Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Studentrabatt samtidigt...


macgunde

Rekommendera Poster

Studentrabatt samtidigt som man drar av momsen på sitt företag?

 

Jag har funderingar på att köpa en iBook. För närvarande så studerar jag samtidigt som jag driver ett eget företag. Skulle det gå att köpa en dator med apples studentrabatt samtidigt som man skriver den på företaget och drar av momsen?

 

// Daniel

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Knappast. Du få nog köpa den utan moms och strunta i studeranderabatten.

20 % mot 9.5 %... :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men varför skulle man inte kunna göra detta?

Man måste la kunna utnyttja rabbater till förmån för sitt företag elleR?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, jag tror inte att det går. Ring och hör efter...

Sen skulle jag aldrig våga köpa en Mac utan den trygghet som konsumentköplagen innebär. Den får du inte om du tar den på företaget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om ditt företag är av typen enskild firma så är det ju så att din personliga ekonomi är den samma som företagets ekonomi. Alltså kan du rent tekniskt köpa datorn som privatperson (student) och sedan bokföra den som en investering i firman.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

.. och då kan du alltså rent tekniskt ta ett kvitto utställt på dig personligen och bokföra det som en inverstering i firman

För att kunna lyfta den ingående momsen ska utgiften vara avdragsgill som vanligt, dvs en kostnad som är nödvändig för firman.

 

Du måste bokföra datorn som en investering (absolut inte som förbrukningsinventarie) och för enskild firma gäller alltid avskrivning enligt restvärdesmetoden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med ... du bör kanske inte nämna till Apple att du har företag dock. Tror att det är det enda som kan sätta stopp för det i ditt fall; att Apple inte tycker att du bör få studentrabbatt om du har företag. Företagsmässigt sätt ser jag dock inget hinder såvida du kan motivera inköpet (som givetvis gäller alla företagsinköp) .... :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo då jag kan garanterat motivera datorköp... frågan är la ifall jag kan motivera ifall jag köper en iPod minii samtidigt :unsure:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ska kanske också säga att Apple inte har momsfria priser till slutkunder.

Så du måste fixa det själv. Sett ur det perspektivet så finns det nog inget hinder...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men det är la bara att bokföra investeringen... så svårt är det inte att räkna ut momsen på en produkt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ska kanske också säga att Apple inte har momsfria priser till slutkunder.

Så du måste fixa det själv. Sett ur det perspektivet så finns det nog inget hinder...

Det enda man behöver är ett kvitto där momsen står specifierad, och det tror jag att slutkunder får, antingen om de är företagare eller ej.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...