Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Pinsamheter


CyberPet

Rekommendera Poster

Nu tänker jag mest på tekniska saker som har med datorer att göra osv. Blev lite inspirerad av en annan tråd här på forumet om utdragna elsladdar och telefonjack.

 

Här kommer mitt fånigaste bidrag:

 

För länge sedan, när maken fortfarande bodde i Kanada och vi kommunicerade via något som hette InternetPhone (7 år sedan, långt för iChat) för att hålla telefonkostnaderna nere. Jag köpte ett fint headset med mikrofon för att slippa höra återhörningen på grund av tidsfördröjningen och maken gjorde samma sak.

 

Nåja, detta fina headset från Koss skulle kopplas ihop med min PowerMac 9600. Ett stort åbäke som man fick kravla bakom skrivbordet för att nå och det var mörkt och svårt att se var mikrofoningången satt och var hörlursuttaget satt. Jag kopplade in, vad jag trodde, i rätt hål. Men inget fungerade.

 

Jag var hysteriskt arg, ville ju så gärna prata med maken och jag hörde inget och han hörde inget. Efter en stunds rotande bland ljudinställningar och annat så frågade maken lite oskyldigt: "Har du kopplat in kontakterna i rätt hål då?". Jag dök under skrivbordet igen och kastade om ordningen på kontakterna och si, då fungerade det hela!

 

Detta misstag har jag sedan fått äta upp i 7 år nu! Mycket irriterande. :blush:

 

MEN, jag fick min hämd för inte så länge sedan när maken i sin tur skulle låna mitt headset med mikrofon för att prova den nya teknikens internettelefoni tillsammans med sin vän i Kanada. Inget hände, inget hördes. Han muttrade lite och rotade runt bland inställningarna i programmet. Jag frågade: "har du kopplat in kontakterna i rätt hål då?".

 

Lite generat bytte maken kontakterna och allt funkade. :blush:

 

Jag tror jag slipper höra några kommentarer om mitt misstag igen. I alla fall inte från maken, fast jag har nu sju härliga år framför mig att retas med honom. (w00t)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Telefonen här hemma har en likadan kontakt till strömmen som till teleledningen, ni vet en sån där fyrkantig moj som man ansluter datorn till internet med. Jag kopplade självklart in strömkabeln och försökte ansluta varvid fire wire-kontakten på iBooken slutade fungera. En tripp till Holland och nytt moderkort blev slutresultatet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kommer inte ihåg om jag dabbat mig angående datorer men i min ungdom skulle jag ringa och förklara min kärlek till en dam och råkade göra det till hennes syster.... det tog tyvvärr ett tag innan jag upptäckte felet...

yyyyterst pinsamt.... :blush::blush::blush::blush::blush:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Joakim Ågren

Hej!

 

Han borde få längre straff nu än vad du fick jag menar det är ju 2004 och den generella tekniska kompetensen har ju kraftigt ökat sedan 1996 det är värre att göra ett sådant misstag idag år 2004. Han borde få 14 års straff minst :blink::rolleyes::lol: (w00t)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

..en av de mer pinsamma saker jag (eller rättare skrivet de) varit med om är på ett annat ställe in cyber där jag fick en tillsägelse (på alvar) att inte skriva mer än 5 inlägg per dag (på motsvarande ”Frisnack”) - och det av en vuxen person... en ansvarig grupp-.

 

När jag sket i den ordern så stängde man av mig för evigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag körde Drivespace på min C:-enhet en gång när jag var grön. Efter omstart var allt borta (w00t) (w00t) (w00t)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gjorde nåt liknande på Amigan för ca 11 år sen.

Jag hittade en funktion som skulle "nolla" oanvända sektorer på hårddisken.

Fint, tänkte jag, och startade processen.

Efteråt låg ALLA filer och mappar direkt i roten!!!

Hela mappstrukturen var väck!

