Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Deklarationen!


jimolp

Rekommendera Poster

Deklarationen har dimpit ner i brevlådan... Vad gör man, jo jag sliter upp skiten och skriver på eländet utan att tänka mig för!!! :blink:<_<

 

Jag driver inget företag och jobbar inte i någon annan stad än där jag bor. Finns det mer pengar att krama ur deklarationen än dom de redan har räknat ut åt än?

Jag är totalt okunnig när det gäller sånt här, därför vore tips varmt välkommna!

 

Skriv gärna om ni har egna bekymmer med deklarationen, nån kanske kan.

 

Ordet är fritt :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gör du några småjobb där du använder Macen? Typ, skriver texter eller gör hemsidor?

Då kan du, om du skattar för inkomsten, dra av på skatten för den delen av inkomsten med en del av värdet på Macen.

Mer detaljerat kan inte jag det, men jag vet att det går, oavsett om du har ett företag eller inte.

Min farsa spelar i ett hobbyband och inkomsten från krogspelningar kan han minska skatten på med en del av kostnaden för trummorna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hejsan!

JAg pluggar i en annan stad, än där jag bor.

Därför får jag ta tåget när jag ska besöka skolan.

Nu undrar jag om jag kan dra av resekosnaderna på deklarationen?

Det är 4 mil dit.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Får du skattepliktig studieersättning borde du väl kunna dra av, men min syster läser på högskola och jag tror inte att hon får dra av något för sina resor faktiskt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ni vet att skattemyndigheten har en mailfunktion dit man kan skriva o fråga i olika ärenden?:

 

http://www.skatteverket.se/

 

De har alltid svarat mig, både privat och ABet - min bokföringstjej m fl - mycket duktigt.

 

 

Lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har man inkomster så får man dra av utgifter. Alla resor Summan minus 7.000. Du får dra av för Fax porto dator m.m. också summan minus en viss del 1.000 ?

 

Om du t.ex. söker jobb Så para alla kvitton på frimärken du köper , kuvert och annat. Alla kostnader vid jobbsök får du dra av.

Får du bensinersättning från Arbetsförmedling ( 9:- ) eller försäkringskassa Så kan du ändå dra av 16:-/milen Normalersättning är ju runt 30:-

All milkostnad betalas ju ändå inte tillbaka man får ju i slutändan ett avdrag på 30% Sen med inkomstminskning så blir det lägre pension alltså Förlust för skattebetalaren som vanligt.

 

Läs den bifogade "tidningen" Skattekontoret i Simrishamn som jag tillhör är bra Man kan åka till dem för att få hjälp om vilka rättigheter man har och så skall det vara det är vi som betalar deras lön.

 

De skall informera alla som är deklarationsskyldiga om vilka skyldigheter och rättigheter vi har.Plus hjälpa till. Det är bra att en personlig kontakt på skattekontoret. Lägg snacket så att de känner att de är betydelsefulla då hjälper de dig "åt rätt håll" :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Samma sak med banker (men se upp!:-D)...

 

Om du går in och BER OM att få hjälp till de bästa räntorna, lånen osv så skall de upplysa dig om detta. Sedan får du själv så klart avgöra om du tycker som de. *ler*

 

Om du INTE gör det har de ingen alls skyldighet att upplysa dig på ngt sätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har rest mellan Vänersborg och Göteborg sedan hösten 2002 och varje månad fläskat ut 1200 kr på ett regionen runt-kort. Har kanske lagt ut 10 000 kr på ett år, och vad jag vet har jag rätt att få tillbaka på belopp som överstiger 7000 kr. Jupp, det ska jag försöka med i år :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har rest mellan Vänersborg och Göteborg sedan hösten 2002 och varje månad fläskat ut 1200 kr på ett regionen runt-kort. Har kanske lagt ut 10 000 kr på ett år, och vad jag vet har jag rätt att få tillbaka på belopp som överstiger 7000 kr. Jupp, det ska jag försöka med i år  :D

Man kan även rätta sin deklaration bakåt i tiden. Så om du hade rätt till avdrag förra deklarationen kan du lämna in rättelse.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan även rätta sin deklaration bakåt i tiden. Så om du hade rätt till avdrag förra deklarationen kan du lämna in rättelse.

 

Under 2002 hade jag nog bara runt 4000 i resekostnader. Så då gör det ignen skillnad, eller?

 

Jag är väldigt grön på sånt här bör väl tilläggas :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...