Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

nytt eller gammalt


fps

Rekommendera Poster

Är i behov av lite idé-bollning.

 

Jag har blivit rådfrågad av en bekant som är författare. Hans gamla windows-burk har pajat så nu vill han skaffa sig en macintosh. Anledningen till att han vill gå över är framförallt att en annan gemensam bekant (en windows-anhängare!) tror att mac är rätt för honom och att tryckeriet har mumlat något om mac.

 

Den givna haken är priset... författaren vill givetvis betala så lite det bara går. Förstår och stöder honom delvis i det resonemanget. En skrivmaskin med hårddisk vore en nästan fullgod lösning så varför betala för prestanda?

 

Sen kan jag se många skäl till varför han skulle välja en nyare burk. Det blir ju klart lättare att göra i ordning den samt bjuder på en massa trevliga småfunktioner som jag knappt kommer på nu.

 

Vill jag driva honom att köpa en ny mac kan jag inte vara velig.. då måste jag pressa honom lite i den linjen och ha tydliga argument. Det blir klart svårare att få honom att köpa en mac överhuvudtaget. Hjälp mig!?

 

Med lite jobb kan jag nog greja fram någonting gammalt till honom också.. Ser som sagt förnuftet i att göra det men det kräver mer jobb. Även om jag tror att jag har hyfsat klart för mig vad jag behöver göra så kan jag behöva lite goda råd på vägen. Vad behöver jag tänka på? Finns det några bra text-knackar program för författare? .. jag skulle inte själv vilja sitta och knacka en bok i Word .. skulle helst spara allt i ren text och sen fixa lite därifrån. Hur gör författare?

 

Ibland önskar jag att jag hade ett litet lager gamla iMacs typ Indigo som jag bara kunde låna ut rakt av.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför inte en gammal PowerBook eller iBook? Då kan han ligga i hängmattan i sommar och skriva med datorn på magen. :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska det bara vara som skrivmaskin duger ex.vis en PowerMac 4400/200 bra, Mac OS 8,6 och Appleworks kommer han långt med.

Finnj sådana maskiner för under 1000:- :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är inne på Petras linje, klart grabben ska en Powerbook - men se till att den har firewire, alltså minst en Pismo!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är inne på Petras linje, klart grabben ska en Powerbook - men se till att den har firewire, alltså minst en Pismo!

Eller en äldre med firewire pcmcia kort ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

qwerty, det finns betydligt fler enheter med FW än DVkameror t.ex.brännare, hårddiskar, scannrar! ;)

 

maccis, ehum, tänkte inte på det. Men det skall isåfall vara cardbus PCMCIA. :blush:

 

Pismo eller Lombard är hursomhelst väldigt trevliga maskiner att köra 8.6 eller 9.2 på!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är klart han ska ha en iBook!! Varför inte den äldsta modellen? Den är annorlunda och har ett mycket skönt tangentbord att skriva på!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för många bra inlägg. :)

 

Först tänkte jag att det var självklart att han skulle ha en iBook eller en begagnad PowerBook.. men efter att ha kollat upp tillgång och priser på begagnade sådana så känns det inte rimligt längre. Det känns dessutom extra vanskligt att köpa bärbara datorer begagnade och jag står ju på något sätt som ansvarig. Efter att ha skrivit det här tror jag att jag har bestämt mig för att rekommendera honom att köpa en ny iBook från affär om jag rekommenderar honom att köpa bärbart alls.

 

Just nu går mina tankar till MacRents begagnat försäljning.. en iMac skulle kunna vara rätt för honom även om den inte är bärbar... släpbar får kanske lov att duga. Priserna känns motiverade med tanke på att MacRent som säljande företag måste ge viss garanti. :)

 

När jag börjar komma in på gamla macar känns det som om mjukvaran blir ett problem. Tror till att börja med att jag inte har något system jag får installera på hans dator om man ska följa licensföreskrifterna (och det ska man!). Har bestämt mig för att inte piratkopiera någonting och det gör det hela lite svårare. Med tanke på att MacOS 7.6 blev gratis för några år sen så vore det ett bra system.. 8.6 eller 9.2.2 vore bättre.. har möjligen 8.6 blivit gratis nu? Någon som vet vart man kan hitta Apples övergivna programvaror? :)

 

Det är svårt det här.. Lite trist när någon vill ha hjälp men inte är villig att betala någonting. Känns som att springa i sirap.. Vill ju ge honom ett gott råd och det har jag redan givit honom; Köp nytt! Men det verkade inte gå hem..

