Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Webserver och redirect

chop

Recommended Posts

Jag skulle vilja sätta upp en funktion i min router, eller på annat sätt (D-link, DI-624) så att när webservern jag har på min G5:a inte svarar (av någon anledning) styrs trafiken om till en server som ligger på ett helt annat ställe (exvis något gratisställe).

Någon som har något tips?

Jag undrar om inte DynDNS-tjänster har någon sådan funktion. Använder inte DynDNS själv men jag tror mig ha hört att dom har någon sådan funktion.. Sajt-besökaren hamnar på en vanlig statisk sajt om inte servern är uppe.

Annars kan det kanske vara en bra idé att lösa det 'tvärtom'. Besökarna besöker en vanlig sajt på internet och med hjälp av lite kod (php kanske!?) så får du det att framgå att din webserver också är uppe. Kanske till och med går att lösa med simpel javascript!? Vet inte vilka gratis-webhosts som stödjer php men de finns säkert något någonstans därute.. :)

Nån typ av "load balancing" grej borde väl kunna användas?

Kan du vidareutveckla?

Kan du vidareutveckla?

grejen med load balancing är ju att den känner av ev last på en server och är det mkt på ena så kommer man till en annan men det känns kanske lite overkill.

Jag antar du kör nån site/cam lr liknande hemma det vore kanske ide att ha en sida extern och från den gå till din dator eller till din andra webserver?

Kan du vidareutveckla?

grejen med load balancing är ju att den känner av ev last på en server och är det mkt på ena så kommer man till en annan men det känns kanske lite overkill.

Jag antar du kör nån site/cam lr liknande hemma det vore kanske ide att ha en sida extern och från den gå till din dator eller till din andra webserver?

Nej. Jag kör webserver hemma, men vill gärna stänga av datorn när vi exempelvis åker på semester i några veckor. Då vill jag att besökarna ska hamna på en annan sajt istället.

Det behöver alltså inte vara dynamiskt och självuppdaterande. Jag kan ställa om manuellt när det behövs.

Kan du vidareutveckla?

Nej. Jag kör webserver hemma, men vill gärna stänga av datorn när vi exempelvis åker på semester i några veckor. Då vill jag att besökarna ska hamna på en annan sajt istället.

Det behöver alltså inte vara dynamiskt och självuppdaterande. Jag kan ställa om manuellt när det behövs.

Men kör en såndär dyndns grej då, du har den pekad mot din ip i vanliga fall och när du åker iväg pekar du om den till en annan ip bara det görs ju direkt.

Alternativt är en egen DNS men då blir de ju oftast inga omedelbara ändringar tyvärr.

Men kör en såndär dyndns grej då, du har den pekad mot din ip i vanliga fall och när du åker iväg pekar du om den till en annan ip bara det görs ju direkt.

Alternativt är en egen DNS men då blir de ju oftast inga omedelbara ändringar tyvärr.

Det känns som om det borde bli någon sorts konflikt i DNS-servrarna runt om i världen. Jag har reggat domänen hos Cliche, så deras DNS pekar ju på min adress vid uppslag. Om jag lägger in samma domännamn på dyndns, vad händer då?

Det känns som om det borde bli någon sorts konflikt i DNS-servrarna runt om i världen. Jag har reggat domänen hos Cliche, så deras DNS pekar ju på min adress vid uppslag. Om jag lägger in samma domännamn på dyndns, vad händer då?

Jag tänkte mig väl mer att du hade en adress xxx.dyndns.org som folk besökte men du har helt rätt jag vet inte riktigt hur du skulle kunna få det att funka 100% faktiskt kan du inte göra en alias på din domän som pekar mot en dyndns host?

Det skulle ju finnas något så man kunde sätta prioritet som man kan göra på MX records tycker man.

Kan du vidareutveckla?

Det ändrar läget lite. Du kanske kan använda någonting så tråkigt som ett frameset på din vanliga hemsida? Eller någon av de 'include' funktioner som finns i php? Knackar du php? Har din ordinarie (vanliga) hemsida stöd för php? :)

Ett frameset (ramsetet?) skulle kunna vara index.html med en ram som är 0-1% och en som är 100-99% och innehåller själva sajten. 0-1% ramen innehåller bara en tom html-fil. När du är hemma och har din webserver i gång så visar innehållet i 100-99% ramen index på din webserver. När du reser bort ändrar du ditt frameset (byter ut det) så att 100-99% ramen visar innehållet på din statiskt hemsida. Jag ogillar frameset men till sånt här kan det vara användbart.

Jag tycker det verkar lite bakvänt att utgå från en webserver med dynamisk ip.. verkar i mina ögon bättre att utgå från en vanlig hemsida och sen bolla vidare besökarna därifrån.

dynDNS är en egen domän. Tror att vanliga DNS-servar skickar alla namn.dyndns.com förfrågningar till dyndns.com (mine.nu osv) och sen sköter dyndns-servrar resten av ruljansen. Men jag vet inte.. har inte själv haft behov av dyndns tjänster.

Cliche är ungefär samma tjänst som dynDNS eller hur? Cliche kanske har några bra funktioner för sådant där? Måste vara fler än du som har det behovet du har.

Sen finns det förstås små program som sköter sådant här också. Hittade något på versiontracker förut som gjorde att man bara kunde klicka på en knapp och så ändrades en html-fil så att den pekade mot det ip-nummer man hade för tillfället (som länk eller i ett frameset). Fånigt program men det kan ju också vara en lösning.

Hoppas mina tankegångar kan vara till någon hjälp. :)

Om det inte behöver vara dynamiskt, varför inte peka om dns:en under tiden du är borta? På www.zoneedit.com kan du skapa en redirect till något gratis webbhotell och sedan peka dina dns-requests till zoneedits dnsservrar ... När du kommer hem återsäller du dns-inställningarna igen ...

Vill du ha det dynamiskt så se till att leta upp ett webbhotell som stödjer PHP, lägg in en liten kod-snutt som kollar om din server är uppe, annars visar den sidan som ligger på webbhotellet. Detta kan du kombinera med lösningen ovan för att få en ganska dynamisk lösning. Problemet blir väl antagligen hur du ska kontrollera om din hemmaserver är på eller inte ... om den inte är på så måste du ju sätta en timeout, när scriptet antar att servern är nere ... det blir ju lite dumt om de som besöker din sida får vänta :)

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...