Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Fuktskadad iphone, ingen ersättning


hassezilla

Rekommendera Poster

Köpte min iPhone 3G i slutet av augusti och för ett par veckor sedan så slutade den helt plötsligt fungera, displayen blev helt svart efter att jag avslutat ett samtal och var helt död.

 

Jag lämnade in telefonen till Telia, och dom meddelade idag att de inte skulle stå för lagningen, eftersom de ansåg att det rörde sig om en fuktskada vilket tydligen inte täcks av garantin. Jag fick förslaget att helt enkelt köpa en ny telefon. Inte helt trivialt med tanke på att man är student.=(

 

Jag har varit överdrivet försiktig med den och absolut inte utsatt den för fukt eller väta, vilket jag också berättade för killen på telia. Hans kommentar var "det är känslig elektronik det rör sig om, det kan räcka med en enda vattendroppe eller snöflinga, supporten säger att en krets i telefonen gått sönder pga fukten".

Jag blir otroligt upprörd, det vore en annan sak vore om jag tappat den i vatten eller liknande.

Är det någon annan här som råkat ut för samma problem?

 

Läste någonstans att det finns en indikator i hörlursutgången som blir rosa/röd om det har kommit in

vatten i telefonen, kan det vara så idiotiskt att de som kontrollerar telefonen enbart tittar där och dömer ut den som fuktskadad?

 

Hur ska man göra, är det helt kört? Är det värt att blanda in allmäna reklamationsnämnden?

Enligt konsumentköpslagen så måste den som säljer varan kunna bevisa att felet inte fanns när produkten såldes och att felet i sådana fall uppkommit på grund av felaktigt användande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 187
  • Created
  • Senaste svar

Hej och välkommen till forumet! :)

 

Tråkigt dock under sådana omständigheter.

 

Hänvisa till att konsumentköplagen, och begär att få en skriftlig bekräftelse på att de anser att telefonen är fuktskadad, och att de därför inte anser att konsumentköplagen gäller. Sedan kan du gå vidare.

 

Du skriver att "supporten säger att en krets i telefonen gått sönder pga fukten". Har en tekniker undersökt telefonen, eller har en Teliakille ringt supporten om den och beskrivit den? Det sistnämnda duger inte.

 

Stå på dig! Alla säljare vill bli av med kunder som redan har köpt... :chockadskeptisk:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det sitter en indikator i botten på hörlursuttaget och en vid kontakten i botten på telefonen. De syns svagt rosa vid vattenkontakt. Been there, done that.. Orsaken att det är ny som gäller är enligt det svar jag fick att man inte kan byta vissa delar och garantera att INGET annat tagit skada. Jag förväntade mej att få en rekonditionerad som reparation som jag betalade, men så var det inte..

För en gångs skull hade jag nytta av min försäkring.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej och välkommen till forumet! :)

 

Tråkigt dock under sådana omständigheter.

 

Hänvisa till att konsumentköplagen, och begär att få en skriftlig bekräftelse på att de anser att telefonen är fuktskadad, och att de därför inte anser att konsumentköplagen gäller. Sedan kan du gå vidare.

 

Du skriver att "supporten säger att en krets i telefonen gått sönder pga fukten". Har en tekniker undersökt telefonen, eller har en Teliakille ringt supporten om den och beskrivit den? Det sistnämnda duger inte.

 

Stå på dig! Alla säljare vill bli av med kunder som redan har köpt... :chockadskeptisk:

Tack tack. :borstatanderna:

 

Ringde dit igen(telia kista) och jag säger att jag vill ha bildbevis på den trasiga kretsen som är fuktskadad. Killen säger "kom in till oss vi kan visa bilder på de fuktskadade områdena".

 

Tydligen har mobilen varit ivägskickad på undersökning hos anovo eller vad det nu heter.

 

Det verkar kört, det räcker antagligen med dessa bilder för att bevisa att det verkligen är en fuktskada.

Har tittat på tidigare fall på webben angående anmälda fuktskador på mobiler till allmäna reklamationsnämnden och tragiskt nog verkar det kört om tillverkaren har uttalat sig om att inte fuktskador täcks på garantin vilket apple tydligen gör. :superirriterad:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack tack. :borstatanderna:

 

Ringde dit igen(telia kista) och jag säger att jag vill ha bildbevis på den trasiga kretsen som är fuktskadad. Killen säger "kom in till oss vi kan visa bilder på de fuktskadade områdena".

