Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

netgear USBdongel


Zappa

Rekommendera Poster

Netgears MA111 wireless USB-dongel på en G3 PB (Lombard) med X, för det funkar inte under Nian eller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag upprepar mitt mantra:

 

USB är inte avsett för nätverkstrafik. Låt bli, det är att be om problem. Nätverkstrafik på en modern mac körs bäst över Ethernetporten eller med ett PCI-kort för trådlös kommunikation.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag testade en USB-dongel för trådlöst nät 802.11b under tiden vi bygger om. Det fungerar, men mottagningen verkar betydligt sämre än på min iBook med inbyggt kort. Dvs hastigheten är samma, men mottagninen anges till kring 50% när iBooken på samma plats är uppåt 80 %. Men några andra problem har det inte varit

(Ett minus är i och för sig att jag inte fått den att ansluta till nätet automatiskt. En symbol läggs i menyn - den är röd så länge man inte är uppkopplad. Vid start måste jag klicka på den och ansluta. I och för sig inget större problem, men ändå.)

 

En sak att tänka på är ju också att om man har ett flertal datorer anslutna med 802.11b/Airport, så delar ju alla datorerna på tillgänglig bandbredd. Och det är inte lika mycketatt dela på som med vanligt 100Mb-etrhernet.

 

Och ja, det krävs minst OS 10.2.

 

Tycker USB-lösningen är en enkel och billig tillfällig lösning.Men så snart ombyggnaden är klar blir det vanlig trådbunden ethernet för de stationära datorerna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...