Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Microsoft krävs på 4,6 miljarder i böter


Addex

Rekommendera Poster

Aftonbladet

 

Om Microsoft nu följer dessa riktlinjer hur ser framtiden då ut för ex Quicktime?

Citat från den ovan nämda artikeln:

Kommissionen anser att Microsoft genom att koppla samman Media Player med Windows på ett otillbörligt sätt utnyttjar sin dominerande ställning på mjukvarumarknaden för medieprogram. Om Windows säljs utan Media Player, förbättras andra mjukvaruföretags möjligheter att konkurrera, till exempel med programmen Realplayer eller Quicktime.

 

På ett sätt verkar det lite konstigt att man inte ska få leverera sin mediespelare med sitt OS. Att man kvaddade Netscape genom att plötsligt ge bort Explorer begriper jag. Men vem som helst kan ju ladda hem QT eller RP till windows gratis desutom.... så FÖR EN GÅNGS SKULL verkar MS behandlas underligt....

 

Någon vis man som vet mer?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inkonsekvens.

 

Scania och Volvo lastvagnar fick inte gå ihop - men andra tillverkare av tunga lastbilar fick det enligt beslut av EU...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som sagt, jag fattar inte vad de ha gjort för fel......?? :blink: Kan någon (Nils?) upplysa om vad MS har gjort som är så hemskt....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett exempel är ju att microsoft var väldigt sena med en webbläsare. Så vad gjorde då ms? Jo, de gjorde en egen webbläsare som visserligen inte höll samma klass som andra webbläsare men eftersom den var en integrerad del av windows, den enda medföljande läsaren och dessutom förvald så började konsumenterna använda den istället. Det är därför man får leta ett bra tag på netscape.com idag innan man hittar nerladdningen av deras webbläsare.

Jag har alltid trott att det är för att MS gav bort Explorer som de fick däng i rätten. Netscape var ju tvungen att ta betalt och fick ju 7 miljarder som tack för senast av MS.... På ett sätt begriper jag inte riktigt varför inte MS får skicka med sin egen spelare. Är det inte en fri marknad?? Folk kan ju ladda hem vad de vill och de gör de ju... Ingen tvingar mig att använda Explorer eller Media Playern och det finns alternativ. Värre vore väl om MS ställde till det så att konkurrenterna inte fungerade på Windows.... eller är det de gör...?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att EU dömer för fel sak är ju helt uppenbart. Det som borde få kritik är att så gott som varenda ny PC levereras med en kopia av Windows. Något man inte kan välja bort.

 

Varför fjäskar Apple för MS förresten? Jag menar, sloganen "Microsoft Office för resten av livet" känns jävligt brun. Är det för aktieinnehavet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att EU dömer för fel sak är ju helt uppenbart. Det som borde få kritik är att så gott som varenda ny PC levereras med en kopia av Windows. Något man inte kan välja bort.

 

Varför fjäskar Apple för MS förresten? Jag menar, sloganen "Microsoft Office för resten av livet" känns jävligt brun. Är det för aktieinnehavet?

Exakt!! Felet är att Windows är förinstallerat och går inte att välja bort.... kunde inte ha sagt det bättre själv.. (w00t) Ska inte IBM skicka med Linux nu för tiden??

 

Den där sloganen är väl mest för att visa att "vi är ju kompisar egentligen..." samtidigt som man slåss för livet... en sorts påklistrat civiliserat beteende... ...aktierna ska vara ytterst marginellt ägande...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett exempel är ju att microsoft var väldigt sena med en webbläsare. Så vad gjorde då ms? Jo, de gjorde en egen webbläsare som visserligen inte höll samma klass som andra webbläsare men eftersom den var en integrerad del av windows, den enda medföljande läsaren och dessutom förvald så började konsumenterna använda den istället. Det är därför man får leta ett bra tag på netscape.com idag innan man hittar nerladdningen av deras webbläsare.

Jag har alltid trott att det är för att MS gav bort Explorer som de fick däng i rätten. Netscape var ju tvungen att ta betalt och fick ju 7 miljarder som tack för senast av MS.... På ett sätt begriper jag inte riktigt varför inte MS får skicka med sin egen spelare. Är det inte en fri marknad?? Folk kan ju ladda hem vad de vill och de gör de ju... Ingen tvingar mig att använda Explorer eller Media Playern och det finns alternativ. Värre vore väl om MS ställde till det så att konkurrenterna inte fungerade på Windows.... eller är det de gör...?

Vad jag har förstått så är det det. :)

 

.. Microsoft har knuffat många företag i fördärvet ..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

.. Microsoft har knuffat många företag i fördärvet ..

Läste att de hade sådär 3-400 000 000 000 DOLLAR i fickan... då spelar ju inget någon roll... det är ju bara att göra som man vill och betala böterna..... och garva.....:ph34r:

 

Jan Guillou blev tillfrågad om de 50 mille han tjänat på sin hemlige agent Hamilton har förändrat livet..

-Jo, jag kan felparkera framför systemet, gå in och välja ett gott vin och ha råd med böterna......

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

.. Microsoft har knuffat många företag i fördärvet ..

Läste att de hade sådär 3-400 000 000 000 DOLLAR i fickan... då spelar ju inget någon roll... det är ju bara att göra som man vill och betala böterna..... och garva.....:ph34r:

 

Jan Guillou blev tillfrågad om de 50 mille han tjänat på sin hemlige agent Hamilton har förändrat livet..

-Jo, jag kan felparkera framför systemet, gå in och välja ett gott vin och ha råd med böterna......

