Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Installer OS9 på ...


piece

Rekommendera Poster

Hej

 

Jag skulle uppskatta lite hjälp ang installation av os 9 på iBook G3 500-700mhz, iMac blue/white, Imac globe. Då vi ska installera om ett flertal maskiner och saknar orginalskivor till dom flesta... Finns dock orginalskivor till en iBook med os9 & osx på. Kan jag i princip använda dessa skivor på samtliga maskiner? Måste jag ladda ner några patchar? Dessa skivor är ju av typ återskapa program men bootbara.

 

Snabb hjälp önskas.

 

PS Samtliga berörda maskiner är tillverkade mellan 97-03

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej! Du kan INTE, jag upprepar INTE använda en skiva från en iBook annat än till en likadan iBook. Du måste köpa en fristående OS 9 som passar alla datorer. Finns ej hos Apple eller någon annanstans utan bara som begagnad. Jag hade turen att, efter en lååång anonsering i forumet på köpes, komma över ett nytt (!) OS 9 osprättat i kartong! Vaktar den med mitt liv!!! (w00t) (w00t) (w00t)

 

Efter att ha läst ditt inlägg lite noggrannare undrar jag om ni BARA ska köra OS 9... Maskiner tillverkade 03 kanske inte går att köras enbart i OS 9.... Varför inte köra alla i OS X och använda Classic?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja osx på 350Mhz & 64Mb ram i classic läge låter inte som en dröm att jobba i, eller

Administations mässigt vill vi ha samma operativ p åsamtliga maskiner

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En annan tanke ? Är det möjligt att lägga OSX i botten på maskinerna och använda min iBook skiva att installera OS9 från för att sedan boota i os9?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja osx på 350Mhz & 64Mb ram i classic läge låter inte som en dröm att jobba i, eller

Administations mässigt vill vi ha samma operativ p åsamtliga maskiner

Måste det vara OS 9? Kör OS X för att det är modernare och mycket stabilare än 9-an samt att X är mycket mer Windowskompatibelt. Att köra Classic i 350 mHz..... tugg.....tugg....tugg.....

 

Ska ni köra X behövs minst 256 (nästan väl lite..) helst 512 som minimum för vanligt datorarbete. Bild och ljud stoppa i så mycket det går.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En annan tanke ? Är det möjligt att lägga OSX i botten på maskinerna och använda min iBook skiva att installera OS9 från för att sedan boota i os9?

Alla maccar är speciella med särskilda OS-skivor som inte går att kastbyta. Du behöver en vanlig OS-skiva som är obunden dvs som inte har följt med någon dator. Den har alla varianter i sig. Nyare Macar går inte att boota i OS 9 så det är stopp där också. Varför är du så inne på OS 9? Ska ni lägga upp från scratch så fasa ut OS 9 för gott eller ha en speciell OS 9 dator. Dagens PowerMacar G4 är de sista som är bootbara i OS 9. (Jag köpte en sån nyligen och det är rätt så användbart ibland...) Allt (?) du behöver finns i X och har support.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OS9 och all program vara finns sedan tidigare, därav anledningen. Vad som skall göras är en total ominstallation på befintliga maskiner, bara systemskivan saknas... Hittade en skiva som ser lovande ut... Får se hur det går

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men.... Jag har lånat (snott) min grannes macos 9 skiva o installerat den på minst 2 datorer (97-senare) och det funkar superbt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

iMac skivan jag hittade fungerar superbt, Nu har jag och göra i helgen :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...