Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Serieport i Mac Performa 6200 hindrar internet ?


irnerius

Rekommendera Poster

Hej alla Mac-vänner !

 

Jag är en mac-användare som försöker koppla in internet, men än så länge gått på pumpen. Min internetleverantör heter Glocalnet, men de har inte kunnat ge mig en lösning på probleet, och jag har försökt i flera månader.

 

Den dator jag har (som för övrigt fungerar bra, men skrivare inkopplad) heter Macintosh Performa 6200. Jag lyckades byta upp från ett äldre operativsystem till Mac OS 9.1, som nu fungerar bra av allt att döma. Modemet heter U.S Robotics Sportster Flash. Jag har laddat ner driver/drivrutin från Robotics hemsida, men det tycks ha varit defekt.

 

Av allt att döma spelar det ingen roll ändå, för det gåt bra att använda modemet mot drivrutinen för U.S Robotics Universal - dock inte på min dator, utan på en annan; Powermac 7100 med samma OS. På min egen sker bara en uppkoppling, men jag kan inte komma åt någon URL/webbsida alls.

 

På Glocalner verkar man ställda, och det känns likadant för mig. Kanske har det något att göra med vissa problem med serieporten (serialport på engelska) som skulle kunna behöva omkonfigureras på något sätt. Är det någon av alla vänner här som har erfarenhet av sådana här mystiska problem. Jag gläder mig så åt att med Er hjälp komma över svårigheterna och kunna köra igång med internet äntligen -

 

Med vänliga hälsningar och hopp om svar

 

Irnerius

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testa med något av Farallon modem scripten, funkade för mig när jag hade problem.

 

Fast jag tror inte jag kom ut på nätet med 9.1 på min performa, testa 8.6 istället.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fungerar fjärranslutningen som den ska? Kopplar den upp hela vägen? Gå in i Äpplemenyn - Inställningar - Fjärranslutning. När det programmet går gå till menyraden till Fjärranslutning och välj

 

"Aktivitetslogg" så ser du vad som har hänt.

 

Vidare har du "Apple Talk" som ska stå i "Endast fjärranslutning"

"Modem" väljer du drivisar och tonval/pulsval. Där ska inte stå Anslut via internt modem....

TCP/IP ska stå i PPP och Konfigurera i DHCP-server

 

Kom jag i håg allt...? :sorry:

 

Med OS 9 följer det med in internetassistent. Har du kört den?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej, alla hjälpsamma Macanvändare !

 

Jag skrev i början på veckan till forumet, och ville gärna få råd om internetförbindelse, som inte funkar på min Macintosh Performa 6200 (OS 9.1, modem: U:S: Robotics Sportster Flash). Datorn blir uppkopplad mot min internet-leverantör, Glocalnet, men jag kan själv inte se någon URL eller webbsida, så det är inte mycket glädje med det.

 

Flera vänliga medmänniskor hörde av sig med goda råd, som jag följde upp, men jag kanske gav felaktiga förutsättningar i min fråga. Datorn kopplas som sagt upp mot Glocalnet och får IP-adress, och de tror att det är fel på min webbläsare eller operativsystemet. Nu är det så att jag har fått det av en god vän, som på egen hand har kopierat det åt mig. Därför blir det nog svårt att få hjälp från Apple, som jag inte har något supportavtal med.

 

Kanske kan jag med någon funktion i mjukvaran testa om den är trsig på något sätt ? Har hittat två webbläsare, Internet Explorer 5 (som jag försökt mest med) och Netscape Navigator 4.7. På den senare gavs följande felmeddelande (mott OS har kopierats på engelsk version) "A network error occured while Netsacape was receiving data. (Network Error: Sockte is not connected). Try connecting again."

 

Hoppas den här beskrivningen av mitt problem blir tydlig, och jag tackar för de tips jag redan har fått (och hoppas på fler). Ny kunskap är alltid gott, och det gäller att inte vänta med att använda den -

 

Mina hoppfulla hälsningar

 

Irnerius

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En ominstallation utav Remote Access kanske inte skulle skada? Jag gissar på nåt fel på OpenTransport men för att göra de enkelt så kör om hela systemet, installera en ny systemmapp bara såhar du ditt gamla kvar också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som jag skrev innan så kom jag aldrig ut på nätet med min performa med 9.1, så om du kan så testa med 8.6.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testa med ett annat program, tex fetch, för att se om du kommer ut på internet över huvudtaget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här är en länk till en diskussionssida för äldre Macar på Apples hemsida. Den trafikeras hårt så prova där om du kan få hjälp! OBS: På engelska.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...