:D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag pluggade hade jag ett stående sommarjobb som sysop på Barsebäcksverket. Veckovis backuptagning på datorerna som stod och räknade på bränsleutbränningen ingick som en av arbetsuppgifterna. Datorerna hade två (fysiskt) gigantiska diskpackar (hårddiskar där man kunde byta ut själva diskarna med ett enkelt handgrepp, driven var stor som en torktumlare) på 75Mb styck och backuperna togs genom att man stoppade datorn, tog upp den i single user, bytte till backupdisk i drive nr 2 och tog backup först från den ena disken och sedan från den andra (mycket bytande alltså).

 

Efter en backup kunde vi inte hitta våra senaste datafiler och började undersöka vad som hade hänt. "Jaja, vi tog ju backup i förmiddags, så det är ju bara att läsa tillbaka". DÅ upptäckte vi att jag kopierat på fel håll och alltså skrivit över aktuell data med en en månad gammal backup... :blush:

 

Konstigt nog fick jag komma tillbaka nästa sommar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Han borde få längre straff nu än vad du fick jag menar det är ju 2004 och den generella tekniska kompetensen har ju kraftigt ökat sedan 1996 det är värre att göra ett sådant misstag idag år 2004. Han borde få 14 års straff minst  :blink:  :rolleyes:  :lol:  (w00t)

Ursäkta men jag fattar inte vad du menar.... B)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter en backup kunde vi inte hitta våra senaste datafiler och började undersöka vad som hade hänt. "Jaja, vi tog ju backup i förmiddags, så det är ju bara att läsa tillbaka". DÅ upptäckte vi att jag kopierat på fel håll och alltså skrivit över aktuell data med en en månad gammal backup...  :blush:

"Sverige har världens säkraste kärnkraftverk!" (w00t) (w00t) (w00t)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag första gången skulle ut på nätet o surfa...

 

Jag var 16-17år och hade fått hem min första mac Performa 6400. jag hade kopplat upp mig med mitt 28,8k modem och jag skulle visa mormor, morbror och lillebror hur man surfar på nätet! Eftersom jag knappt visste några sidor att gå ut på så hade jag frågat en kompis om "någon bra sida". Han gav mig adressen till en porrsida...

där satt jag med släktingar och tryckte på enter efter att skrivigt in adressen...

 

Här är en bra sida säger jag.... :blush::blush::blush:

 

(Adressen innehöll inga snuskord så hur skulle jag veta det!!!) :angry:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Efter en backup kunde vi inte hitta våra senaste datafiler och började undersöka vad som hade hänt. "Jaja, vi tog ju backup i förmiddags, så det är ju bara att läsa tillbaka". DÅ upptäckte vi att jag kopierat på fel håll och alltså skrivit över aktuell data med en en månad gammal backup...  :blush:

"Sverige har världens säkraste kärnkraftverk!" (w00t) (w00t) (w00t)

Konstigt, jag tycker precis att jag har hört den kommentaren förut... ;)

 

Ett kärnkraftverk är en lite annorlunda arbetsmiljö och det florerar väldigt många historier både inom och utom verksamheten om vad som har hänt eller kunde ha hänt.

 

En lite rolig, men dyr, incident var när en städerska genom att tömma skurhinken i fel golvbrunn¨(golvbrunnen i turbinhallen, som finns där för att fånga upp radioaktivt vatten som läckt från turbinen) lyckades orsaka ett snabbstopp på ena reaktorn. Kostnaden för den händelsekedja som drar igång på ett snabbstopp låg då på åtskilliga hundra tusen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En lite rolig, men dyr, incident var när en städerska genom att tömma skurhinken i fel golvbrunn¨(golvbrunnen i turbinhallen, som finns där för att fånga upp radioaktivt vatten som läckt från turbinen) lyckades orsaka ett snabbstopp på ena reaktorn. Kostnaden för den händelsekedja som drar igång på ett snabbstopp låg då på åtskilliga hundra tusen.

