Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

ansluta till tv


johansson

Rekommendera Poster

Jag har en ibook och köpt en videoadepter, som ska kunna göra att jag kan se DVD filmer via macen på tvn. Jag har gjort allt i min makt + följt alla instruktioner från macapple men får ingen bild på tvn. Använder AV för att se (som man gör med DVD spelaren) filmen via macen. Men ingenting tycks fungera.

Hoppas ni kan hjälpa mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spontana tankar ur minnet:

1) Är du säker på att tv-adaptern är av rätt typ. Det finns åtminstone 2 olika till olika iBook.

 

Hur har du kopplat?

2a) Anslutning via scart - kolla att du har en rätt kopplad adapter

2b) Anslutning via S-video - klarar tv:n detta?

2c) Anslutning med RCA - gul kontakt för bild, röd och vit för ljud. Borde inte vra några problem om det finns på tv:n.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kommer ihåg detta - gjorde tappera försök och till sist med mycket pengar nedlagda på olika kablar - lyckad hopkoppling.. men jag fick vrida upp ljuset väldigt högt för att ngt skulle komma ut från TVn...

 

 

Annars gick det alldeles utmärkt. PB 400.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spontana tankar ur minnet:

1) Är du säker på att tv-adaptern är av rätt typ. Det finns åtminstone 2 olika till olika iBook.

 

Hur har du kopplat?

2a) Anslutning via scart - kolla att du har en rätt kopplad adapter

2b) Anslutning via S-video - klarar tv:n detta?

2c) Anslutning med RCA - gul kontakt för bild, röd och vit för ljud. Borde inte vra några problem om det finns på tv:n.

Jag fick en videoadepter, och den ska man kunna koppla till en vanlig tvuttag (antennsladden) och det passar faktiskt. Det finns två olika uttag på adeptern, en för tvantenn och en för S-video eller DV/Videokamera. Önskar att jag kunde lägga in en bild här hur adeptern ser ut. Ska beskriva hur jag gör (har följt instruktionerna).

1. Kopplar ihop adeptern med antennsladden. Det innebär att antennkontakten är kopplad till TVn och till adeptern.

2. sätter på allt.

3. Tvn på i AV läge.

4. Ibook - Ej pal el NTSC utan 800x600.

5. stänger kontrollpaneln.

6. Här ska det komma upp en bild enligt instruktioner och tips från Redagruppen... Men inget sker...

 

L.J

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Beskriv närmare hur videokabeln in i teven ser ut. Om det är s-video så måste du bläddra till just s-video (inte AV) på teven.

 

S-video ger mycket bättre bild. Rekommenderas!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyckte inte att det var nån höjdare att köra iBook mot min nya TV

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag en iBook 500 och det kanske var det som gjorde att jag uppfattade det som ryckigt.

Körde mina filmsnuttar jag tagit med min Nikon, så helt bra var väl inte det heller.

 

Provade med en CD, och Sagan om Ringen, och tyckte inte att det var "riktigt" bra.

Min vanliga DVD-spelare under TV-n är fan så mycket bättre :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Beskriv närmare hur videokabeln in i teven ser ut. Om det är s-video så måste du bläddra till just s-video (inte AV) på teven.

 

S-video ger mycket bättre bild. Rekommenderas!

:unsure: Knepigt att beskriva nåt som man inte riktigt vet namnet på! Ska göra ett försök.

Det är den vanliga tvuttagen för tv, en analog uttag (kallas sådana för det idag?). Om man helst ska ha en kabel från S-Video till macen, ska man använda den man har (den som använts till video o.s.v.) eller ska man skaffa en speciell eller så? Är verkligen ute och cyklar just nu :-D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En S-videokabel har flera små stift i ändan.

 

Tyvärr vet jag inte mer om hur den kopplas till macen och så, men Poca vet säkert.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den du sätter i iBooken är en 3,5 mm kontakt ( i tre sektioner)

Det är en special kontakt. med en röd, en vit och en gul stickpropp i andra ändan.

 

iBookTV.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var inte en sådan adepter jag fick! MAn kan enbart koppla en vanlig tv antennuttag till den. Så måste jag ha fått en fel adepter. Kontaktar Redagruppen och ber dem byta ut den jag fick.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Där ser man, inte lätt att få bild om man fått fel prylar... :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spontana tankar ur minnet:

1) Är du säker på att tv-adaptern är av rätt typ. Det finns åtminstone 2 olika till olika iBook.

