Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Piratversion av iWork innehåller ny trojan


Nyhetsroboten

Rekommendera Poster

A_bite_of_the_apple

Håll er till ämnet!

 

Detta har med en trialversion av iWork att göra så det är totalt onödigt att dra in en massa tjafs om piratkopieringens vara eller icke vara

 

 

/säger han som inte vill att tråden ska spåra ur :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 50
  • Created
  • Senaste svar
Det är ju ett gammalt trick: Man tar en legitim fil och ger den nytt innehåll. Då blir trojanen svårare att upptäcka.
Så du menar att apple skickar med trojaner?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så du menar att apple skickar med trojaner?

Naturligtvis inte. Någon laddar ner Apples trial-version, byter ut en fil mot en trojan och laddar upp trail-versionen så andra kommer åt den. De som laddar ner den därifrån får trojanen, de som laddar direkt från Apple får den inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Notera att det handlar om en trialversion av iWork. Sedan när är det olagligt att ladda ned trialversioner? Självklart är det korkat att ladda ned en trialversion av okänd härkomst när den finns att hämta hos Apple.

Men naturligtvis får man vara likgiltig inför att dumma personer gör dumma saker, om man är av den ullen.

 

Det kan faktiskt vara olagligt att ladda ner trial-versioner från annan än upphovsmannen (d.v.s. Apple i det här fallet), om upphovsmannen inte medgivit detta sätt för spridning ("överföring till allmänheten", se URL 2 § 3 st 1p.). Det gäller även användning för privat bruk, se URL 12 § 4 st. om "olovlig förlaga".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Naturligtvis inte. Någon laddar ner Apples trial-version, byter ut en fil mot en trojan och laddar upp trail-versionen så andra kommer åt den. De som laddar ner den därifrån får trojanen, de som laddar direkt från Apple får den inte.

Om du inte läst det så har jag köpt iWork´09 och har dessa filer iaf. Det gör att jag misstänker att detta bara är skitsnack.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du inte läst det så har jag köpt iWork´09 och har dessa filer iaf. Det gör att jag misstänker att detta bara är skitsnack.

 

Läs vad han skrev igen. Någon laddar ner trial-versionen och ersätter en fil med trojanen.

Grejen med trojaner är väl att gömma dem så bra som möjligt och det gör man ju smart genom att döpa dem till något som en fil faktiskt heter. Då verkar ju allt i sin ordning.

 

 

Fast du kanske menar att du har just exakt samma fil? (och att filen har samma namn och samma storlek räcker inte)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du inte läst det så har jag köpt iWork´09 och har dessa filer iaf. Det gör att jag misstänker att detta bara är skitsnack.

 

Har du köpt en produkt direkt från Apple som innehåller en trojan, är produkten behäftad med köprättsligt fel och du kan göra gällande påföljder enl KKL. Jag föreslår att du kräver omleverans (en felfri programvara av samma slag) samt ev. skadestånd om programmet orsakat dig någon skada som kan mätas ekonomiskt.

 

Detta förutsätter dock att du kan visa att ditt iWorks är behäftat med fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du inte läst det så har jag köpt iWork´09 och har dessa filer iaf. Det gör att jag misstänker att detta bara är skitsnack.

Jodå, jag har läst det.

För den som vill sprida en trojan är det ju själva vitsen att välja ett legitimt filnamn. Om den kallades iWorkTrojan skulle den ju vara avslöjad direkt, eller hur?

 

EDIT: Syftningsfel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte så underligt att brottslighet generellt snart verkar kunna bli ett levebröd när man resonerar sådär som en del gör?

Tror inte någon i tråden stöder och tycker bra om trojaner men om man ger FAN i att ladda ner skiten så slipper man?

 

Ska man sparka ner nån på stan o sen sitta o grina på kåken sen för att det är lite för hårt straff?

 

Sköter man sig = Slipper man eftergifter.

 

Svårare än så är det inte. :huh:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte så underligt att brottslighet generellt snart verkar kunna bli ett levebröd när man resonerar sådär som en del gör?

Tror inte någon i tråden stöder och tycker bra om trojaner men om man ger FAN i att ladda ner skiten så slipper man?