Waaaaa, he he dagens historia!!! (w00t)

Vilken mardröm!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En lite rolig, men dyr, incident var när en städerska genom att tömma skurhinken i fel golvbrunn¨(golvbrunnen i turbinhallen, som finns där för att fånga upp radioaktivt vatten som läckt från turbinen) lyckades orsaka ett snabbstopp på ena reaktorn. Kostnaden för den händelsekedja som drar igång på ett snabbstopp låg då på åtskilliga hundra tusen.

Jamen då fungerar det ju!! (w00t)

Eller som Peter Karlsson sjunger i sången "Africa" att den mänskliga faktorn for till Tjernobyl och fastna med nåt i reaktorn......

(w00t) (w00t) (w00t)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag jobbade på ett företag på 70-talet och åkte till ett annat företag och gjorde tjänster på deras data och råkade trycka in ett kortkommando och hela datasystemet kraschade på den tiden tog det timmar att starta upp. Jag frågade om kortkommandot hade orsakat problemet nej vart svaret. Råkade göra kominationen efter några veckor igen kommandot av misstag var mycket nära det jag skulle använda och vad hände tror ni jo helkrasch igen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag satt och väntade tills de kom och meddelade att systemet kraschat och att det skulle ta några timmar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Joakim Ågren
Hej!

 

Han borde få längre straff nu än vad du fick jag menar det är ju 2004 och den generella tekniska kompetensen har ju kraftigt ökat sedan 1996 det är värre att göra ett sådant misstag idag år 2004. Han borde få 14 års straff minst  :blink:  :rolleyes:  :lol:  (w00t)

Ursäkta men jag fattar inte vad du menar.... B)

Hej!

 

Jag menade att CyberPets kille skulle få äta upp vad han gjorde i 14 års tid nu när han gjort samam misstag som hon gjorde för 7 år sedan och att den förseelsen är värre idag än dte var för 7 år sedan eftersom den tekniska kompetensen är mycket högre idag 7 år senare och att det således är ännu mera fel att göra det misstaget idag!.

 

CyberPet har således 14 härliga år framför sig inte 7 :D:lol: (w00t)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...de verkar ha ett kul liv att gå och vänta på att den eller den skall göra bort sig.... själv försöker jag ständigt tänka framåt i stället.... alla gör fel.. inget att skämmas för... lär man sig av det kan det bli utvecklande i stället....

 

Vi har en son som gillar att koppla, skruva, fixa, trixa, ändra.. tänk om man bara sa en sak till honom - DET GÅR INTE.... VAD skulle ske med honom då?

 

Går det sönder så är det bara en maskin.. eller en ominstallation... (w00t)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...de verkar ha ett kul liv att gå och vänta på att den eller den skall göra bort sig.... själv försöker jag ständigt tänka framåt i stället...

Förmodligen har jag fel men det låter som du sätter dig i opposition mot oss andra. Min fasta övertygelse är att ingen i detta forum går och väntar på att någon ska göra bort sig!! Det är en oförskämd tanke som sårar och nedvärderar! Att vi kör Mac är i högsta grad att tänka framåt och att vara kreativ! Vi har valt att gå mot strömmen och att likrikta oss. Somliga som jag kom in i Macceriet av en slump. ALDRIG att jag skule gå till MS-lägret frivilligt! Andra kom in i det pga arbete. Vad vet jag. Men efter att ha surfat på forumet ett bra tag och läst nästan allt vet jag att bakom avatarerna gömmer sig spännande människor som är allt annat än sådana som väntar på folks elände!

 

Att det sker en massa dråpliga ting under resans gång är en annan sak och det är altid lika kul att läsa om dem! Heder åt er som lämnar ut er och era misstag! (w00t)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har fel.... så där hade du rätt.

Wow... förra gången var i slutet på 80-talet!!! Då trodde jag att jag hade fel, men det var fel!

(w00t) (w00t) (w00t)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hellre fria... och sen blev man gift....22 år i år!!!!!! (w00t)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...