Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

iBook eller PowerBook?


chinadrumsticks

Rekommendera Poster

chinadrumsticks

Jag funderar på att investera i något bärbart. Jag har fått upp ögonen för iBook G4 1 GHZ 14 tum och PB G4 15 tum 1 Ghz. Och jag hade nog tänkt att betala en del av summan direkt och resten på avbetalning, om möjligt. Någon som har något tyckande kring de två modellerna?

 

Som jag ser det så är fördelarna med PB G4:

 

- bra grafikkort

- lite snabbare HD

- snabbare minne

- ljud in(osäker om ljud-in på iBook)

 

Fördelar med iBooken:

 

- längre batteritid, verkar det som

- billigare

- verkar vara oerhört prisvärd

 

Men kan inte riktigt bestämma mig..

 

Det som är lite oklart:

 

- Finns det ljud-in på iBooken?

- Kan man sätta in en 7200-disk i en bärbar( 4200 tycker jag är ganska långsamt)

- Klarar man sig långt med grafikkortet Radeon 9200 och 32 MB vram? Datorn ska användas för lite allt möjligt: studier, kunna hålla sig lite uppdaterad när det gäller spel o. dyl. Eller är det en PM i såfall?

 

Vilken av dem ska man köpa?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ljud in finns inte på ibooken... en imic ger dig det via uab och en sån kostar ca 500 kr.

 

det går att sätta in en 7200-disk. det är dock inte halt lätt att göra det själv.

 

grafikkorten i de bärbara kan ju inte riktigt inte jämföras med motsvarande grafikkort på stationära datorer eftersom det är mobility-versionerna… powermacen är nog snart ifrånkörd på nyare spel också gissar jag (fast just nu funkar nog bägge hyffsat). Jag skulle köpa en x-box för spelande (och då får man ju mer pengar över till en sån om man köper en ibook).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Matador2003

Var i samma situation som dig. Funderat ordentligt på valet mellan PB eller Ibook. För min del har jag kommit fram till att det bästa är att köpa en Ibook eftersom man får nästa identisk prestanda för mycket mindre pengar. dessutom så ryktas det ju om att släppa PB med g5 snart. Då är det bättre att spara några extra laxar påatt köpa en mer bestående dator lite längre fram om man nu ska satsa på en bärbar. Tycker hursom helst inte man skall basera sitt inköp (extra pengar) på inbygd mic eller Bluetooth funktion.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Matador2003

lol, trevlig läsning fast det står ju "Don't Buy - Updates soon" under det mesta på deras sida och frågan är om det inte finns alltid finns skäl till att skriva dit det? :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är nog högrisk att det blir en helt ny PB G5 innom en snar framtid... iBooken kommer nog att dröja innan den görs om mer än små normala förändringar. Först kom PM G5 helt naturligt. Sedan satsades allt krut på X-Serve G5. Efter det är det dags för PB G5. iBook får nog tuffa på ett år minst innan det blir radikala

förändringar. Sett ur det perspektivet är det en dålig affär att köpa en PB G4 för den kommer att bli VÄLDIGT billig när PB G5 kommer som i sin tur kommer att kosta! iBook är det naturliga valet just nu, eller vänta på PB G5. Men tro inte att du får en under 30 lakan.... Sen undrar jag om man ska hoppa på den första generationen. Vem vet vilka barnsjukdomar den har....=ytterligare väntan... <_<

 

Alltså iBook!!

 

Det skiljer över 6.000:- i pris! För dem kan du köpa en

Alternativ 1

En iPod mini, en bläckstrålekrivare, högtalare, dvd-brännare!

Alt 2

En extra TFT skärm för skrivbordsarbete och en iPod mini

Alt 3

Hitta på nåt själv!

 

Det har du mycket större nytta av än lite mer knuff i lådan... (w00t)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det går att sätta in en 7200-disk. det är dock inte halt lätt att göra det själv.

Vart har du hittat 2.5" diskar som snurrar på i 7200rpm? De "snabbaste" jag sett själv är på 5400rpm och visst är det skillnad mot 4200rpm :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

chinadrumsticks
Vart har du hittat 2.5" diskar som snurrar på i 7200rpm? De "snabbaste" jag sett själv är på 5400rpm och visst är det skillnad mot 4200rpm 

 

Nja, jag var inte så insatt i byte av hd i bärbara datorer. Dock hade jag en känsla att det skulle vara svårt att klämma in en 7200, med tanke på dess storlek, så det var därför jag frågade. Men nu vet jag. Så det får gå med 4200, orkar inte köpa ännu en hd.

 

:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vart har du hittat 2.5" diskar som snurrar på i 7200rpm? De "snabbaste" jag sett själv är på 5400rpm och visst är det skillnad mot 4200rpm 

 

Nja, jag var inte så insatt i byte av hd i bärbara datorer. Dock hade jag en känsla att det skulle vara svårt att klämma in en 7200, med tanke på dess storlek, så det var därför jag frågade. Men nu vet jag. Så det får gå med 4200, orkar inte köpa ännu en hd.

 

:)

Tja formatet mäts ju inte hur snabbt de snurrar (vet iofs inte om man msåte ha en större fysisk "box" för att de ska kunna snurra snabbare än 5400.

 

Men 2.5" diskar är 2.5" varken mer eller mindre sen finns de en del diskar osm är högre vet jag. Men det är lite jobbigt att byta disk i iBook.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det går att sätta in en 7200-disk. det är dock inte halt lätt att göra det själv.

Vart har du hittat 2.5" diskar som snurrar på i 7200rpm? De "snabbaste" jag sett själv är på 5400rpm och visst är det skillnad mot 4200rpm :)

Här, tex.

