Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Fax


laban

Rekommendera Poster

Har installerat Panther och noterade att det finns faxmöjligheter. Är mest intresserad av att kunna ta emot fax. Med modem är det tydligen enkelt (slå på datorn och faxa till det vanliga numret, eller?). Nåväl, jag har Telia ADSL och frågan är då hur jag ska kunna ta emot fax? Går det överhuvudtaget?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, du kan inte ta emot fax via adsl. Du ansluter modemet till den vanliga telefonlinjen, så faxar man dit.

(Vet faktiskt inte om den inbyggda faxmöjligheten i Panther kan ta emot, eller om den bara kan sända...)

Nackdelen med att ha faxen kopplad till den vanliga telefonlinjen är att man inte vet om det är ett fax eller vanligt samtal när det ringer. Förstås.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sitter med kabelmodem och har hört sen jag skaffade att det skulle bli möjligt att ringa till en fast månadsavgift. Men det behövs tydligen någon lagändring för att det skall bli möjligt. Telia tar tydligen ut för höga avgifter :angry:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad händer om jag ansluter telekabeln till modemporten? Då borde väl faxen gå fram (via mitt "vanliga" telefonnummer)? Kan det påverka ADSL-modemet, eller något annat? Är det idiotiskt eller är det "Columbi ägg"? Jag vågar inte prova...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har gjort just det du föreslår och det fungerar utmärkt. Jag kan surfa med ADSL samtidigt som jag tar emot ett fax via telefonmodemet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

VAD gör Maccens faxintag av den filen som trillar in?? Vilken sorts fil blir det???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...