Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Bildfylld Ibook G3 med startproblem


mrtn

Rekommendera Poster

HJÄLP!?! Datorn hänger sig vid start varje gång!

 

Detta har hänt:

Laddade min Ibook G3 (OS 9) med bilder från kameran via USB som jag brukar

(en Canon A70 3,2MP, f ö mycket bra, $300 på Dell i USA, se t ex http://www.steves-digicams.com).

Hårddisken hade enligt uppgift ca 200 MB ledigt utrymme.

Kameran hade ca 200 bilder på en knapp MB per styck.

Jag tänkte tömma kameran och bränna bilderna på en cd.

Efter ett tag meddelade datorn att det inte gick mer, trots att det borde gå, åtminstone minnesutrymmesmässigt.

Dumt nog så försökte jag starta om nedladdningen av resterande bilder, och det funkade!!!...

Så då gjorde jag det ytterligare nån gång till och allt verkade vara frid och fröjd, så datorn stängdes och nya bilder togs...

 

DOCK, NÄR NU DATORN SKA IGÅNG SÅ FASTNAR DEN I UPPSTARTLÄGET VARJE GÅNG!

 

Jag har försökt med lite olika föreslagna knapptryck under uppstartandet men inget funkar.

Enda sättet jag lyckats komma in i datorn är via en original-cd med div program.

Men trots att jag rensat ut lite gamla bilder så vill inte datorn komma igång som förr...

 

Finns här någon som känner igen problemet? Det är förstås möjligt att det inte har med minnesutrymme att göra,

men jag tycker det onekligen verkar så...

 

Jag vore mycket tacksam om någon kunde ge några bra tips som kan hjälpa mig komma vidare???

 

Mvh, Martin.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du MÅSTE ha utrymme kvar på HD-n annars........ :ph34r: Ca 10% kvar behövs för att det ska gå utan problem... :unsure: Plocka bort bilder så du når ca 10% ledigt och prova. Går inte det får du ominstallera systemet och i värsta fall hela HD-n... Om datorn säger ifrån så finns det (oftast) en anledning. Fråga på forumet först innan du ställer till nåt.... ;) :angel:

 

Datorn behöver "svängrum" för de digitala armbågarna... Den använder disken för virtuellt minne bla. Även om det går med 10% så kan datorn bli ganska slö om dessa % är MYCKET utspridda. En välstädad HD är aldrig fel..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...