 

Ska man sparka ner nån på stan o sen sitta o grina på kåken sen för att det är lite för hårt straff?

 

Sköter man sig = Slipper man eftergifter.

 

Svårare än så är det inte. :huh:

 

Precis. Så länge du själv sitter inne så du inte blir nersparkad är det bara bra om folk fortsätter sparka ner folk så de också lär sig att inte gå ut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis. Så länge du själv sitter inne så du inte blir nersparkad är det bara bra om folk fortsätter sparka ner folk så de också lär sig att inte gå ut.

 

Nu hängde jag inte med riktigt? Var det ett negativt bemötande eller håller du med mig? :chockadskeptisk:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Läs vad han skrev igen. Någon laddar ner trial-versionen och ersätter en fil med trojanen.

Grejen med trojaner är väl att gömma dem så bra som möjligt och det gör man ju smart genom att döpa dem till något som en fil faktiskt heter. Då verkar ju allt i sin ordning.

 

 

Fast du kanske menar att du har just exakt samma fil? (och att filen har samma namn och samma storlek räcker inte)

Det gör att man inte kan säga att bara de som har laddar ner piratversion har dessa filer och därför ska de raderas. Vilket artikeln visar hur man gör.

 

Skulle vara intressant att veta källan till den som skrivit artikeln. (vet att de har anonymitet)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle vara intressant att veta källan till den som skrivit artikeln. (vet att de har anonymitet)

Över 2000 träffar för närvarande:

http://www.google.com/search?client=safari...-8&oe=UTF-8

 

Källan är nog denna:

http://www.intego.com/news/ism0901.asp

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Över 2000 träffar för närvarande:

http://www.google.com/search?client=safari...-8&oe=UTF-8

 

Källan är nog denna:

http://www.intego.com/news/ism0901.asp

sedan när blev att du finner i google sant?

 

Källan är en tillverkare av antivirus... där föll den trovärdigheten. De vill bara tjäna pengar på folks rädsla.

kollade den som skrev artikeln upp detta tro?? (den som skrev det på mw)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sedan när blev att du finner i google sant?

 

Källan är en tillverkare av antivirus... där föll den trovärdigheten. De vill bara tjäna pengar på folks rädsla.

kollade den som skrev artikeln upp detta tro?? (den som skrev det på mw)

Då får du väl be någon du litar på att undersöka och sedan bekräfta eller dementera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag nu hade haft en "gratis" version av iWork så finns den trojanen inte med i den versionen iaf.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag nu hade haft en "gratis" version av iWork så finns den trojanen inte med i den versionen iaf.

 

Hur har du konstaterat det?

 

Och en tillkommande undring till alla, kan Little Snitch vara till nytta mot denna trojan?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan jag inte svara på... :totaltgalen:

 

Och visst borde Little Snitch stoppa utgående trafik från denna trojan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och en tillkommande undring till alla, kan Little Snitch vara till nytta mot denna trojan?

Ja, säkerligen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

en tillkommande undring till alla, kan Little Snitch vara till nytta mot denna trojan?
ja, för det är i sådana här fall som program som Little Snitch är bra att ha.

 

Även fast många här inne anser att man inte behöver det och att det är ett program som bara "pirater" använder. Vilket är en helt befängd åsikt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Även fast många här inne anser att man inte behöver det och att det är ett program som bara "pirater" använder. Vilket är en helt befängd åsikt.

 

Word!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Där har vi det. :rockapa:

 

Edit: tog bort bilden ur citatet.

var det inte en moderator som skulle vara objektiv? Det har du förbrukat för typ 2år sedan.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

var det inte en moderator som skulle vara objektiv? Det har du förbrukat för typ 2år sedan.

Menar du att en moderator inte skulle ha åsiktsfrihet?

Menar du att en moderator inte skulle ha yttrandefrihet?

 

Jag tycker:

I sin roll som moderator, ska moderatorn objektivt bedöma om en post är inom reglerna för forumet etc.

Men i sin roll som forumsmedlem ska även moderatorerna kunna uttrycka sin åsikt.

 

Fråga:

Vill du göra inskränkningar på åsikts- och yttrandefriheten för moderatorerna?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...