 

Nödlösningen är att fixa i ordning en gammal LC jag har stående. Den kan ha få låna på obestämd framtid bara han inte slänger den. En lösning som kräver mycket jobb från min sida.. men LCn är ju å andra sidan grymt snygg för att vara beige. :)

 

Är kanske en gammal PC (ickemac, X86) med ett 'Dekstop Linux' den bästa lösningen? Begagnade X86 datorer kan man ju få praktiskt taget gratis känns det som.

 

Fler goda råd är varmt välkomna.. såväl taktiska som praktiska. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är klart han ska ha en iBook!! Varför inte den äldsta modellen? Den är annorlunda och har ett mycket skönt tangentbord att skriva på!

Det låter som om du har en sådan att sälja. Har du det? :)

Jag vet ju att du finns här på forumet så jag skulle väl i så fall inte behöva vara rädd för att den lägger av helt plötsligt.. :devil:

 

 

 

 

;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är klart han ska ha en iBook!! Varför inte den äldsta modellen? Den är annorlunda och har ett mycket skönt tangentbord att skriva på!

Det låter som om du har en sådan att sälja. Har du det? :)

Jag vet ju att du finns här på forumet så jag skulle väl i så fall inte behöva vara rädd för att den lägger av helt plötsligt.. :devil:

 

 

 

 

;)

Man SÄLJER inte en god vän!! :blink::angry:

 

ibook_t_2300x225.jpg

 

Sitter med en sådan här!!! Den är bara för LÄCKER!! Man blir kreativ av att sitta vid den!!

 

Skriver nu på PM G4-an eftersom OS X är så pass bättre att man slipper stänga ned hela tiden.

 

Faktum är att jag skulle behöva en dator till.... ändå har vi tre Macar och en pc i nätverk hemma... (w00t)

 

Ett tips till dig som ingen annan får läsa är att dessa iBöcker kommer att bli KULT!! Köp en innan priserna stiger!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En beggad PB gråskaleskärm för ca. 500-1000 kr. är vad han behöver.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns flera PowerBook G4 från dom allra första som släpptes (bland annat min egen) som fungerar perfekt med OS X och allt, men att skärmen har några skadade vertikala linjer (som min har ;) och därav inte går att sälja till full-begagnat-pris.

En sån skulle vara perfekt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Begagnade X86 datorer kan man ju få praktiskt taget gratis känns det som.

 

Jo, men det gäller LC och liknande också. Och de är mindre, snyggare, hanterligare och mer lättbegripliga.

Kanske med OS 7.6 (eller 8.1 om det är en modell som klarar det) och Claris Works.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En beggad PB gråskaleskärm för ca. 500-1000 kr. är vad han behöver.

 

Sant.. Varför skrotade jag två stycken PB Duos i somras? Hade varit så himla perfekt att ha nu.. Man ska aldrig någonsin slänga något! :(

 

Det finns flera PowerBook G4 från dom allra första som släpptes (bland annat min egen) som fungerar perfekt med OS X och allt, men att skärmen har några skadade vertikala linjer (som min har  och därav inte går att sälja till full-begagnat-pris.

En sån skulle vara perfekt.

 

Vill du sälja den då? Hur mycket besvärar de vertikala linjerna? :)

 

---

 

CD-brännare vore perfekt.. räcker i och för sig med möjligheten att kunna ansluta en extern när det är aktuellt. Jag hade tänkt att man kunde försöka skaka fram en extern scsi-brännare vid behov om inte datorn har FW eller USB.. Ethernet är annars ett intressant alternativ till allt vad andra anslutningsinterface heter..

 

Hittade vad jag tror är Apples AbandonWare-sida till slut. Någon som vet om det finns fler?

http://www.info.apple.com/support/oldersof...ftwarelist.html

Verkar tyvärr inte som om något 8.X system har blivit övergivet ännu. Men det slog mig att jag någonstans har system 8.1 som jag inte har installerat på någon dator för närvarande.. Det borde man väl få använda eller?

 

Ett tag lekte jag med tanken på att försöka skaka fram ett helt litet nätverk av gamla macar. En mac till författaren, en till hans sambo, några localtalk-kablar och en laserwriter.. Vore ett bättre nätverk än vad många har där hemma.. Fast att få sambon att använda en gammal mac vore nog svårt.. hon har någon hyfsat ny win-laptop.

