Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

MacMini och 42 tums Plasma


Gäst

Rekommendera Poster

Hej

 

Har just fått hem min mini och installerade den under min Pioneer 42 tum plasma. Kan inte för mitt

liv se den övre menyraden på TV'n. Jag har den inställd på 1280*720 och bilden är i övrigt perfekt.

Om jag ändrar (klickar bort) "overscan" så ser jag menyn men då kommer den 3 centimeter ner på

bildskärmen :armskeptisk:

Är detta något som jag måste ställa in på min TV eller går det att fixa i minin?

 

Jag har DVI - HDMI kabel

 

ps. läste att en annan kille hade problem här med men han hade svart ram runt sin bild. Det har inte

jag på min 2 år gamla Pioneer

 

Oerhört tacksam för hjälp med detta

 

Z :crossfingers:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej prova att kryssa i max video istället för max bildupplösning i bildinställning avancerat.Mvh Jan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej prova att kryssa i max video istället för max bildupplösning i bildinställning avancerat.Mvh Jan

 

sorry jag hittar inte "max video" :stjarnsmall:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

gorancarlsen
Hej

 

Har just fått hem min mini och installerade den under min Pioneer 42 tum plasma. Kan inte för mitt

liv se den övre menyraden på TV'n. Jag har den inställd på 1280*720 och bilden är i övrigt perfekt.

Om jag ändrar (klickar bort) "overscan" så ser jag menyn men då kommer den 3 centimeter ner på

bildskärmen :armskeptisk:

Är detta något som jag måste ställa in på min TV eller går det att fixa i minin?

 

Jag har DVI - HDMI kabel

 

ps. läste att en annan kille hade problem här med men han hade svart ram runt sin bild. Det har inte

jag på min 2 år gamla Pioneer

 

Oerhört tacksam för hjälp med detta

 

Z :crossfingers:

 

Vart och vilken DVI - HDMI-kabel har du. Vart är den köpt och vilket märke osv...

 

Är mycket intresserad

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Ifall det är en Pioneer 42-tummare (till skillnad från en 43-tummare) är den så pass ny att den ska fungera med 1360x768 och pixelmappa i vertikalled. Så välj det istället!

 

Flyttar till rätt forumdel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vart och vilken DVI - HDMI-kabel har du. Vart är den köpt och vilket märke osv...

 

Är mycket intresserad

 

ehr... ja du det måste jag kolla när jag kommer hem. Köpte den på "PAUS" i Stockholm

för 600 spänn. :crossfingers:

 

 

Har du en receiver mellan datorn och tv:n, månne? :D

 

Ehr... Fattar inte va du menar. Ljudet går till en reciever men DVI-HDMI sladden är

kopplad rakt mellan minin och TV'n. Jag har klickat bort "overscan" nu och det blir

mycket bättre. Bra på allt utom när jag ör en vanlid DVD film i minin. Det blir en ruskig

stor svart ram runt hela. Kan inte förstå det då min TV borde kunna ta formatet i fråga

den är en HD ready 42 tums plasma 1080i?? Vad göra åt detta? Filmer i avi format blir

perfekta via Plex och lite meck... Hjälp :bultandehjarta:

 

Ifall det är en Pioneer 42-tummare (till skillnad från en 43-tummare) är den så pass ny att den ska fungera med 1360x768 och pixelmappa i vertikalled. Så välj det istället!

 

Flyttar till rätt forumdel.

Thomas, Jag har inte möjlighet att välja 1360x768. Var hittar jag den upplösningen?

Behöver hjälp där med (sorry)

 

En annan fråga gällande mini och Apple remote: Är den IR? dvs kan jag programmera min

Harmony att göra det som Apple Remoten gör ?

:bultandehjarta::detvarintejag:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du en modellbeteckning på TV:en?

 

 

Pioneer PDP-427XD :propellerbaver:

 

Enligt specsen klarar den en upplösning på 1024 x 768 och supportar upp till 1080/24p. Det senare

utgår jag från är HD ready (24 Hz?) men hur skall jag ställa in 1360 x 768 på en TV som "bara" kan

ta 1024 x 768? jag är jättedålig på detta så ursäkta om det låter dumt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag föreslår att du testar att använda TV:ens native upplösning 1024 x 768.

Detta fungerar ypperligt på min Panasonic.

 

MVH Kribban

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag föreslår att du testar att använda TV:ens native upplösning 1024 x 768.

Detta fungerar ypperligt på min Panasonic.