Jan Guillou är en skön och säkert ganska snäll människa som njuter av att spela arsle .. Kan tänka mig att en dåre som han ser sig som ett nödvändigt ont här i Sverige. 'Vakna Sverige! Jag mucker gräl!' ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så mycket som Microsoft har hämmat utveckligen så tycker jag gott och väl att dom kunde skänka bort alla sina pengar och avveckla.. Undrar vilka banor världen hade tagit om Microsoft inte hade krigat sig till ekonomiska monopol..

 

Hmm.. Märks det att jag inte riktigt gillar Microsoft? :devil:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så mycket som Microsoft har hämmat utveckligen så tycker jag gott och väl att dom kunde skänka bort alla sina pengar och avveckla.. Undrar vilka banor världen hade tagit om Microsoft inte hade krigat sig till ekonomiska monopol..

 

Hmm.. Märks det att jag inte riktigt gillar Microsoft?  :devil:

Du är inte ensam.

Du är inte ensam... :devil:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är bara att inse att Apple hade åkt på samma smäll om marknadsförhållandet varit det omvända. Apple inkluderar Safari och QuickTime i MacOS och iLife kommer förinstallerat på varje ny mac.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är bara att inse att Apple hade åkt på samma smäll om marknadsförhållandet varit det omvända. Apple inkluderar Safari och QuickTime i MacOS och iLife kommer förinstallerat på varje ny mac.

Skillnaden är att Microsoft har hela världen i sin hand - 90% eller nåt sånt. T.o.m. kapitalismen har insett sin egen inbyggda bestialitet och infört lagar och regler mot monopolisering och trustbildningar. Det är det det handlar om. Microsoft är helt enkelt för stora för den fria marknaden. En sådan dominerande ställning på marknaden har aldrig tidigare skådats i världshistorien - i någon branch. Endast tidigare kommunisstater kunde visa på en sådan monokultur. Det är detta krafter i USA - via kongressen - och EU försöker hitta lagtext för att bekämpa. Det är skadligt för människans och demokratiernas utveckling.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Läste att de hade sådär 3-400 000 000 000 DOLLAR i fickan...

 

Fel. I början av förra året hade Microsoft en krigskassa på 10 miljarder USD, vilket med dagens dollarkurs är ca 76 miljarder sek.

 

4.6 miljarder sek är kännbart även för Microsoft. Om dom nu måste betala det, vilket inte är säkert.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Läste att de hade sådär 3-400 000 000 000 DOLLAR i fickan...

 

Fel. I början av förra året hade Microsoft en krigskassa på 10 miljarder USD, vilket med dagens dollarkurs är ca 76 miljarder sek.

 

4.6 miljarder sek är kännbart även för Microsoft. Om dom nu måste betala det, vilket inte är säkert.

Hmmmm.... kanske det var årsomsättningen dårå.......... :huh:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...undrar vilken typ av inkassoföretag EU använder...?

NATO!? ;)

 

Fast ska jag vara allvarlig så är väl IMF rätt likt ett inkassoföretag för länder.. känns som IMF borde kunna göra något för att driva in företags skulder också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som sagt, jag fattar inte vad de ha gjort för fel......?? :blink: Kan någon (Nils?) upplysa om vad MS har gjort som är så hemskt....

Med risk för att verka korkad så har jag fortfarande inte fått kläm på vad MS har gjort för fel. Att de finns är ju ett fel... ;) ...men det var ju inte det frågan var...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som sagt, jag fattar inte vad de ha gjort för fel......?? :blink: Kan någon (Nils?) upplysa om vad MS har gjort som är så hemskt....

Med risk för att verka korkad så har jag fortfarande inte fått kläm på vad MS har gjort för fel. Att de finns är ju ett fel... ;) ...men det var ju inte det frågan var...

Microsoft har hela världen i sin hand - 90% eller nåt sånt. T.o.m. kapitalismen har insett sin egen inbyggda bestialitet och infört lagar och regler mot monopolisering och trustbildningar. Det är det det handlar om. Microsoft är helt enkelt för stora för den fria marknaden. En sådan dominerande ställning på marknaden har aldrig tidigare skådats i världshistorien - i någon branch. Endast tidigare kommunisstater kunde visa på en sådan monokultur. Det är detta krafter i USA - via kongressen - och EU försöker hitta lagtext för att bekämpa. Det är skadligt för människans och demokratiernas utveckling.

 

Dom har alltså gjort felet att bli för stora.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Microsoft har i alla fall bra koll på hur man gör vinstaffärer... Annars skulle de la inte blivit så stora...

 

jaja jag e en macfreak ändå vill inte arbeta på en pc och gör det inte heller... :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dom har alltså gjort felet att bli för stora.

Jag läste den redan förra gången... ;) ... men tänkte inte så långt.... Jag trodde straffet för framgång var utbrändhet.... :angel: ... inte EU-kommisionen! (w00t)

 

Så, det är OK om de tillverkar och säljer ett operativsystem, men inte en webbläsare eller mediaplayer... De är väl lika dominerande vad de än sysslar med och skall i så fall straffas för ALLT de gör. Eller? Varför bara webbläsare och mediaplayer????

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dom har alltså gjort felet att bli för stora.

Jag läste den redan förra gången... ;) ... men tänkte inte så långt.... Jag trodde straffet för framgång var utbrändhet.... :angel: ... inte EU-kommisionen! (w00t)

 

Så, det är OK om de tillverkar och säljer ett operativsystem, men inte en webbläsare eller mediaplayer... De är väl lika dominerande vad de än sysslar med och skall i så fall straffas för ALLT de gör. Eller? Varför bara webbläsare och mediaplayer????

För att andra företag försöker utveckla liknande och bättre system för Windows-plattformen. Hur ska ett litet företag som utvecklar ett program kunna få någon att betala för sin programvara när Windows släpper ett eget snarlikt program gratis?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...