 

Tydligen har mobilen varit ivägskickad på undersökning hos anovo eller vad det nu heter.

 

Det verkar kört, det räcker antagligen med dessa bilder för att bevisa att det verkligen är en fuktskada.

Har tittat på tidigare fall på webben angående anmälda fuktskador på mobiler till allmäna reklamationsnämnden och tragiskt nog verkar det kört om tillverkaren har uttalat sig om att inte fuktskador täcks på garantin vilket apple tydligen gör. :superirriterad:

 

Ingen tillverkare täcker fuktskador. Men om du inte gjort något med den mer än vanlig användning så tycker jag det är skandal att den ger utslag och skulle nog dra det vidare mot ARN.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har varit ute och åkt långfördsskridskor med min iPhone i 2 dagar. Såg hur fuktig telefonen blev av all kondens och blev skitskraj att den skulle lägga av. Men som tur är så funkar den fortfarande. Hoppas jag inte råkar ut för samma grej bara!

 

//P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hoppas du har hemförsäkring. Det är tillfällen som denna som de bla är till för.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag dansade tryckare med en trevlig jänta & hade iphonen i framfickan. Hoppas den klarade sig.

 

Fuktskada mer söder ut? ;D

 

Nåja, jag tycker det är sjukt dåligt att dom klarar sig så lätt undan med "fuktskador"! Om den mätaren sitter i högtalar/mic stället så räcker det att man flåsar i telefonen om man har otur? :S

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack tack. :borstatanderna:

 

Ringde dit igen(telia kista) och jag säger att jag vill ha bildbevis på den trasiga kretsen som är fuktskadad. Killen säger "kom in till oss vi kan visa bilder på de fuktskadade områdena".

 

Tydligen har mobilen varit ivägskickad på undersökning hos anovo eller vad det nu heter.

 

Det verkar kört, det räcker antagligen med dessa bilder för att bevisa att det verkligen är en fuktskada.

Har tittat på tidigare fall på webben angående anmälda fuktskador på mobiler till allmäna reklamationsnämnden och tragiskt nog verkar det kört om tillverkaren har uttalat sig om att inte fuktskador täcks på garantin vilket apple tydligen gör. :superirriterad:

Trist, trist. Hoppas att du kan lösa det på ett bra sätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Får väl försvara Telia lite nu då jag jobbar för kedjan:P

 

- finns indikator på alla telefoner. Sitter ofta på batteriet om det går att öppna luckan. Liten vit lapp som blir rosa eller röd vid fukt. Fukt som kan skada telefonen är kondens,svett från jogging pass,regndroppar,snöflingor. Telefonen behöver itne bada som alla konsumenter verkar tro.

 

Tycker det är skit trist med fuktskaodr på telefoner för det är inget som varken konsumenten eler jag som säljare kan återgärda. Blir alltid en diskution i butiken men det är tyvärr abra at gå vidae med livet och köpa en ny telefon. Minns en kund som skulle köpa telefonen på expert nästa gång för han trodde att det bara var telias telefoner som kunde bli fuktskadade:P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fukt som kan skada telefonen är kondens,svett från jogging pass,regndroppar,snöflingor. Telefonen behöver itne bada som alla konsumenter verkar tro.

I somras hade jag en SE K610i när jag tältade. Den dröp av kondens när jag vaknade och den levde rövare ett bra tag. Den fick ligga nedmonterad i delar, torrt och varmt, i flera veckor (intill en värmeväxlare till ett kylskåp). Till slut fungerade den normalt igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stå på dig! Alla säljare vill bli av med kunder som redan har köpt... :chockadskeptisk:

Precis som alla mobilanvändare inte fattar vad fukt gör med elektronik. Surt uttalande, mycket onödigt sagt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Får väl försvara Telia lite nu då jag jobbar för kedjan:P

 

- finns indikator på alla telefoner. Sitter ofta på batteriet om det går att öppna luckan. Liten vit lapp som blir rosa eller röd vid fukt. Fukt som kan skada telefonen är kondens,svett från jogging pass,regndroppar,snöflingor. Telefonen behöver itne bada som alla konsumenter verkar tro.

