslig helt utan förvarning så börjar ett mystiskt ljud låta från min dator!?!?!

Ljudet går som i en loop hela tiden så länge datorn är igång!!!

 

tzzzzzzzzzziiiiik tzzzzzzzzzziiiiik tzzzzzzzzzziiiiik tzzzzzzzzzziiiiik tzzzzzzzzzziiiiik tzzzzzzzzzziiiiik

 

Det är en av hårdiskarna som har hakat upp sig tydligen, som tur är det inte den som systemet är på.

Iconen för hd nr 2 är borta och filer därifrån oåtkommliga!

 

Har den pajat helt?

Om det går, hur fixar jag det?

 

Hårdisken är en Hitachi Deskstar 7 250 120GB IDE och är 40dagar gammal.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oj oj oj vilket jobbigt ljud!

 

Kanske ska skruva loss disken och banka lite på den :devil:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag undrar om det kan vara en IBM drive (Hitachi tog relativt nyligen över IBMs HD produktion), IBM har haft kvalitets problem med en del av sina senaste HD modeller, se tex http://techreport.com/onearticle.x/6292 som skriver en del om detta - det finns troligen bättre källor men jag kan inte hitta någon bättre länk just nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Reklamera disken [symptomen låter precis som IBMs T.O.D] och se till att få en Seagate Barracuda istället!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hehe så fort en hd pajar så börjar alla fråga… är det en ibm? måste vara lite knäckande för dem :) (andra hårddiskar pajar faktiskt också… händer hela tiden)

 

iaf så låter det ju inte så lovande… har du nåt skivreparationsprogram? om inte så återstår nog bara att knalla in med den till butiken du köpte av (eller nån annan kunnig) och som sag be om pengarna tillbaks eller om det är lagningsbart.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mig veterligt är Hitachis nya 7k-serie modifierad efter problemen med de tidigare IBM-diskarna.

Eftersom disken är så ny, ska du naturligtvis reklamera den. Fattas bara.

 

Jag tror också att det finns ett firmware-fix för IBM-modellerna (alltså de lite äldre - 60GXP och 75GXP?).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hehe så fort en hd pajar så börjar alla fråga… är det en ibm? måste vara lite knäckande för dem :) (andra hårddiskar pajar faktiskt också… händer hela tiden)

 

iaf så låter det ju inte så lovande… har du nåt skivreparationsprogram? om inte så återstår nog bara att knalla in med den till butiken du köpte av (eller nån annan kunnig) och som sag be om pengarna tillbaks eller om det är lagningsbart.

IBMS "gamla" GXP serie hade helt klart högre felprocent än övriga tillverkare vid tillfället, jag köper inte en IBM disk om jag kan välja något annat jag vågar inte riskera det tyvärr.

 

Var det inte också IBM som hade nåt dokument hos sig att deras diskar inte var gjorda för att gå kosntant? Det var nåt i stil med att man kunde köra dem cirka 8h/dag körde man dem mer så förkortades livslängden på dem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har en precis likadan disk och den spinner som en katt, men som du säger är det en serie av hårddiskar som visst inte är så hundraprocentig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Idag när jag skulle starta upp datorn så var fel startskiva vald!!!!

Jag har inte ändrat det, det var datorn själv!?!

 

Jag får starta från Mac os install disk 1 och välja startskiva därifrån...

Det går nämligen inte starta upp med kommando c av nån anledning?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har tre 120 GB IBM GXP med 8 MB chache. De rullar fint änsålänge, och inte har jag dom på någon vila heller. :rolleyes:

Kan ju alltid hoppas att det håller isig ett tag

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag nu skickar tillbaka den till macoteket, hur blir det med mina 50gb filer som jag har på den?

 

Är filerna förlorade för evigt eller?

 

Jag har inte nåt skivreparationsprogram, men hjälper det om jag har ett sånt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag nu skickar tillbaka den till macoteket, hur blir det med mina 50gb filer som jag har på den?

 

Är filerna förlorade för evigt eller?

