Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

MW nr 1 2009


gorancarlsen

Rekommendera Poster

gorancarlsen

Det var en del knepigheter i senaste W, nr1 2009. Jag tar upp två här.

 

Mappar heter det

På sida 20 "Organisera är A ochO" kan inte skribenten organisera sina uttryck utan blandar mappar och kataloger som från den gamla Windows/DOS-tiden. Det är inte pedagogiskt, dessutom framstår skribenten som okunnig om Mac, eftersom det heter Mapp och inte Katalog i Macintosh. Detta forsätter i följande avsnitt om Smarta Mappar i Finder och Mail, där mappar och kataloger blandas i en enda röra.

 

Alias heter det

På sidan 25 skriver MW om genvägar i Mac. Det finns inga objekt som benämns genvägar i Mac. I Windows däremot finns det genvägar. Det heter Alias i Macintosh.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mapp är helt klart ett bättre ord än katalog, men nog är genväg ett bättre namn än alias!? Oavsett vad det råkar heta i operativet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

gorancarlsen

Ordet genväg kanske bättre beskriver funktionen men det heter fortfarande Alias. Pedagogiskt blir det svårare när man använder fel uttryck så slarvigt som det gjordes i artikeln.

 

Jag fick dessutom känslan av att skribenten är en Windows-nörd som för tillfället arbetar med Mac.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

när kom detta nummer? när ja kollade i macworlds senaste nr i dec stod det att nästa nummer kommer 8:e januari?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kommer väl tidgare till prenumeranter. Nybliven Macägare och första numret av MacWorld i hand. Jag älskar MAC världen den är som gjord för mig.

I tidningens artikel om FTP program saknade jag Macfusion=Ftp utan att fundera på ftp. När jag som nybliven Macägare strax före jul letade efter ett ftp-program var det ett av de första jag hittade och det är jävligt smidigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...