Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Opgradere fra OS9 til OSX med G3

marzhal

Recommended Posts

Bør jeg oppgradere hardware, og i såfall: hva bør jeg investere i?

Er usikker på alle spesifikasjoner til min mac (fikk den på jobben), men det er en G3/300 maskin med 448 mb RAM. Fant denne linken, med forbehold om at det er den jeg har.

Og jeg spør igjen, hva bør jeg oppgradere til, og hva bør oppgraderes for å kunne kjøre OS X Panther sånn noe lunde greit?

Takker for alle svar!

För att köra OS X på en "äldre" G3 skulle jag i tur och ordning satsa på:

• Mycket minne - kostar inte så mycket. Fast 448 MB är ju rätt bra, så gå på nästa punkt

• Ett bättre grafikkort. Du kommer att se en tydlig skillnad på skärmsläckarna... ;-) (Jodå, andra program också. Och spel, givetvis.) Eftersom du har PCI - väl? - så rekommenderar jag ATI Radeon 7000. Ett av de få up-to-date-korten som finns för PCI.

• Om du vill skrämma upp datorn rejält finns det förstås G4-uppgraderingar. men sammantaget börjar det då kosta i närheten av vad en bra begagnad G4 kostar. Så frågan är om det är värt det.

Små åtgärder, som defragmenterad hårddisk och det lilla programmet Shadowkiller gör väl sitt till också. Kanske att köra tusentals färger istället för miljiontals också.

Jag kör f n OS X på några äldre maskiner, iMac:ar och G3 266-350 MHz. Det går, men minne över 128 MB är ett absolut krav. (Testade med 64 för skojs skull. Det gick faktiskt, men vansinnigt segt.)

Men viosst är det segare än OS 9.

När jag satte in ett nytt grafikkort i en G3 gjorde det stor skillnad.

G4-uppgraderingen gjorde förstås ännu större skillnad, men som sagt - det går att hitta överkomliga G4-or begagnade.

Tycker du att man skall behålla sitt 9.2.2 på en IMac (Grå DV -special eller vad den heter) i stället för att installera Panther - då?

...det finns mycket minne i den burken!

Beror förstås alldeles på vad man ska göra.

Visst lockar det att kunna använda en del program och småfinesser som kräver OS X. Plus att det generellt är stabilare. Men sackar det för mycket kan det vara värt att överväga att stanna i 9.2 (eller skaffa en lite snabbare dator).

Det sägs att 10.3.3 är snabbare. Jag har valt att t v stanna i 10.2.8. Testade den första 10.3:an, men den var så pass buggig att jag struntade i det. Då.

DV-special...? Är inte den på 500 MHz? I så fall räcker det väl hyfsat att köra med OS X.

Hemma har vi OS X på ett par snabbare datorer (iBook/800 MHz och G4/500 MHz) och 9.2.2 på en iMac 350. IMac:en används för internet, e-post och enklare spel. G4:an av familjens tonåring för mer avancerade spel. Men den skulle i och för sig lika gärna kunna ha 9.2.2. Just för spel handlar det ju mera om vad spelet kräver.

iBooken har jag som arbetsdator och använder OS X för att vara kompatibel med jobbadatorer och kunna använda flera program.

På jobbet körde vi genomgående 9.2.2 så länge vi hade kvar äldre iMac:ar som arbetsdatorer. Vi bytte inte till OS X förrän alla hade snabbare datorer. (Men filservern kör fortfarande 9.2.2. Försökte med OS X men strul med rättigheter höll på att driva mig till vansinne.)

Tackar!

... det är ju som vanligt - en dator som inte ser ut som de andra kräver extra skötsel... eller annorlunda i alla fall osv....Komma ihåg det elelr det osv.-.. och sånt klarar man ju inte:-DDD

Här rullar det på Panther: 2*1,44, PB 400 (Äldsta modellen bara läsa ej bränna), 2*500 och en iMac just det 500 med just nu 9.2.2...... Ett enkelt nätverk, ingen server... gammal SV skrivare.. fast kan ta A3....

Vi får se...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...