Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hjälp! Gb försvann!


p e t t e r

Rekommendera Poster

p e t t e r

Efter att varit i Stockholm över helgen kommer jag hem, sätter på datorn, sätter igång några nedladdningar och börjar skriva en tenta. plötsligt vägrar datorn spara dokumentet, och döm om min förvåning när jag upptäcker anledningen: partitionen jag har mitt system på, och dit jag sparat dokumentet har enligt datorn bara 70 Mb ledigt! Jag å min sida är övertygad om att det ska finnas minst 1,5 Gb ledigt på den partitionen.

 

Jag letade och letade. Kanske hade någon av mina nedladdningar hamnat på fel ställe? Men nej. Jag kan inte hitta några nya mappar eller dylikt på partitionen ifråga. Ännu underligare blir det, då jag i jakten på onaturligt stora mappar upptäcker att den sammanlagda storleken på de sju huvudmappar jag har på partitionen uppgår till ca. 4,91 Gb, medan en 'visa info' för partitionen som helhet säger att 7,72 av dess 7,8 Gb används.

 

2,8 Gb diskrepans alltså! Och detta med bara två program igång, så det kan knappast vara minnet som drar...

 

Så nu sitter jag här och vågar knappt skriva min tenta som ska vara inne imorgon. Vart i helskotta tog mina Gb vägen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag har sett photoshop och liknande program äta upp 5 Gb utan problem… men om det bara var typ word och nåt mer så är det ju svårt att tro att det skulle ta så mycket…  du kan ju ändå prova att göra en tvingad tömning av cachen t ex med cache cleaner http://www.macupdate.com/info.php/id/9503 eller cocktail.

 

systemets swapfiler kan också äta en del…

 

omstart brukar också hjälpa…

 

sammanräkningen av Gb i mapparna visar inte alltid korrekt… men det avhjälps i så fall också enklast med en omstart skulle jag tro

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

p e t t e r

jag har kört cocktail, och flera omstarter. nedladdningarna var BitTorrent.

mitt problem kvarstår. något har ätit upp minst 1,5 Gb för mig, och jag kan inte upptäcka vad det är... :unsure:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

p e t t e r

Ok. Problemet är löst. Och jag skäms lite grand, för det var inte så väldigt underligt trots allt. Det var min syster, som medan jag varit borta hade lagt till låtar i iTunes-biblioteket. Hennes iTunes-inställningar var default, d.v.s. 'kopiera filer som läggs till i biblioteket till mappen iTunes Music' var ikryssat, och hennes iTunes Music låg i hennes hemmapp. Alltså hade hon omedvetet försökt kopiera över hela min Musik-mapp på ett antal Gb till sin hemmapp.

 

varför 'Visa Info' inte visar den korrekta storleken på hemmapparna förbryllar mig dock fortfarande...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...