 

Tycker det är skit trist med fuktskaodr på telefoner för det är inget som varken konsumenten eler jag som säljare kan återgärda. Blir alltid en diskution i butiken men det är tyvärr abra at gå vidae med livet och köpa en ny telefon. Minns en kund som skulle köpa telefonen på expert nästa gång för han trodde att det bara var telias telefoner som kunde bli fuktskadade:P

Det intressanta i mitt fall är att jag vet till 100% att den inte utsatts för någon form av fukt eller väta, det har inte hamnat en regndroppe eller en snöflinga på telefonen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis som alla mobilanvändare inte fattar vad fukt gör med elektronik. Surt uttalande, mycket onödigt sagt...

Ja, det tycker jag också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När man köper en produkt för 5000 kr tror man ju som konsument att man ska kunna bruka den på ett normalt sätt utan att man ska bli tvungen att köpa en ny efter 3 månader.

 

Enligt konsumentköplagen

"Din vara är felaktig om den inte stämmer överens med vad du har avtalat om med säljaren. Detta kan exempelvis handla om varans art, mängd eller kvalitet."

 

I mitt fall anser jag att det rör sig om bristande kvalitet, jag har i mitt användande inte avvikit från rekommendationerna angående handhavandet. Om man verkligen gör sitt bästa för att undvika fukt och inte lyckas, hur ska man då kunna undvika det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det intressanta i mitt fall är att jag vet till 100% att den inte utsatts för någon form av fukt eller väta, det har inte hamnat en regndroppe eller en snöflinga på telefonen.

Hur vet du det?

 

Aldrig haft telefonen utom synhåll/lånat ut?

Aldrig haft med den i badrummet under dusch/bad?

Omklädningsrum?

Aldrig i en blöt/fuktig ficka?

Aldrig tagit i den med blöta händer?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

A_bite_of_the_apple

Rent generellt kan jag förstå det där med fuktskador men Telia är verkligen överjävligast av alla att ha att göra med, inom ALLT. Det är sällan nånting funkar som man vill.

 

Hälsar han vars familj har problem med Telias: Bredband, IP-telefoni, TV och diverse kanalpaket som aldrig beställts, butiker som säger en sak, support som säger en annan. Butiker som inte har öppet trots att supporten sagt så, butiker som inte kommer åt diverse system, inte har tillgång till blaha blaha, you name it. Vill ha en iPhone men av principskäl väntar tills den säljs antingen olåst eller knuten till andra operatörer

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rent generellt kan jag förstå det där med fuktskador men Telia är verkligen överjävligast av alla att ha att göra med, inom ALLT. Det är sällan nånting funkar som man vill.

 

Hälsar han vars familj har problem med Telias: Bredband, IP-telefoni, TV och diverse kanalpaket som aldrig beställts, butiker som säger en sak, support som säger en annan. Butiker som inte har öppet trots att supporten sagt så, butiker som inte kommer åt diverse system, inte har tillgång till blaha blaha, you name it. Vill ha en iPhone men av principskäl väntar tills den säljs antingen olåst eller knuten till andra operatörer

 

Telia är inte perfekt men vi bättre än de andra. SKI,bredbandskollen och andra mät instrument visar det. Telia har överlag sveriges nöjdaste kunder!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När man köper en produkt för 5000 kr tror man ju som konsument att man ska kunna bruka den på ett normalt sätt utan att man ska bli tvungen att köpa en ny efter 3 månader.

 

Enligt konsumentköplagen

"Din vara är felaktig om den inte stämmer överens med vad du har avtalat om med säljaren. Detta kan exempelvis handla om varans art, mängd eller kvalitet."

 

I mitt fall anser jag att det rör sig om bristande kvalitet, jag har i mitt användande inte avvikit från rekommendationerna angående handhavandet. Om man verkligen gör sitt bästa för att undvika fukt och inte lyckas, hur ska man då kunna undvika det?

 

Om du anser fukt som dålig kvalitet kan du inte köpa någon mobiltelefon tyvärr. Vill du ahr lite bättre skydd får du väl köpa någon av det som uttalat är lite tåligare. Att folk aldrig lär sig, Pris avgör inte kvalitet. Det gör material och hårdvara som är anpassat för hårdare krav. Något som inte iphone har. Och apple har aldrig gått ut och sagt att den ska vara tålig. då hade det avrit lite annorlunda

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur vet du det?