Dustin

 

Har funnits ett tag nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det går att sätta in en 7200-disk. det är dock inte halt lätt att göra det själv.

Vart har du hittat 2.5" diskar som snurrar på i 7200rpm? De "snabbaste" jag sett själv är på 5400rpm och visst är det skillnad mot 4200rpm :)

här http://www.dustin.se/default.asp?ORIGIN=Sh...?PID=5010055403

 

och här http://www.alina.se/prislista.asp?kategori...egori=IDE%202,5

 

för att ta några exempel… :P

 

men den är rätt nytillkommen iofs… "den första 2,5 tums hårddisken med en rotationshastighet på 7200 varv/minut." som det står på sidan :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håh så jäkla gutt o bli överbevisad ;) Ringer och beställer hem ett par ex och provkör dem :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I går skrev MacFeber detta:

 

Powerbook 12" prisdumpas med 300 euro i Frankrike

 

Enligt MacGeneration så har återförsäljare i Frankrike dumpat priset på Powerbook 12" med upp till 300 euro. Combi-versionen kostar 1560 euro mot normala 1912.40 euro, SuperDrive-versionen kostar 1800 euro mot normala 2151.60. AppleStore Frankrike har inte sänkt sina priser, i alla fall inte ännu. Powerbook 12" kostar 18.000 respektive 20.000 kronor hos AppleStore Sverige.

www.macgeneration.com

 

En fingervisning!?!? 300 euro är nästan 3000 kr.............. tror ni Apple ger bor pengar...? ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Matador2003

"Man vet först när man ser"...är ett ganska bra och enkelt ordspråk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Man vet att sommaren kommer när snön har smält och blommor knoppas."

Nytt ordspråk.... (w00t)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kommer det G5 i Powerbook, lär det komma en i iMac också.

Halleluja

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kommer det G5 i Powerbook, lär det komma en i iMac också.

Halleluja

Självklart. Frågan är bara hur länge man får vänte..... ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är verkligen dags för en PB G5 nu… F-n det är snart läge för en G6! :angry:

Jag frilansar inom grafisk design och behöver uppgradera maskinparken, har länge gått och sneglat på PB 17", men tycker att det känns lite fånigt när G5:an i rimlighetens namn borde vara här vilken dag som helst. Så jag väntar. Och väntar. Och väntar.

Att man "alltid" köper en burk som är snudd på omodern efter några månader gäller ju vilket fall som helst. Visst – man skall köpa när man behöver etc, men eftersom det faktiskt är en rejäl skillnad mellan G4 och G5 så försöker jag uthärda.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mycket bra. Mycket fint. Jag väntar på en ny iBook. Hoppas Apple uppgraderar den. Eller sänker priset på PowerBook!

 

:rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har också börjat fundera på en PowerBook G5 TROTS att jag egentligen behöver en PowerMac G5. Vi får se hur det blir. Kanske kör jag med min 3 år gamla PowerBook G4 tills den klappar ihop ordentligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kommer det G5 i Powerbook, lär det komma en i iMac också.

Halleluja

Nope, PowerBook G5 kommer tidigast i slutet av detta år om man ska tro vad Steve Jobs själv har sagt, förmodligen på MWE i början av 2005.

 

iMac G5 däremot tror jag är nära förestående. Dock inte tidigare än WWDC 28 juni.

 

Vad som kommer nu är speedbump för PowerBook G4 samt PowerMac G5.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad som kommer nu är speedbump för PowerBook G4 samt PowerMac G5.

Och PowerBook G5! Självklart! Varför lansera en konsumentprodukt när man kan tjäna mycket mer på en proffsmodell!? Det blir sån rusning att proccesorerna inte räcker till i båda fallen. Då är det roligare att sälja för 30.000:- istället för 15.000:-!

 

För att inte tala om den lynchstämning det skulle bli bland proffsen om Apple låter dem halka ännu längre bak jämfört med PC....

 

iMac G5.... finns ingen anledning nu.....

 

UGH! Axelman har talat! (w00t)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och PowerBook G5! Självklart! Varför lansera en konsumentprodukt när man kan tjäna mycket mer på en proffsmodell!? Det blir sån rusning att proccesorerna inte räcker till i båda fallen. Då är det roligare att sälja för 30.000:- istället för 15.000:-!

 

För att inte tala om den lynchstämning det skulle bli bland proffsen om Apple låter dem halka ännu längre bak jämfört med PC....

 

iMac G5.... finns ingen anledning nu.....

 

UGH! Axelman har talat! (w00t)

Nej, iMac G5 kommer först innan PowerBook G5, av ganska uppenbara tekniska skäl.

 

Dessutom finns det fortfarande gott om idioter som vill slänga ut 30 papp för en bärbar 17" G4....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och PowerBook G5! Självklart! Varför lansera en konsumentprodukt när man kan tjäna mycket mer på en proffsmodell!? Det blir sån rusning att proccesorerna inte räcker till i båda fallen. Då är det roligare att sälja för 30.000:- istället för 15.000:-!

 

För att inte tala om den lynchstämning det skulle bli bland proffsen om Apple låter dem halka ännu längre bak jämfört med PC....

 

iMac G5.... finns ingen anledning nu.....

 

UGH! Axelman har talat! (w00t)

Nej, iMac G5 kommer först innan PowerBook G5, av ganska uppenbara tekniska skäl.

 

Dessutom finns det fortfarande gott om idioter som vill slänga ut 30 papp för en bärbar 17" G4....

30 papp är ganska billigt för en portabel musik-studio. :)

 

... Den enda jag känner som har en 17 PB har det för att kunna redigera musik i tv-soffan.. studion han har tillgång till används inte lika flitigt längre. Verkar idiotiskt på något sätt. Ska hälsa honom att han är en idiot.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...