Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

10.3 och formac dvi skärm problem


sinclair

Rekommendera Poster

Hej, jag har en fråga som jag undrar ifall någon kan hjälpa mig med. Jag har en Formac 2010 DVI skärm som fungerar utmärkt med min g4 450 uppgraderad med ATI radeon 32 mb med DVI + VGA + Svideo ut (tidigare ati 16mb) när jag kör OS 10.2.8.

 

Men när jag för ett tag sen skulle installera 10.3, så slutade skärmen att fungera. Den funkade fortfarande i OS 9 om jag startar där, men om jag startade i OS X 10.3 så dyker bilden bara upp på TVn som jag har kopplad till svideo-porten, och det finns inga val för en annan skärm. Det är som om datorn inte känner av att det sitter en skärm på DVI porten, eller att DVI-porten helt enkelt inte funkar i 10.3 med min formac skärm (kopplar jag in en vanlig vga skärm så funkar den i 10.3, det är bara formac-skärmen kopplade till DVI porten som inte funkar i 10.3).

 

Jag har resettat allt som går, zappat pram och annat, installerat gamla drivrutiner från ati i panther (då slutade 10.3 funka på tvn också), installerat de sensate drivrutinerna men inget har hjälpt.

 

När jag sen återinstallerde 10.2.8 så funkade inte skärmen där heller. Efter mycket fix och trix så märkte jag att om jag tog bort en fil som heter ati-rom extender, då funkade skärmen i 10.2.8 igen. Så då trodde man förståss att om man installerar 10.3 igen så tar man bort den filen så funkar skärmen med 10.3, men icke sa nicke. Den filen finns nämligen inte i 10.3. Den är ersatt med en annan fil och om man tar bort den funkar inte 10.3 vare sig på bildskär eller tv, eftersom den filen behövs för bildskärmskortet.

 

Så nu måste jag sitta här och köra 10.2.8 och det känns trist. Om någon har något förslag på hur detta kan fixas så mottages detta tacksamt.

 

EN sak till jag kan nämna är att bara jag startar från installationsdisken för 10.3 så slutar skärmen funka och datorn syns bara på tvn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...