 

Hur har du kopplat?

2a) Anslutning via scart - kolla att du har en rätt kopplad adapter

2b) Anslutning via S-video - klarar tv:n detta?

2c) Anslutning med RCA - gul kontakt för bild, röd och vit för ljud. Borde inte vra några problem om det finns på tv:n.

Jag fick en videoadepter, och den ska man kunna koppla till en vanlig tvuttag (antennsladden) och det passar faktiskt. Det finns två olika uttag på adeptern, en för tvantenn och en för S-video eller DV/Videokamera. Önskar att jag kunde lägga in en bild här hur adeptern ser ut. Ska beskriva hur jag gör (har följt instruktionerna).

1. Kopplar ihop adeptern med antennsladden. Det innebär att antennkontakten är kopplad till TVn och till adeptern.

2. sätter på allt.

3. Tvn på i AV läge.

4. Ibook - Ej pal el NTSC utan 800x600.

5. stänger kontrollpaneln.

6. Här ska det komma upp en bild enligt instruktioner och tips från Redagruppen... Men inget sker...

 

L.J

Hm. Undrar just vad det kan vara...

Till iBöckerna finns det

a) en sladd med stift i ena änden och tre kablar i den andra (bild-ljudvä-ljudhö), som någon visade bild på här. Tror den passar 500-600 MHz-modellerna

B) en liten dosa med S-video och videouttag som kopplas till bildskärmsuttaget på iBooken, ljudet koppas separat. Passar 800-900 MHz-modellerna.

 

Men någon adapter som pluggas in i antennuttaget har jag aldrig träffat på. Det borde dessutom bli sämre kvalitet, eftersom bilden måste göras om till antennsignal (och sedan tillbaka igen, i tv:n.

 

S-video borde ge bäst bild, om din tv klarar det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Du kanske har fått en RF-modulator som omvandlar videosignaler till antennsignal? Dessa använder man bara ifall man saknar scart-kontakter, dvs har en riktigt gammal teve. För att den ska fungera måste du ställa in tevemottagaren på den frekvens modulatorn sänder på.

 

Annars är det den adapter till iBooken som Pocahontas visar bild på som används (eller en liknande). Då ansluter du ljud och bild direkt till tevens AV-ingång på fronten (det är nästan alltid färgade kontakter så det är busenkelt att koppla) och ställer teven i AV-läget för kontakterna på fronten.

 

Har du inga sådana kontakter, kör du med en scartadapter som denna nedan och stället teven i AV-läge för scartkontakten.

 

s-video-scart-adap.jpg

 

Adaptern finns hos alla radiohandlare och kostar under hundralappen.

 

//Thomas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kanske har fått en RF-modulator som omvandlar videosignaler till antennsignal? Dessa använder man bara ifall man saknar scart-kontakter, dvs har en riktigt gammal teve. För att den ska fungera måste du ställa in tevemottagaren på den frekvens modulatorn sänder på.

 

Annars är det den adapter till iBooken som Pocahontas visar bild på som används (eller en liknande). Då ansluter du ljud och bild direkt till tevens AV-ingång på fronten (det är nästan alltid färgade kontakter så det är busenkelt att koppla) och ställer teven i AV-läget för kontakterna på fronten.

 

Har du inga sådana kontakter, kör du med en scartadapter som denna nedan och stället teven i AV-läge för scartkontakten.

 

s-video-scart-adap.jpg

 

Adaptern finns hos alla radiohandlare och kostar under hundralappen.

 

//Thomas

Det är inte en sådan jag fått. Ska leta fram en digitalkamera på jobbet och fota adeptern jag rekommendetades.

Fick inte heller dessa färgade kablar (enl. tidigare bild). Svårt att förklara hur min adepter ser ut. Den är vit och det finns ej något fabrikatnamn på den. Men den kopplas till |[]| (symbolen på macen) och sedan ska antennuttagen kopplas till den. Ska försöka hitta en digitalkamera :-D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Du ska alltså använda två adaptrar:

 

1. Samma, eller en liknande den som Pocahontas visar, för att få rätt kontakter från iBooken...

2. ...den adapter jag visat tidigare för att koppla sladdarna till teven.