 

Svårt det här.. Känns som om man skulle vilja släpa med författaren till Macoteket, peka och säga Köp! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var system 7.5.3 som var gratis förstod jag nu.. inte 7.6 som jag skrev tidigare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var system 7.5.3 som var gratis förstod jag nu.. inte 7.6 som jag skrev tidigare.

Ja. Synd. 7.6 var länge mitt favvosystem - bra mycket stadigare än 8.0, 8.1 och 8.5...

 

(Kul ide med gammalt nätverk. Själv har jag ett nätverk men Mac SE, vit ibook, iMac och en G4. Och för länmge sedan - typ på Mac LC-tiden, var det ju fantastiskt att enkelt och billigt kunna plugga ihop ett nätverk hemma.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var system 7.5.3 som var gratis förstod jag nu.. inte 7.6 som jag skrev tidigare.

Ja. Synd. 7.6 var länge mitt favvosystem - bra mycket stadigare än 8.0, 8.1 och 8.5...

 

(Kul ide med gammalt nätverk. Själv har jag ett nätverk men Mac SE, vit ibook, iMac och en G4. Och för länmge sedan - typ på Mac LC-tiden, var det ju fantastiskt att enkelt och billigt kunna plugga ihop ett nätverk hemma.)

Ja 7.6 var ett underbart system.. :)

 

Blir väldigt intresserad av ditt nätverk.. Låter som rena drömmen.. Hur har du fått Mac SE:n att funka i nätverket? För en Mac SE har inte Ethernet antar jag? Jag vet ju att det såldes små adaptrar som kunde konvertera LocalTalk till Ethernet men någon sådan har jag inte sett på länge.. Fungerar nätverket bra och har du någon nytta av SE:n? Tror du ett nätverkskort till min LC är värt pengarna?

 

:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns flera PowerBook G4 från dom allra första som släpptes (bland annat min egen) som fungerar perfekt med OS X och allt, men att skärmen har några skadade vertikala linjer (som min har  och därav inte går att sälja till full-begagnat-pris.

En sån skulle vara perfekt.

 

Vill du sälja den då? Hur mycket besvärar de vertikala linjerna? :)

 

De vertikala ränderna är MYCKET störande, tycker jag , som själv har en PBG4 400Mhz med ränder över hela skiten!!!

I början är det bara några enstaka regnbågsfärgade ränder, men allteftersom man öppnar och fäller ihop den som blir det fler.

Senast jag räknade var det hela 30pixlars bredd, sammanlagt.

 

När ränderna skär in i textmarkeraren som är ett blinkande "I" så blir man mycket konfunderad över vart den har tagit vägen. <_<

KÖP INTE EN MED RÄNDER!!!! :ph34r:

 

Och förresten borden den åtminstånde ha cd-brännare, disketter är det väl ingen som tar emot längre??

 

Annars så fungerar en iMac 350 Mhz utmärkt. Kör själv med en sån i Panther utan större problem med tre program igång, bara man har minst 320Mb minne.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns flera PowerBook G4 från dom allra första som släpptes (bland annat min egen) som fungerar perfekt med OS X och allt, men att skärmen har några skadade vertikala linjer (som min har  och därav inte går att sälja till full-begagnat-pris.

En sån skulle vara perfekt.

 

Vill du sälja den då? Hur mycket besvärar de vertikala linjerna? :)

Jag har stor användning av datorn just nu och har inte tänkt köpa ny, så den är tyvärr inte till salu. Jag jobbar med grafik och animation och grejer på den och den funkar bra. Är man irriterad av sig så kan man nog störas av linjerna. Men jag har bestämt mig för att linjerna får vara där utan att jag bryr mig. Går att jobba helt lugnt. Är det ränder över hela skärmen, som föregående påpekade, så är det säkert distraherande, men är det några enstaka så är det inte särskilt jobbigt alls tycker jag. Mina två tjocka ränder har varit här ett tag nu.. och inte har jag sett till någon ny linje som är på väg. Det är nog olika.. men desto större anledning att pruta ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för ytterligare bra svar. :)

 

Jag har mailat författarens sambo angående en begagnad burk jag tycker att författaren ska köpa.. får se vad dom säger när dom svarar.

 

Tills dess ska jag försöka snacka med en arbetskamrat som har någon gammal mac stående samt försöka rota fram en hårddisk till min gamla LC. :)

 

Någon som känner till någon återförsäljare av begagnade macar förutom MacRent? Vore suveränt att gå till en affär och köpa en begagnad mac. Känns tryggt på något sätt.