 

Aldrig haft telefonen utom synhåll/lånat ut?

Aldrig haft med den i badrummet under dusch/bad?

Omklädningsrum?

Aldrig i en blöt/fuktig ficka?

Aldrig tagit i den med blöta händer?

Glöm inte att han kan ha andats in i mikrofonen också. Utandningsluften är fuktig.

 

Varför då dra alla säljare över en kant och slänga ur sig något så dumt?

Jaså, nej, jag trodde att du skrev så om ditt eget påstående. Det är väl självklart att säljare vill sälja, hellre än att tjafsa med missnöjda kunder. Vad är konstigt eller dumt med det? Säljande företag brukar för övrigt ha en särskild avdelning för klagomål.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

A_bite_of_the_apple
Telia är inte perfekt men vi bättre än de andra. SKI,bredbandskollen och andra mät instrument visar det. Telia har överlag sveriges nöjdaste kunder!

 

Finns naturligtvis saker som är bra med Telia också. De är störst, har oftast bäst täckning osv. Det som Telia faller på är den usla kundservicen och oförmågan att erbjuda tjänster som folk i min ålder efterfrågar. Nu talar jag om mig och mina vänner och utifrån mina egna erfarenheter. Jag och mina vänner tillhör ålderskategorin 18-23 år. Jag vill inte ha ett mobilt bredband som kostar mer hos Er än hos alla andra, trots att ni erbjuder samma teoretiska maxhastighet samt en begränsad mängd data. Alla andra företag har också surfzoner och egentligen är det ointressant eftersom själva tanken med mobilt bredband är att det ska vara just mobilt.

 

Inte heller vill jag ha ett mobiltelefonabonnemang där jag tvingas binda mig minst 18 månader, oftast 24 när de flesta andra iaf erbjuder 12 månader, somliga ingen bindningstid alls (3 månaders uppsägningstid)

 

Jag förstår verkligen inte varför i princip ALLT ska vara dyrare hos Telia? Titta bara hur hutlöst betalt ni tar för iPhone. Att dessutom köra med tvivelaktiga julkampanjer förstärker inte det positiva intrycket av Telia.

 

Nu bor jag inte hemma längre men familjen har precis tecknat ett erbjudande hos Telia där internet, tv och telefoni ska ingå. Bredbandet kom igång efter mycket om och men. Telefonen var felkopplad till Glocalnet?! och det tog Telia en månad att fixa det. TV:n ja, där fick vi kanaler som vi absolut inte beställt, sen ändras det fram och tillbaka, helt plötsligt kom ett brev om att TV:n var uppsagd. Det enda som fungerade var biosuroundsystemet som medföljde, och det kom från Sony. Vår erfarenhet är att kundtjänst i princip inte kan annat göra än säga "ja vi beklagar" när man ringer 90 200 (om man överhuvudtaget kommer fram)

 

Allt detta ovan, samt Refillkorten som också alltid var dyrast när man var mindre, gör att jag väljer bort Telia. Ofta bekymmrar jag mig inte äns att titta efter era erbjudanden, eftersom jag inte orkar med att tjafsa med Er när saker inte fungerar, saker som jag dessutom betalar mer för hos er än hos era konkurrenter.

 

Min erfarenhet säger mig att Telia har bäst kundförtroende hos den äldre generationen svenskar, de som fortfarande benämner er som "Televerket". Bland min umgängeskrets och bland de yngre jag pratat med på jobbet, har väldigt få positiva erfarenheter av Telia, tyvärr.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur vet du det?

 

Aldrig haft telefonen utom synhåll/lånat ut?

Aldrig haft med den i badrummet under dusch/bad?

Omklädningsrum?

Aldrig i en blöt/fuktig ficka?

Aldrig tagit i den med blöta händer?

 

Det är helt sjukt att man inte kan använda en telefon normalt utan att vara rädd för fuktskador. Snart får man köpa två telefoner, en snygg man kan ha och visa upp som inte tål om det regnar inom 100mils radie och sedan en vattentät ful jävel som man kan använda.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...