Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

itunesbibliotek för flera konton


Jonatan Lindström

Rekommendera Poster

Jonatan Lindström

min storebror har just köpt en mac och bombaderar mig nu med frågor.

en fråga jag inte kunde svara på är hur man gör för att ha itunesbiblioteket gemensamt för alla datorns konton.

går det?

 

/jonatan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har läst den tråden och jabba är mycket hjälpsam. Men mina ituneslåtar liggar på en annan hårdisk än min systemdisk. Jag har en hårdisk där jag har systmet på och permanenta grejor. Sen har jag en annan hd där jag förvarar all min musik o sånt.

Förövrigt har jag samma problem som dig Jonatan Lindström!

 

Finns det någon med härnceller som inte bråkar med varandra (som mina gör :wacko:) som har en lösning på detta problem!

 

Svar välkomnas varmt :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är det som strular med en extra hd? Utan att själv ha provat:

 

2. Flytta innehållet i ~/Music/Itunes/ (dvs 'iTunes 4 Music Library', 'iTunes Music' och 'iTunes Music Library.xml') till /Users/Shared/Music/iTunes/ (skapa mapp).

 

Kan du inte skapa motsvarande mapp på "hd 2" istället för på systemdisken, och flytta innehållet till denna. Därefter se till att mappen är åtkomlig för samtliga användare, och sedan skapa alias för gällande filer som du lägger i varje användares hemkatalog på systemdisken?

 

Ute på hal is kanske... vet inte om alias fungerar "över olika diskar", eller om du kan dela ut en mapp så som jag skrev. Bara en tanke :)

 

Red: vet alltså inte om detta fungerar, bara en tanke.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet men det är nåt iaf som strular!!! :huh:

 

Musiken ligger på denna väg: skattkistan/Musik/iTunes/iTunes music

Skattkistan är namnet på hårddisken!

 

På min användare är alternativet kopiera filer till mappen itunes... aktiverat. Och musik mappen är vald som ovan!

 

På konto/användare x så ser det ut så här: Det är ju exakt samma sökväg som ovan men när jag försöker öppna mappen så kommer det upp en ruta där det står att jag inte har tillräcklig behörighet att göra det!!!

 

Rörigt det här men det kanske bara är jag som krånglar till det! :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är användarbehörigheterna som strular. Skriv följande i terminalen: sudo chmod -R guo=rwx sökväg

 

Det ändrar så att alla får skriva, läsa och exekvera allt som finns i katalogen och dess underkataloger.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skrev detta i terminalen: jimmyfransson$ sudo chmod -R guo=rwx Skattkistan/Musik

(jag har döpt disken till skattkistan)

 

När jag trycker enter så: chmod: Skattkistan/Musik: No such file or directory

Efter att ha skrivigt mitt lösen då.

Nåt är fel.

 

Jag är tacksam för att ni bryr er :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sökvägen till diskar är /Volumes/disknamn

Annars kan ni prova programmet chop om ni inte är 100% vana vid chown osv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu funkar det äntligen!!! Tackar tackar :):):)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...