Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

RAID 1 på Powermac g5


frz

Rekommendera Poster

Vi har en Powermac G5 (1x1.8Ghz) som vi har installerat 2 st 250Gb Diskar i, i en RAID+1 (mirroring) konfiguration.

 

Allt funkar klockrent till en början, men efter några dagar "tappar" datorn speglingsdisken.

När man bootar får man ett meddelande om att en okänd disk har matats in som inte går att använda, och när man tittar i diskmanagern så ser man 2 separata diskar, men att bara den första disken fortfarande ingår i raiden.

 

Vi har provat fullständig formattering och ominstallation 3 ggr, samt 2 gånger att radera disken som "tappades" och sen lägga till den i raiden och återställa. Återställningen fungerade vid ett tillfälle, men vid det andra tillfället resulterade det i en oanvändningsbar raid-enhet. Datorn bootade inte.

 

Är detta ett vanligt problem?

Har fått kommentarer som att RAIDen i G5orna aldrig fungerar problemfritt och att det behövs separata kort, men jag har inte hittat något annat kort än ett från A-card, som inte ens verkar finnas hos någon svensk återförsäljare.

 

Nog använder väl folk Apples raid i G5an?

 

Vad gör vi för fel?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag antar ni kör med Apples mjukvaru RAID ni har inte funderat på att köra nåt från någon annan? Eller ev köra hårdvaru raidat? Det finns väl kort för S-ATA som har RAID stödet med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag antar ni kör med Apples mjukvaru RAID ni har inte funderat på att köra nåt från någon annan? Eller ev köra hårdvaru raidat? Det finns väl kort för S-ATA som har RAID stödet med.

Jo, det är Apples mjukvaruRaid på den inbyggda SATA-kontrollern som vi använder.

Är det vanligt att den krånglar?

 

Vi har funderat på att testa en hårdvaruraid lösning, men när vi köpte Macen så var ett av argumenten stödet för RAID, och om Apple går ut med att G5an stöder SATA-Raid så får man väl anta att det ska fungera?

 

Är visserligen inte mycket pengar i ett raidkort (ca 1700), men det känns lite som att slänga pengarna i sjön om det ska gå att få mjukvaruraiden att fungera..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...