Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

SFTP - Hur ställer man in routern?


Henkon

Rekommendera Poster

Är det någon som har koll på SFTP i OSX och hajar hur en Router med brandvägg måste konfigureras

för att datorn skall bli tillgänglig över nätet?

 

Vi försöker köra programmet CyberDuck (verkar bra -tack för tips!) mot en gemensam dator där flera externa diskar är kopplade.

Datorn kör Panther (alltså inte OSX Server) och har fjärrinloggning (SSH) ikryssat i fildelning. Är det korrekt?

Om man testar CyberDuck på det lokala nätverket funkar allt utmärkt med IPnr,namn samt lösenord -hittar datorn och ned- och uppladdning går som smort - men ngn fjärrinloggning har vi ännu inte lyckats med vilket troligtvis beror på vår Router. (NETGEAR FR328S VPN ROUTER M FIREWALL 8P)

Grundinställningen för den är "heltäppt" men jag har varit inne och ändrat inbound traffic att tillåta sftp.

och då angett de IP nr på den dator som skall delas ut.

Förinställd port är 8080 och det är här man känner att det börjar bli krångligt. Vilken port ska man använda?

CyberDuck har förinställt på port 22...

Likaså är jag lite förvirrad över vilken IP adress man ska använda för att hitta datorn, det IP nr som visas för datorn (och som delas ut av routern) gäller väl bara på det lokala nätverket?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte om OSX fungerar annorlunda, men om jag minns rätt så använder sftp en ssh-tunnel för överföringen. I så fall är det port 22 som används som standard.

 

I så fall borde allt vara ok på macen, men att du ska byta port i routern så att den öppnar och vidarebefordrar port 22 istället för 8080.

 

Har dick inte provat detta själv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK bra.

Jag hittade en inställning på routern som säger SSH(TCP)/UDP:22)

Antar att det är port 22 som avses.

 

Fjärrinloggning = SSH i fildelningsinställningar i OSX men är det detsamma som SFTP?

CyberDuck är ju både en FTP och SFTP sökmotor men funkar den för SSH?

 

Vilken adress skall användas i Cyberduck för att hitta datorn: Datorns IP eller det IP som tilldelas av leverantör?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK bra.

Jag hittade en inställning på routern som säger SSH(TCP)/UDP:22)

Antar att det är port 22 som avses.

 

Fjärrinloggning = SSH i fildelningsinställningar i OSX men är det detsamma som SFTP?

CyberDuck är ju både en FTP och SFTP sökmotor men funkar den för SSH?

 

Vilken adress skall användas i Cyberduck för att hitta datorn: Datorns IP eller det IP som tilldelas av leverantör?

Du ansluter till det IP som du får av din ISP. Det är den adress som är känd utanför ditt eget LAN, så utan den finns det ingen möjlighet att hitta rätt. Sedan tar din router hand om paketen och eftersom du har satt upp en regel som säger att allt som kommer på port 22 ska skickas vidare till just den datorn så kommer den att översätta adressen till datorns lokala adress.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fantastico! Nu funkar det. Tack chop!

Dock noterar jag att det går seeeegt. Pendlar mellan 4 och 15 kb/s. Katastrof!

Hade hoppats på typ minst 100...

Är det ytterligare ngn inställning eller annat man ska tänka på för att få upp farten?

Har UPC hemma och Bredbandsbolaget på kontoret.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Krypteringen suger en hel del CPU & minne, tyvärr är priset men får betala för en säker uppkoppling, Testa att köra en ren ftp anslutning på port 21 och se om det är värt risken att köra okrypterat. Alternativet är väl att köra VPN med tex openvpn http://openvpn.sourceforge.net/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...