Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Egendomlig EU-dom...

Axelman

Recommended Posts

Brorsan skriver idag:

Den 9 mars klubbade man igenom ett nytt direktiv. Detta direktiv, känt som "EU Intellectual Property Rights Enforcement Directive", ger bland annat företag rätt att göra husrannsakan hos dig eller hos din internetleverantör och konfiskera deras utrustning om de inte lämnar ut sina kunders personuppgifter.

Har någon hör talas om detta?? Det måste stå i strid med Sveriges lag! :blink:

Skulle företag få rätt att göra husrannsakan!!!??? Nja, det måste vara ett missförstånd. Husrannsakan får bara göras av polis och åklagare i demokratiska rättsstater.

Jag utgår ifrån att man har ett domstolsutslag och att det är lagens företrädare som utför uppgiften. Det jag undrar är om det är riktigt vettigt att det kan ske på grund av vägran av att lämna ut personuppgifter....

Aha...1984 är här...ännu mer...Idag tror jag att detta skulle strida mot svensk lagstiftning, men isåfall kommer Sverige snabbt att anpassa sig till EU. Det finns inget EU-land som så notoriskt följer EU-lagar och regler. Grekerna - t.ex. - skrattar åt oss :lol:

isåfall kommer Sverige snabbt att anpassa sig till EU.

Tycker att det luktar MYCKET av amerikansk lobbying här....... <_<

isåfall kommer Sverige snabbt att anpassa sig till EU.

Tycker att det luktar MYCKET av amerikansk lobbying här....... <_<

Det tror jag också. Industrin som ska skyddas är i amerikansk. Dessa beslut tas i dolda strukturer där den globala kapitalismen och politiska frihandelsavtal ritas upp. Den senare processen - när dessa beslut skall legitimeras i folkvalda församlingar - är i stort en show och en formalitet. Det är då först vi får titta på :lol:

Det började med kameror i taxibilar och slutar snart med analvisitering på ICA.

Den pengahungrande branschen hittar hela tiden nya sätt att kontrollera sina konsumenter på.

Det började med kameror i taxibilar och slutar snart med analvisitering på ICA.

Den pengahungrande branschen hittar hela tiden nya sätt att kontrollera sina konsumenter på.

Jo, men kapitalismen har alltid varit så...det är själva kärnan i odjuret. Det som skrämmer är att demokratiska stater monterar ned rättsskyddet för att gå dom till mötes.

Jo, men kapitalismen har alltid varit så...det är själva kärnan i odjuret. Det som skrämmer är att demokratiska stater monterar ned rättsskyddet för att gå dom till mötes.

Jupp. Och det ruskiga är att det inte är visioner om ett bättre samhälle som driver dem, utan snarare den eviga jakten på mer kontroll och pengar. Det är så andefattigt och platt att det inte borde funka. Det är apatins fel. Till och med Tomas Bodström är en apatisk idiot som på sin höjd orkar föreslå att EU ska läsa alla medborgares SMS och e-post...

Det är sorgligt, men vi går inte en friare framtid till mötes.

"Frihet är slaveri"

..var köper man dynamit ? :ph34r:

Den globala marknadskapitalismen har redan tagit över. Den lilla opposition som finns anses vara rabiata stenkastare...och så har vi Chomsky. I övrigt sitter folket avdomnade framför teven - teven äger folket. Nej, vi går en mörk och kylig framtid till mötes.

Privatbilismen kväver jorden - ingen bryr sig. Oljan bestämmer allt - t.o.m. krig och fred.

Den tredje världen har ingen chans att komma in på våra marknader - dom hålls på säkert avstånd. Vi skickar bistånd och driver in skulder enligt Världsbankens direktiv.

Våran justitieminister låter USA styra vårt rättsystem i jakten på terrorister. Svenska medborgare får sina tillgångar konfiskerade på order av CIA. Inga bevis presenteras. Inga åtal förbereds. Det är bara ren repression.

Nya lagar mot piratkopiering hör hit - men det är bara en nysning i det stora perspektivet.

Men jag är glad ändå, för jag är fri i själen :lol: och ingenting tar mig med överraskning.

ingenting tar mig med överraskning.

Jo, om Skellefte går upp i elitserien........ (w00t) ... en annan har landssorg...Leksand tre raka utskåpningar.... buhuhuhu...... :ph34r:

Finns väl TAXI bolag utan kameror. Ta det bolaget - gör alla det så slutar de säkert att plåta en:-))))

Nä, exakt, i taxin är det ju ditt val om du vill bli "kränkt" (om man nu ser det så). Om det nu är så som det låter enligt det första inlägget, så betyder det nåt helt annat. Då har du inget val och verkar kunna bli utsatt för det ganska godtyckligt.

