Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

IQ-test


Dia2

Rekommendera Poster

Min dagsform på intelligensen är bunden till menscykeln. Jag har tyckt det varit eländigt nog men jag inser nu att det kunde vara värre; att vara beroende av Björklund eller Ranelid ter sig mer som ett helvete.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 59
  • Created
  • Senaste svar
Min dagsform på intelligensen är bunden till menscykeln.

 

Hmm... och min dagsform på intelligensen är bunden till mensa-cykeln... :propellerbaver:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu till nåt helt annat... eller inte.

Jag har alltid haft för mig att medlet för IQ legat på 100.

Enligt IV så skulle medlet ligga på 90. Det här testet är baserat på ett amerikansk test. Undrar om även siffrorna för "normal" är baserade på USA eller om det räknas världsomspännande.

Har jag haft fel hel tiden när jag trott att det legat på 100?

Har IQ i världen sjunkit sedan 70/80-talen?

Är det olika medel för olika länder? I så fall; är det lägre medel i USA än i Sverige och att det är förklaringen till att jag trott det var 100?

 

Eftersom IQ tester mäter den västerländska synen på intelligens är det väl rimligt att vi i den delen har ett högre IQ än ex sydamerikanska indianer, medan vi å andra sidan skulle klara oss sämre om dom skulle ställa samman ett test baserat på sina intelligenser och vad dom tycker är viktigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte mycket att tillägga där inte. Du har väl besvarat det mesta själv där. ;)

 

Tror att synen på intelligens varierar rätt så kraftigt mellan bara några svenskar, t ex en taxichaufför, Blondinbella och Riksbankschefen, tror de två senare inte skulle ha en chans i universum att köra en samres-slinga t ex och den första och siste skulle inte ha en chans att peka ut en äkta Saint Yves Laurentnånting-väska och Blondinbella skulle nog inte kunna förutse finanskrisen (men det kunde taxichaffisen).

 

:D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

124.

Måste erkänna att jag är lite missnöjd, fått bättre förut på andra test ;)

Och jag kan inte direkt säga att jag var snabb igenom :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte mycket att tillägga där inte. Du har väl besvarat det mesta själv där. ;)

 

Tror att synen på intelligens varierar rätt så kraftigt mellan bara några svenskar, t ex en taxichaufför, Blondinbella och Riksbankschefen, tror de två senare inte skulle ha en chans i universum att köra en samres-slinga t ex och den första och siste skulle inte ha en chans att peka ut en äkta Saint Yves Laurentnånting-väska och Blondinbella skulle nog inte kunna förutse finanskrisen (men det kunde taxichaffisen).

 

:D

 

Det är nog stor skillnad mellan IQ-intelligens och lämplighet. IQ säger ingenting om ens lämplighet i överhuvudtaget någon situation, ambitioner, social kompetens, personlighet etc. Alltså är IQ bara en ytterst liten indikation, ganska värdelös i verkliga livet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu till nåt helt annat... eller inte.

Jag har alltid haft för mig att medlet för IQ legat på 100.

Enligt IV så skulle medlet ligga på 90. Det här testet är baserat på ett amerikansk test. Undrar om även siffrorna för "normal" är baserade på USA eller om det räknas världsomspännande.

Har jag haft fel hel tiden när jag trott att det legat på 100?

Har IQ i världen sjunkit sedan 70/80-talen?

Är det olika medel för olika länder? I så fall; är det lägre medel i USA än i Sverige och att det är förklaringen till att jag trott det var 100?

 

Eftersom IQ tester mäter den västerländska synen på intelligens är det väl rimligt att vi i den delen har ett högre IQ än ex sydamerikanska indianer, medan vi å andra sidan skulle klara oss sämre om dom skulle ställa samman ett test baserat på sina intelligenser och vad dom tycker är viktigt.

Jag har hört att det finns olika skalor de mäter IQ på. Beroende på vilken skala man använder, får man olika medelvärden.

 

Men efter att ha slängt ett öga på testet, så kom jag fram till att det inte på något sätt mäter intelligens, utan mer utbildningsnivå eller vad man ska kalla det. Tex så har inte ordkunskap något att göra om man vill mäta vilken intelligensförmåga någon har.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har hört att det finns olika skalor de mäter IQ på. Beroende på vilken skala man använder, får man olika medelvärden.

 

Men efter att ha slängt ett öga på testet, så kom jag fram till att det inte på något sätt mäter intelligens, utan mer utbildningsnivå eller vad man ska kalla det. Tex så har inte ordkunskap något att göra om man vill mäta vilken intelligensförmåga någon har.

 

Till många delar påminner det ju om högskoleprovet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Till många delar påminner det ju om högskoleprovet.

Tyckte högskoleprovet var mer ordbaserat än det här.

Det enda med bilder där var ju kart/tabelldelen där man också måste inhämta kunskap genom att läsa,

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...