 

Samt givetvis kablar emellan. Så det blir alltså iBook<->adapter1<->sladdar<->adapter2<->TV

 

Har din teve en AV-ingång på framsidan behövs inte adaptern jag visar. Då kör du sladdarna direkt in i AV-ingången. (AV-ingången ser precis ut som adaptern i mitt inlägg, röd+vit kontakt för stereoljud och en gul kontakt för videobild samt eventuellt s-video för kvalitetsvideo).

 

Någon antenn ska inte var inblandad överhuvudtaget om du nu inte sitter med en teve från 80-talet och alltså saknar videoanslutningar. Så länge det finns en scartkontakt på din teve är det egentligen inga större bekymmer att koppla. Ja, förutsatt att du har rätt adapter till iBooken.

 

Liten bild på adapter till nyaste iBook:

index_svideo102003.jpg

Med denna kopplar du ljudet separat från iBookens hörlursuttag.

 

Äldre iBook har alltså en annan adapter, en sådan Pocahontas visar.

 

Är det någon av dessa du har, har du fått rätt adapter. Då ska inte antennsladden vara det minsta inblandad.

 

//Thomas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du ska alltså använda två adaptrar:

 

1. Samma, eller en liknande den som Pocahontas visar, för att få rätt kontakter från iBooken...

2. ...den adapter jag visat tidigare för att koppla sladdarna till teven.

 

Samt givetvis kablar emellan. Så det blir alltså iBook<->adapter1<->sladdar<->adapter2<->TV

 

Har din teve en AV-ingång på framsidan behövs inte adaptern jag visar. Då kör du sladdarna direkt in i AV-ingången. (AV-ingången ser precis ut som adaptern i mitt inlägg, röd+vit kontakt för stereoljud och en gul kontakt för videobild samt eventuellt s-video för kvalitetsvideo).

 

Någon antenn ska inte var inblandad överhuvudtaget om du nu inte sitter med en teve från 80-talet och alltså saknar videoanslutningar. Så länge det finns en scartkontakt på din teve är det egentligen inga större bekymmer att koppla. Ja, förutsatt att du har rätt adapter till iBooken.

 

Liten bild på adapter till nyaste iBook:

index_svideo102003.jpg

Med denna kopplar du ljudet separat från iBookens hörlursuttag.

 

Äldre iBook har alltså en annan adapter, en sådan Pocahontas visar.

 

Är det någon av dessa du har, har du fått rätt adapter. Då ska inte antennsladden vara det minsta inblandad.

 

//Thomas

Hurra! Det är den där adeptern du visade som jag fick. Då fick jag fel information. Man sade till mig att det skulle fungera med tvantennuttag. Jag blev förvirrad.

 

Nu vill jag gärna vara säker på att jag förstått korrekt. Hoppas ni har tålamod med mig.

 

hur jag ska nu koppla det-

ibook >adepter >samma kablar som Pocahontas visar > till tvns AV-ingång

 

Har jag nu uppfattat det hela korrekt?

Min TV har scart och sådana saker, den är ny.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aha. Men då ska det väl lösa sig...

 

De vita kablarna Pocahontas visade är för äldre iBooks, 500-600MHz. De är inte aktuella nu.

 

Den vita adapter du har (enligt bild från Thomas) passar iBook 800-900 MHz. Den ansluts till iBookens bildskärmsuttag.

Sedan kan du ansluta en S-videokabel från adaptern till en svart adapter (den andra bilden från Thomas) och in i datorns Scart. Det är den runda kabeln med ett flertal små stift.

Sedan ställer du in tv:n på AV-S (S-video).

 

Om tv:n inte klarar S-video ansluter du istället en RCA-kabel (kontakten med ett stort stift, samma uttag i bägge ändar) mellan din adapter och tv:n om den har en sådan ingång. Har den inte det, får du ändå använda den svarta scart-adaptern, men med den gula RCA-kontakten. Detta är enbart för bild.

För ljudet kopplar du en kabel från iBookens hörlursuttag till de röda och svarta RCA-kontakterna på tv:n eller Scart-adaptern. Jag har för mig att en sådan kabel följer med iBooken, annars finns det nog på Clas Ohlson eller liknande. (Liksom S-videokabeln.)

 

Hoppas det löser sig.

Lycka till. Meddela hur det går.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...