Jag har inget emot att bli plåtat i taxin för jag överfaller nämligen inte taxichauffören.

Jag har inget emot att man avlyssnar min telefon, för jag håller inte på med olagligheter. Jag har inget emot godtycklig kroppsvisitering, för jag har inget olagligt på mig. Dom får gärna öppna min post, för jag har inget fuffens för mig. Dom får gärna kameraövervaka alla torg, gator och offentliga rum, för jag är laglydig. har man bara rent mjöl i påsen, så har man inget att frukta :lol:

Det är på detta vis totalitära system tillåts smyga sig in och ta över ett öppet demokratiskt samhälle.

Jag har inget emot att bli plåtat i taxin för jag överfaller nämligen inte taxichauffören.

Jag överfaller inte heller taxichaufförer, just därför ska jag inte bli filmad och registrerad. Isåfall har man låtit slöddret som överfaller taxichaufförer vinna. Att ge efter för slöddret är ynkligt. Det visar på svaghet.

..skulle tro att det beslutet är lika ”politikst” som många liknande... ge de skrikande det de vill ha och vinn ngra poäng själv....

Men jag undrar hur texten från länken kommer att kunna användas i detta land... maila Bodström?

Mitt hem e min borg - bara ngn med en godkänd polis - vad det nu heter får tvinga sig in hos mig - inte ens TV kontrollanter får det utan att kunna bli anmälda för hemfridsbrott.....

Jag överfaller inte heller taxichaufförer, just därför ska jag inte bli filmad och registrerad. Isåfall har man låtit slöddret som överfaller taxichaufförer vinna. Att ge efter för slöddret är ynkligt. Det visar på svaghet.

Fast kameran är ju förseglad och öppnas bara om det hänt nåt. Det går ingen kontinuerlig dataström från den till nån centraldator.

Samma sak som med "svarta lådor" i trafikflygplan.

Därför blir du ju, i praktiken, inte filmad som oskyldig, eftersom ingen ser bilden av dig om du inte begår ett brott...

Ungefär så som databanken på våra DNA då - det skulle bara vara för forskning - men polisen öppnade den för sitt behov....

Det är på detta vis totalitära system tillåts smyga sig in och ta över ett öppet demokratiskt samhälle.

Problemet är att det demokratiska samhället vill stärka sig genom att avveckla det. Ironin är att demokratin tillåter sig själv att avvecklas..... :blink:

Jag har inget emot att man avlyssnar min telefon, för jag håller inte på med olagligheter. Jag har inget emot godtycklig kroppsvisitering, för jag har inget olagligt på mig. Dom får gärna öppna min post, för jag har inget fuffens för mig. Dom får gärna kameraövervaka alla torg, gator och offentliga rum, för jag är laglydig. har man bara rent mjöl i påsen, så har man inget att frukta :lol:

Det är en enorm skillnad på om min telefon avlyssnas, min post granskas och att bli kroppsvisiterad mot att bli filmad, särskillt i en taxi som detta gäller där inspelningen bara kollas om det händer någon incident.

Absolut, men det ena öpnnar för det andra.... rädslan driver oss att köpa vapen snart... så vi blir USA:s 51:a stat...

...har vi släppt igenom det så borde vi släppa igen det... har vi släppt det så släpper vi det.... Nummer på polishjälmar tejpas över.. sedan tas de helt bort... vem kan se vilken polis som slår ned vilken demonstrant eller fotograf... eller...

osv osv..

Om man kunde det låta stanna vid kameror i taxin så skulle jag inte bry mig nämnvärt. Nu är det emellertid så att duschrummen i badhus, omklädningsbås i klädbutiker och fattiga områden i bl.a. England kameraövervakas. De två första exemplen räddar inga liv direkt och det sistnämnda slår bara ner på fattiga människor som alla buntas ihop till potentiella brottslingar.

Samtidigt får vi en alltmer fascistisk polis som älskar att svinga batongen (gärna med skaftet före) i huvudet på demonstranter.

Ja, vart är vi på väg :wacko:

De två första exemplen räddar inga liv direkt och det sistnämnda slår bara ner på fattiga människor som alla buntas ihop till potentiella brottslingar.

Det vore mycket mer lönsamt att satsa på att skatterevidera större företag.... men då drabbar det ju kompisarna till de som bestämmer... mycket bättre att klassa de fattiga till pontentiella brottslingar...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...