 

Jag har inte nåt skivreparationsprogram, men hjälper det om jag har ett sånt?

Eller så skickar du dem till nån som kan hjälpa dig med att försöka rädda datan ialla fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag kommer hem ska jag pröva demot på det programmet.

 

Det är ju inga personliga filer på disken som tur är! Men hela min musiksamling ligger där plus lite smått och gott!

Det är omkring 50 gb ändå!!! :(

 

Tack för tipsen!

:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst iMatte

Har du testat att starta från cd och sen försökt reparera disken med Apples verktyg ? Bara för några veckor sedan säckade min ena hårddisk och gav ifrån sig ett ljud som liknade det du beskriver. Jag startade upp från cd'n och körde "Reparera disk" och allt fixade sig. Jag har inte haft några problem med den sen dess. Testa i alla fall...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag prövade köra med att reparera skiva osv men datorn hittar ej den hårdisken alls!

 

Så då prövade jag att kontrollera min gamla hd där systemet ligger och till min förvåning kom det fram med röd fet text: 1 hittat fel på mac hd...behöver repareras.

 

Jag reparerade men det gick inte "skivan går ej att reparera"...

 

Prövade igen av ren ilska och förvåning och då var allt grönt. Men den nya disken syns inte någonstans, inte ens i systeminformationen! Det disken gör är tzzzzzzziiiiiiiiiik............. hela tiden!?!?! :angry:

 

nu startar inte datorn från rätt skiva??? Jag får starta från systemskivan och välja startskiva min gamla disk hela tiden...även att den är makerad från början! Och när jag ska starta så tar det minst fem minuter innan den börjar ladda! (w00t) (w00t) (w00t)

I morgon ska jag ta ut hårddisken och prata allvar med den... Ska hota den med ett vattenbad om den inte startar :devil:

 

trött nu....znark

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag får starta från systemskivan och välja startskiva min gamla disk hela tiden...även att den är makerad från början! Och när jag ska starta så tar det minst fem minuter innan den börjar ladda!

 

OK, så hårddisken är i vilket fall korrupt vad systemet beträffar. Har du möjlighet att låna en extern hårddisk och föra över filerna till, när du startat från CD:n? (Alternativt installera ett system på den externa HD:n och starta från den.)

Detta för att rädda filerna. Om man börjar köra reparationesprogram kan det i vissa fall leda till att det blir ordning på sakivan, men till priset att en och annan fil försvinner.

 

Om du har räddat filerna kan du förstås försöka installera om systemet från CD:n med omformattering vald. Och se om den fungerar bättre.

 

Alternativt skicka tillbaka den till säljaren med en from förhoppning att de räddar filerna innan de byter hårddisken. Det kan också tänkas att det är contrllerkortet som spökar - i så fall är ju inte data på själva hårddisken skadade.

 

(Jag har vid ett par tillfället skickat trasiga datorer och hhårddiskar till LAN-mater på Söder i Sthlm med gott resultat, kan väl nämnas. Även återställning av filer från en skadad hårddisk.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bara att skicka tillbaka skiten... hade problem med en maxtor, fick en ny sedan dess har den funkat super...:D

 

Lycka till Jimmy!!

 

// Danneman

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har haft EXAKT samma problem med en IBM Deskstar 60GXP, reklamerade den och fick en ny, likadan. Den gick efter två/tre månader och jag fick en Barracuda istället. Nu spinner Barracudan i min G4 istället för i min Athlon.. =)

 

Lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

[quoteVar det inte också IBM som hade nåt dokument hos sig att deras diskar inte var gjorda för att gå kosntant? Det var nåt i stil med att man kunde köra dem cirka 8h/dag körde man dem mer så förkortades livslängden på dem.

 

Det var 120mb diskarna... GXP

 

Min 80gxp

funkar fint f.f. :huh:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja du får vel öppna hårrdisken och hälla vatten elelr sprita ånga i skivorna vänta till den är torr och testa igen . Det brukar bli bra om det är nå fel som skarpar upp , som ditt. :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...