Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

iMac eller G5? I valet och kvalet.


Pocahontas

Rekommendera Poster

Vet inte hur många gånger jag är och känner på iMac med 20" skärmen, och därefter går över och klappar G5:an.

Står där som en Ardennerhäst bland de andra G4:orna och iMacarna. "Man känner kraften"

 

Vilken ska jag köpa???? iMac 20" är bara så himla snygg, allt i ett, skärm och burk, tar ingen plats.

 

Köper man en G5:a är den för det första ruskigt stor, och jag tycker inte den är snygg,

det var därför jag jämför den med en Ardenner.

 

Visst kan man göra mer med en G5:a, bygga ut och trixa med den, den möjligheten är begränsad med en iMac.

iMac kommer nog aldrig med G5, problemet med kylningen hindrar nog den konfigurationen...

 

Köper en ny maskin nu innan sommaren, G4/350 har jag kvar, men som Backupmaskin

Vad skulle ni välja?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade nog nöjt mig med en 17" iMac. 20" är satans stort :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja du har nog rätt, det kostar betydligt mer med 20", drygt 5000, så där är jag beredd backa..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast skärmyta är ju väldigt viktigt tycker jag. Jag har 19" hemma. Hade gärna haft mycket större men har ej råd.

Det är trevligt med yta och så slipper man den där jobbiga huvudvärken man kan få av små skärmar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

iMac 15" ska man inte bortse.

 

Är du en tekniknisse eller vill rendera film och dylikt mycket SNABBT -> välj G5.

Surfa (hit naturligtvis :D ) men enda ha en snabb och enkel dator -> välj iMac.

G5 med den största Appleskärmen...bara skärmen kostar 17000:- + moms :lol:

Nästan som hemmabio

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

iMac 20" är ruskigt snygg.. Jag hade nog valt G5 ändå.. antar att du har en monitor till din G4a (?) den kanske duger så länge? En bra KVM-switch så har du en superb 'maskinpark'. Är du van vid att ha en stationär-dator så blir det en minimum av ommöblering och det kan vara en lika god anledning som någon. :)

 

.. Å andra sidan kan man ju tänka på att du har en superb och utbyggbar extra-dator i din G4a.. Behöver du mer lagringsutrymme så slänger du in en ny billig ide-hårddisk i din G4a och använder den som server. Är ju underbart att gömma undan hårdvaran lite också. Det här är svårt. :)

 

Fast iMac är snyggare.. håller med dig om den saken. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vid närmare eftertanke hade jag valt en iMac 20" om jag var du. :)

.. det är ju den du vill ha eller hur? Man ska gå på känsla.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tänker köpa en G5 så fort den nya omgången släpps. Jag hoppas det blir före sommaren...

Anledningen är att jag vill ha maximal prestanda när jag använder X-Plane. Även i andra sammanhang, som 3D-rendering, är det trevligt att ha.

Dessutom är det så att jag inte kommer att ha råd med en ny dator de närmaste fem åren (ska studera), så jag behöver en som räcker genom hela den perioden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja.... en annan stod som ett fån i höstas och lullade runt mellan datorer. Det slutade med att jag köpte en PM G4 1,25! Hur kunde jag va så dum??? Jo, PM G5 var alldeles för dyr men iMacG4 inte tillräckligt flexibel....

 

Till min förvåning så går den som ett spjut och tuggar i sig allt jag kastar i den!! När jag kollade TechSpec så visade de att min dator klarade 100fps i Quake. G5 klarade 150. Vad ska jag me det till?? Bra att ha? Konvertera till MP3 tog 20 sek med min 10 med G5. Jag får vänta ialla fall.... Väntar jag mer och spar en bunt tusingar kan det ju vara värt! Eftersom jag inte arbetar med bilder och kör Photoshop eller skapar musik så behöver inte jag en värre maskin!