 

Fler förslag är givetvis välkommna och uppskattade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej fps!

Jo, jag fick en gammal Farallon Ethernetadapter som är kopplad med Localtalk på ena sidan och Ethernet på den andra. Min skrivare är en gammal Personal LW 320, som också saknar Ethernet. Men tack vare adaptern går det utmärkt att skriva från de nyare datorerna.

Egentligen var tanken att jag skulle ha Mac SE:n att läsa disketter. (När jag skaffade en blåvit G3 var fortfarande disketter ett vanligt fenomen.) Tyvärr visade det sig att den SE jag köpte för några hundralappar hade den gamla typen av diskettenhet, som bara läste Macformatterade 400/800 kB disketter. Det var ju en liten missräkning... :(

Så nu är den mest musieföremål. Men det har hänt att jag skrivit något brev på den, när iBooken legat nerpackad i resväskan. (iMacen är min sambos och G4:an står hos familjens tonåring.)

Har också haft nytta av den när jag lagt över saker på en extern SCSI-hårddisk för vidare befordran till en kompis utan FireWire. (Det tog lite tid att kopiera filerna via LocalTalk, men annars inga problem.)

För skojs skull använde jag den med sequenserprogram och en midisynth. Det gick det med, fast skärmuppdateringen var lite långsam.

Jag har hört att det var någon som satte upp en SE (eller var det rentav en Plus) som webserver. Kanske vore nå't... :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle vara underbart att ha min gamla LC som en kodknackarburk..

 

Har du något hum om vart man skulle kunna hitta en Ethernet - LocalTalk adapter. Jag har letat efter en svensk återförsäljare tidigare idag faktiskt men inte hittat någon som säljer sådant. Letade efter 'Asanté Talk'.. kanske borde leta efter Farallon istället? :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kul att någon delar min uppfattning att system 7.6 (7.6.1 i mitt fall) var ett väldigt trevligt system. Har/har haft det installerat på en 6200, 5300 och 540c. Har fungerat väldigt stabilt och bra. Jag har själv ett ganska rymligt samvete när det gäller att kopiera och använda äldre program och system. Tänk att det finns folk som orkar läsa igenom och begrunda licensavtalen! Jag trodde att det bara gällde att klicka på en knapp.

 

Några tankar om ursprungsfrågan: Vilken dator för en författare? Jag är visserligen inte direkt författare men har haft ett antal äldre PowerBook som just skrivmaskin: 170, 540, 5300. Visserligen har de flesta PB en del hyss för sig (och batterierna är nästan alltid helt slutkörda på äldre modeller) men de fungerar ändå bra att arbeta med. ClarisWorks, eller senare AppleWorks, är väl ett naturligt val av program. Ger en hel del fler möjligheter än Texthanteraren: stavningskontroll, möjlighet att bestämma sidstorlek vid utskrifter osv.

 

Rekommendationerna har varierat mellan gammal PB - 100-serien - och ganska modern IBook. Eller från LC till grå G 3 om det är stationär som gäller. Varför inte låta din skrivande vän börja med en äldre modell, oavsett om det blir stationär eller bärbar, och någon "hittad" version av System och Claris Works? Det kostar inte mer än några hundralappar. Om författaren sedan gillar Mac så kan han ju alltid uppgradera sig, och då har han kanske redan lärt sig Mac OS och ClarisWorks. Ingenting varar ju för evigt i dator-världen, så att byta dator lite då och då får man ju räkna med.

 

Själv kör jag med en grå G 3 (men nog är den väl beige?), och den duger för mina behov (inga avancerade spel eller videoredigering). Skulle jag köpa något helt nytt idag skulle jag nog faktiskt satsa på en EMac.

 

Visst är det roligt att syssla med datorer ibland, men i slutändan är det väl ändå resultatet - utdata - som räknas? Satsa alltså på något enkelt att börja med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för inlägget Hetlund. :)

 

Författaren befinner sig fortfarande på Gotland men när han kommer hem eller hör av sig så ska jag testa att föreslå en gammal stationär mac (det är någon 6100 AV-modell som har använts till musikdator). Tror att min huvudlinje blir att få han och hans sambo att satsa på ett litet nätverk för då känns det obetydligt vilken dator han själv sitter med. Det hade annars varit fint att introducera honom till Mac OS X direkt med allt fint det medför.. Nu blir det nog något 8.X-system. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...