Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Riktigt svart?


Semmelman

Rekommendera Poster

Hur blandar man en svart tonplatta bakom ett fyrfärgsfoto för att få djup mn neutral svärta för t ex ett omslag, svart 100%, cyan 50%?, magenta ?, gult ? ???

 

I vanligt fyrfärgstryck och i detta fallet i digitaltryck?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu minns jag inte heller exakt, men jag tror det var samma värde på alla färger, dvs 100% Svart, 30-50% Cyan, 30-50% Magenta och 30-50% Gul. Jag har för mig att det var 30% istället för 50% då det annars smetar för mycket och tar för lång tid att torka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Digital tryck varierar kraftigt från typ av maskin och det bolags krav som har den. Ring dem o fråga i första hand!

 

I vanlig Offset kör jag med +30 cyan. Allt annat bara smetar och blir fult. Vill tryckaren öka till 35-40 så är det hans sak. Lyssna o ta råd. (vem skulle inte gilla det?)

 

-.. är man fundersam så ring alltid den som skall utföra trycket/repron.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

talade med tryckarn igår… han skulle lägga i 10% cyan, magenta och gul... så det är nog lite olika hur de vill trixa till det… enklast är nog bara att säga vad man vill ha… "toksvart" är ju en rätt vanlig önskan så de är det vana med :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har jobbat i grafiska industrin på ett flertal ställen och det har varit lite olika men alltid 100% svart och mellan 30 och 50% Cyan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som fd reklamchef på dåvarande bildföretaget/repro/tryckeri Kåpe (Nu Elanders gluff gluff)... så hade vi allt från Offset till Digitala Tryckpressar... De går ej att jämföra med vad det är för filer man skall leverera... färgblandningar tex kan behöva justeras mellan de olika teknikerna..

 

Så fort jag gör ngt som inte tilhör pipelinerna - det dagliga så börjar jagmed att GÅ IGENOM jobben med respektive som skall blandas in. Från kunden:-))) - fotografen - tryckaren osv osv... så alla får säga vad de behöver/vil ha för at göra bästa jobbet.

 

Dessutom idag med all teknik är det mycket lätt att ngt litet blir fel ngstans på vägen och där kan nästa karusell börja - vems var felet - det kan bli dyrt... samt att resultatet kan bli skit..... och vem vill det?:-)))

 

10 cyan låter väldigt lite....*ler*..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:) ja vi får väl se hur det blir… det är inte mitt vanliga tryckeri, fast jag har jobbat med dem förut. Men kommunikation är ju iaf det viktigaste… bara alla vet vad alla vill så går ju allt att lösa. Förra gången jag höll på med de tryckeriet (inga namn) så ringde de till slutkunden och frågade om han ville komma och kolla på blåkopiorna och talade i stort sett inte om vad det var eller vad han skulle kolla efter… så blev det som det blev… nu kollar jag på både blåkopior och färgprov iaf :)
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag kan dock inte alltid styra det… en del tar in offerter från alla i stan… och de är oftast billigast, jag kan ju försöka övertyga kunden om att välja nåt annat men det lyckas inte alltid.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dödssynd i alla bransher att gå förbi..... till slutkunden.

 

Ajabaja till dem!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag brukar använda 100%svart, 30% cyan, 22% magenta, 22% gult. De cmy-värdena brukar vara standard för gråreferens i vanligt tidningstryck (dagspress). Och det fungerar bra för att göra svart fylligare också.

Generellt bör man förstås undvika att få för många % totalt, eftersom det kan smeta. Bedömningen varierar, men ett bra "standardvärde" är kring 250-300% som maxgräns.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack alla!

Intressanta svar.

Jo, jag slängde iväg ett mail till tryckeriet men de har inte svarat, eftersom detta inte är något jätteseriöst jobb så ville jag inte kosta på och ringa dem utan tänkte se vad ni hade för erfarenhet först.

Min erfarenhet fast det var för länge sen var 100 + 50 (el 100) cyan, men det var veckotidningsdjuptryck. Det här med digitaltryck har jag ingen erfarenhet av alls...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...