 

Jag trodde jag skulle få en häck men jag är mycket nöjd med min G4 1,25 och de tusingar jag har kvar!! Räcker till att fylla maskinen med hårddiskar(4 st HD-platser!G5 två!), mycket RAM-minne av samma typ som i G5 (går att flytta över!), en iPod Mini och en skaplig ljudanläggning till datorn!!

 

Men om valet nu var ENDAST mellen G5 o iMac då blev det en G5!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

G5 med två processorer. De står sig nog med alla nya grejer som framtiden har att utvisa. Jag har en iMac 17" som är ca 1,5 år gammal och kan inte jobba i realtid med HD-film i QuickTime Pixlet till exempel.. måste skaffa en G5 för det. Realtidseffekter i Final Cut Pro är heller inget den är särskilt mäktig på. Behövs en starkare. Bättre med en starkare framtidsmaskin tycker jag. Dessutom håller dom ju på och uppdaterar allt för G5-processorn nu. G4'an lär inte växa särskilt mycket mer pga kommande optimering.

 

Jag har ju en iMac 17"... och jag är SUPERNÖJD med den.. det är den snyggaste, skönaste dator jag haft. Men i slutändan handlar det mer om vad jag behöver... och jag börjar behöva G5-kraft.

 

Så tänker jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Saxat från MacNytt:

De rykten som svävar runt på nätet just nu är mycket intressanta. "Merlot" påstås att med hjälp av den nya G5an och en hel del optimeringar bli ca 80-90% snabbare än sin föregångare, "Panther".

 

http://macnytt.se/news/index.lasso?news_id...shownews.inc&s=

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mer och mer verkar ryktena peka mot att det nog inte blir nån uppdatering förrän till slutet av sommaren, med leveranser i september eller oktober då, får man förmoda...

 

Då är frågan om jag ska köpa en DP1.8 nu och kanske ångra mig lite i höst, eller stå ut med min seg-iBook under ett halvår...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klart att du ska ha en G5 Poca!

 

Jag är grymt nöjd med min 2x2.0. Hade jag handlat idag hade det blivit en 2x1.8. Glöm inte att budgetera för rejält med minne bara.

 

Jag har kvar min gamla QS som "andradator", dvs sonen kör spel på den, hustrun surfar och mailar, backuper tas till den m h a deja vu och jag har min VNC-ingång till den genom routern. Tyvärr väsnas den för mycket för att gå som webserver, man vill gärna sätta den i vila på natten.

 

G5:an är otroligt tyst med tanke på hur mycket krut den har under huven. Bild- och videoredigering går som en dans, mp3-kodning med LAME bara flyger fram osv. Jag känner att jag har köpt en dator med lång livslängd. Det hade jag inte gjort om jag hade köpt en iMac.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

G5:an är otroligt tyst med tanke på hur mycket krut den har under huven. Bild- och videoredigering går som en dans, mp3-kodning med LAME bara flyger fram osv. Jag känner att jag har köpt en dator med lång livslängd. Det hade jag inte gjort om jag hade köpt en iMac.

Men det är enVÄLDIGT stor skillnad på PENGAR!!! Kunde man skita i dem så var ju saken klar.................

 

Det var en G5 ägare som talade med en G4 ägare. Han berättade att datorn klarade 200 bilder per sekund mot G4 som klarade 100. "Kul för dig," sade G4 ägare uppriktigt glad. Men vad ska du göra med dem...... ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kom just på att jag inte kan vänta ett halvår...

Jag har egentligen bara råd med den med studentrabatten (Education Store), och den har jag bara rätt till fram till början av juni.

Så därför tänker jag nog beställa en under veckan som kommer.

 

Det som oroar mig lite är det man kan läsa i diskussionerna här: http://discussions.info.apple.com/

Störande ljud och konstiga låsningar... Låter inte kul. Hur många av dubbel-proc-G5-användarna här har såna problem?