 

MVH Kribban

 

Kribban. jag hade älskat om jag hittade den upplösningen via mini macen (för

du menar väl at det är där jag ändrar inställning? I annat fall får du förklara för

mig hur jag hittar TV'ns Native upplösning "på själva TV'n om du hänger med :-)

Det som finns att välja på är 1280 x 720 samt 1080i nåt (vilket gör bilden lite

för liten). Ligger problemet i att jag skall ha en DVI - VGA istället för min

inköpta DVI - HDMI kabel tror du ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kribban. jag hade älskat om jag hittade den upplösningen via mini macen (för

du menar väl at det är där jag ändrar inställning? I annat fall får du förklara för

mig hur jag hittar TV'ns Native upplösning "på själva TV'n om du hänger med :-)

Det som finns att välja på är 1280 x 720 samt 1080i nåt (vilket gör bilden lite

för liten). Ligger problemet i att jag skall ha en DVI - VGA istället för min

inköpta DVI - HDMI kabel tror du ?

 

Upplösningen 1024x768 gäller om du kör VGA skulle jag tro. Då du kör med DVI så ska inte samma begränsning gälla. Så det finns ingen anledning att köra över VGA.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK Peth

 

Men "dum" som jag é så fattar jag ännu mindre nu (sorry)

 

Var i hela friden "ställer jag in" TV (eller minin) på 1366 x 768 som jag läser skall vara det ultimata?

Måste jag ladda hem SwitchResX för detta (gulp!!) ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var i hela friden "ställer jag in" TV (eller minin) på 1366 x 768 som jag läser skall vara det ultimata?

Nej, du har en av få tv-apparater med upplösningen 1024x768 pixlar. Det ska du ha, ingenting annat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK Peth

 

Men "dum" som jag é så fattar jag ännu mindre nu (sorry)

 

Var i hela friden "ställer jag in" TV (eller minin) på 1366 x 768 som jag läser skall vara det ultimata?

Måste jag ladda hem SwitchResX för detta (gulp!!) ?

 

Edit, Tatari har svarat ovan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, du har en av få tv-apparater med upplösningen 1024x768 pixlar. Det ska du ha, ingenting annat.

 

OK Tack Tatari... jag hoppas inte du skäller på mig nu :bultandehjarta:

 

Men jag hittar inte den inställningen (inte via minin i alla fall) Det enda som finns att välja på

är 1280 x 720 samt det där 1080i alternativet. resten är "lägre" upplösningar... Kollar jag på

fel ställe eller är det under setup på skärm jag skall titta?? :totaltgalen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

gorancarlsen
Nej, du har en av få tv-apparater med upplösningen 1024x768 pixlar. Det ska du ha, ingenting annat.

Det verkar vara en konstog upplösning. Detta förhållande 1024 till 768 står inte i proportion till tv:ns höjd - bredd förhållande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det verkar vara en konstog upplösning. Detta förhållande 1024 till 768 står inte i proportion till tv:ns höjd - bredd förhållande.

Inte speciellt vanlig, nej.

Men tänk på att det inte är kvadratiska pixlar...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vill nog säga att det var en vanlig upplösning på "HD Ready" plasmor ;)

 

OK... :borstatanderna:

 

faktum kvarstår att jag inte har en susning hur jag skall ändra från 1280 x 720

som jag har i minin nu till den sagda 1024 x 768. kan någon säga mig detta ?

 

ps. stort tack för all hjälp jag fått sofar på detta emminenta forum :bultandehjarta:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Antagligen så stödjer inte din tv 1024x768 över HDMI. Köp en VGAkabel istället.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Du ska inte köra 1024x768 eftersom du får fel proportioner på bilden då 42-tums plasma har rektangulära pixlar. Skrivbord, program och allt annat blir utsträckt 33% på bredden. 1360x768 är idealet då det är en standardupplösning (VESA) och på procenten när i rätt proportioner samt pixelmappning i höjdled.

 

Pioneer 427 kan vara precis för gammal för att automatisk synka på 1360x768 över hdmi. 428-serien gör det i alla fall och då väljs det automatisk eller dyker upp i listan i bildskärmsinställningarna.

 

Annars bör 1280x720 vara det som fungerar som kompromiss.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg
Antagligen så stödjer inte din tv 1024x768 över HDMI. Köp en VGAkabel istället.

 

Ja, det kan vara lösningen här. 427-serien är från 2006 och då var det klart vanligare med att vga fungerar bäst för datoranslutning. Man kunde då inte ta något för givet med apparaterna från den tiden. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...