Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Installera om panther


Zoiefra

Rekommendera Poster

Jag ska installera om panther på macen och eftersom jag aldrig har gjort det innan så vet jag inte hur man gör. Jag har både OS 9.22 och OsX 10.2.8 och tänkte rensa hårddisken. Hur ska man nu göra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nils Holmlöv

Om du struntar i vad som finns på hårddisken är det ju bara att formattera och köra.

 

Vill du behålla det som finns på hårddisken finns det tre vägar att gå: En vanlig uppdatering är enklast, välj helt enkelt uppdatera. Det säkraste sättet är att göra en backup på allt du vill behålla, formattera, installera och lägga tillbaka backupen. Alternativet "Archive and Install" är ett mellanting som fungerar bra så länge man har en hyffsat stor hårddisk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har brännt ut en skiva med lite skolarbeten och bilder som jag vill ha kvar så jag kan rensa hela disken. Men hur ska jag gå till väga för att rensa disken helt och installera om allt? är det bara att sätta in Panther-skivorna eller hur går det till?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

en till sak. det funkar väll på min imac G3 500 Mhz med 384 i ramminne? Det bör väll fungera eftersom Jaguar gör det?!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite snålt med minne där...Min erfarenhet säger att mer minne är bra för varje Mac. Vår gamla iMac (DV gråsvart/grå) - fungerade nästan med det medleverade minnet... men när vi klämde till med ett till och kom upp i nästa steg fungerar även den!

 

Mer minne är mitt råd! Här finns det prisjämförelser att läsa på bland - fast ring dem först o pruta! - och låt DEM ge dig råd vad du skall ha til just din Mac:

 

http://macworld.idg.se/tjanster/macbaromet...tern/minnen.asp

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

markuslagerwall

Det är bara att sätta i skiva ett och dubbelklicka på installationssymbolen.

Följ anvisningarna, och när du kommer till steget; "installationstyp" (tror jag det heter) så kan du välja att rensa hårddisken.

Så gjorde jag efter att ha lagt över det jag ville spara på en extern disk, det blev klockrent.

Lycka till.

 

LÄS NOGA DE ALTERNATIV SOM PRESENTERAS FÖR DIG VARTEFTER INATALLATIONEN FORTGÅR.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite snålt med minne där...Min erfarenhet säger att mer minne är bra för varje Mac. Vår gamla iMac (DV gråsvart/grå) - fungerade nästan med det medleverade minnet... men när vi klämde till med ett till och kom upp i nästa steg fungerar även den!

 

Mer minne är mitt råd! Här finns det prisjämförelser att läsa på bland - fast ring dem först o pruta! - och låt DEM ge dig råd vad du skall ha til just din Mac:

 

http://macworld.idg.se/tjanster/macbaromet...tern/minnen.asp

jo det är ju lite lite men jag fundear på att köpa ett 512 och ersätta det gammla 128 med det. Men det kommer ändå att fungera även fast det kanske går lite segt. Kommer det gå långsammare än vad det gör idag tror ni? Någon här på forumet sa att det kommer att ske en efektförbättring men personen visste inte hur mycket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi har stoppat i max minne i en iMac, en gammal Titan PB 400 och en 2*500 PM - alla gick snabbare med Panther efter alla uppdateringarna.

 

Ej mätvärlden - men självuppleft!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi har stoppat i max minne i en iMac, en gammal Titan PB 400 och en 2*500 PM - alla gick snabbare med Panther efter alla uppdateringarna.

 

Ej mätvärlden - men självuppleft!

Okej hur stor plats tar panther på disken? ungefär.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

chinadrumsticks

Ja, Panther är lugnt snabbare än Jaguar..Hur stor installation beror nog på om man installerar allt eller väljer ut vissa saker. Jag struntade till ex i vissa lokaliseringsfiler( för andra språk) och likaså en massa skrivardrivrutiner. Sedan behöver man heller inte installera programmeringsverktygen.

 

:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Helt rätt sånt kan man välja bort - jag för min del envisas med att göra en fullständigt instal på allt som skall in...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej. Som det är nu så ligger OS 9 och tar plats men eftersom jag aldrig använder det så ska jag ta bort det med:P sedan så tar itunes och alla låtar rätt mycket med plats.

Är det några skillnader i hur Panter ser ut mot Jaguar eller är det nästan bara skillnader som inte märks?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...