Just låsningar är det absolut värsta som finns. När man inte kan lita på sin utrustning så är man hela tiden på helspänn och vågar aldrig riktigt använda den. Min iBook går som en klocka. Aldrig en hårdvarulåsning, aldrig en Kernel Panic. Knappt ens några problem alls. Just nu har jag en HD med störande läsfel, men jag ska ju skicka den på service så snart jag har tid att lämna bort den. Garanti har jag i ca 18 mån till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Joakim Ågren

Hej!

 

Eftersom du överhuvudtaget står och väljer emellan en iMac och en G-5'a som är i en helt annan prisdivision inklusive LCD skärm så antar jag att du har budget för en sådan extremt dyr maskin. Jag skulle då råda dig följande. Köp en iMac med 17" skärm(som troligtvis räcker för dina behov idag i alla fall). Vänta sedan till nästa generations iMacar kommer under året som kanske(förhoppninsgvis) har G-5 processor. Vissa rykten talar om just en sådan totalt omdesignad mycket kraftfullare iMac under år 2004 sommaren eller senare. Sedan när dessa maskiner kommer sälj då din iMac 17" här på MacWorld och för pengarna du får plus mellanskillnaden som du får lägga till köp då dessa nya iMacar med G-5 processor. Detta är ungefär lika dyrt som du idag får betala för en G-5'a med LCD skärm och extra minne. Men mycket roligare då du får 2 maskiner under kort tid för nästans samma pris.

 

Detta förfarande förutsätter naturligtvis att en sådan iMac kommer men det får vi väl hoppas på. Den bör ju komma åtminstonde till slutet av detta år med tanke på att G-4 iMacarna börjar bli lite gammla i datorsammanhang(lanserades i Februari 2001).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...eller en PM G4 1,25 och en 19" TFT som du spar sen när du byter PM.....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

iMac kommer nog aldrig med G5, problemet med kylningen hindrar nog den konfigurationen...

 

Som jag skrev i en annan tråd; iMac G5 kommer, gissningsvis på WWDC 28 juni, iom 90nm PPC (PPC980) så krävs inte lika mycket kylning som den "gamla" G5 (PPC970, 130nm).

 

En 64-bits CPU i en snyggt designad konsumentdator är en godbit som Apple inte kommer låta sig gå ur händerna.

 

Vänta med datorköp tills WWDC.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska man köpa nytt idag, och inte behöver datorn nunu. Då gäller det att vänta tiii i höst när det första nya powermaccarna och imaccarna kommer. :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

iMac kommer nog aldrig med G5, problemet med kylningen hindrar nog den konfigurationen...

 

Som jag skrev i en annan tråd; iMac G5 kommer, gissningsvis på WWDC 28 juni, iom 90nm PPC (PPC980) så krävs inte lika mycket kylning som den "gamla" G5 (PPC970, 130nm).

 

En 64-bits CPU i en snyggt designad konsumentdator är en godbit som Apple inte kommer låta sig gå ur händerna.

 

Vänta med datorköp tills WWDC.

Apple är ju föregångare på många områden. Varför skulle de inte kunna utveckla tyst kylning? Det finns ju självcirkulerande vätskekylning att dra till med. Dessutom kommer konsument-G5 att ha lägre trimmningsgrad vilket minskar kylbehovet ytterligare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Apple är ju föregångare på många områden. Varför skulle de inte kunna utveckla tyst kylning? Det finns ju självcirkulerande vätskekylning att dra till med. Dessutom kommer konsument-G5 att ha lägre trimmningsgrad vilket minskar kylbehovet ytterligare.

Var har jag skrivit att dom inte skulle kunna utveckla tyst kylning ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Iofs heter 90nm-G5:an "PowerPC 970FX", inte 980...  :P

Korrekt, men vad jag har förstått så är det 970FX som Apple har i dom nya Xserve G5, tror inte dom kommer i en ev iMac G5 -> PPC980

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...