Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

PROBLEM med det mesta...


Ankan23

Rekommendera Poster

Hej alla!

 

Jag har på sistone haft problem med min macbook (köpt sommaren 2007).

 

Allt började för cirka 2 månader sedan då jag plötsligt fick felmeddelanden (felkod -36) när jag satt och brände dvder. Macen klagade på att filen "ändrades" undertiden den brände den.. Jag tänkte, no biggy, men märkte senare att samma fel hände om och om igen, även när jag kopierade filer över till externa hårdiskar. Detta hände dock inte med alla filer utan bara med vissa (ingen aning varför..) jag kollade runt lite här och där på olika forum och ingen av dem verkade ha någon lösning. (BTW en annan grejj jag störde mig enormt på var även att datorn badbollade sig så fort man gjorde nått, men bara i perioder; 20 sekunder med 5 mins mellanrum.) (BTW-engåntill; vissa program hängede sig väldigt gärna under denna period, exempelvis ms office, firefox, openoffice, photoshop )

 

Jag bestämde mig då för att installera om hela operativsystemet (hade ändå tänkt och göra det iofs) Så jag började det hela med att "arkivera och installera" om operativet, detta eftersom jag hoppades att det var OS:ets fel att filerna ändrades.. Jag hade delvis rätt tror jag.. Vissa filer (det flesta, typ 96%) gick nämligen att plocka direkt ur mappen PreviousSystems och över på min externa, men inte alla.. så jag lämnade dem åt formateringen...

 

Efter att jag överfört alla filer till min externa (som gick att föra över) så började jag med en ny installation av OS:et, denna gång "Radera och installera". Allt gick väl framtills datorn startade om efter installationen, då bootade den ifrån installations DVDn när den startade om, så jag kom till installations menyn ännu en gång! så jag höll ner power-knappen och började om. Trodde jag i alla fall.. När den boota så höll jag ner musknappen (för att få ut DVDn så att den inte skulle boota från den) och efter att ha matat ut skivan hände ingenting.. efter yttligare 5 min av väntan på att skiten skulle starta börjar skärmen lysa vit (som den ska under uppstart) men istället för apple-loggan kommer istället en mapp med ett frågetecken upp... (samma sak hände rom man bootar om den..)

 

Så jag installerar om operativet, IGEN, med samma inställningar, men den här gången väntar jag på att datorn skall starta om så att jag kan vara beredd att trycka ut DVD (eftersom jag trodde att problemet låg där i förra installationen) när jag gjort det startar operativet! Yippie tänker jag...! Men nejdå, då existerar inte dockan överhuvudtaget!!!!?? Samma sak efter flera omstarter och omstarter av dockan...

 

SÅ JAG INSTALLERAR OM HELA SKITEN IGEN, MED SAMMA INSTÄLLNINGAR! så när OS:et startar tror jag att allt äntligen fungerar, så jag faller ner på knä och tackar gudarna! Men nejdå allt är lika fel som tidigare. Samma perioder med aktivt-badbollande, runt runt.... AHHHGG!!!! Inte nog med det, jag kan heller inte uppdatera systemet, varken manuellt eller med programuppdateraren...

 

 

 

Jag har tidigare (precis när jag köpte datorn) haft problem med att datorn klagade på att jag något program använde isighten, vilket det inte gjorde, så jag lämnade in sat-tyget (macen) till apple (macfixaren) som fixade problemet (helt gratis..

 

Jag har också haft problem med random Kernel-Panics, typ vintern 2007, men det är inte så relevant tror jag, tror transmission var problemet eller något i den stilen...

 

Jag har även lämnat in mitt batteri till apple eftersom att datorn inte "förstod" att batteriet var i kopplat... men det är nog inte heller relevant..

 

 

 

Jag kanske ska berätta att efter fixen av isighten så har jag inget serienummer på datorn, utan bara "SystemSeumb" som enligt vissa tyder på att jag har fått mitt "logic board" utbytt... Jag vet inte om det är till någon hjälp

 

 

 

OM DET ÄR NÅGON SOM HAR NÅGOT SOM HELST FÖRSLAG, SÅ VAR VÄNLIG OCH SKRIV, JAG VET INTE VAD JAG SKA TA MIG TILL.... :'(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du testat datorn med Apple Hardware Test (AHT)? Du sätter i installationsskivan, som följde med datorn, och startar om datorn med "D" nedtryckt. Kör sedan utökat test.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det verkar ju helt klart som om du har något hårdvaruproblem.

Ett fel på hårddisken låter inte helt otroligt. Har du inte backup på allt viktigt, så ta det omedelbums.

 

Prova att köra Apple Hardware Test (stoppa i första skivan som följde med datorn och håll in "D" under uppstarten"). Kör igenom testet och se vad den säger.

 

Edit: Sen som vanligt...:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja, man kan säga så här, finns det något annat sätt att starta hardware test än att göra på "erat sätt", för min dator reagerar inte... :/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja, man kan säga så här, finns det något annat sätt att starta hardware test än att göra på "erat sätt", för min dator reagerar inte... :/

Startar inte datorn alls?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jo jo det gör den, men den vill inte köra AHT eller den reagerar inte när jag håller ner d tangenten.. :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jo jo det gör den, men den vill inte köra AHT eller den reagerar inte när jag håller ner d tangenten.. :(

Har du aktiverat Firmware-lösenordsskyddet, kanske? Då fungerar inte tangentkommandona.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Starta med installationsskivan och kör Skivverktyg från den. Är det fel på hårddisken så säger Skivverktyg till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...