Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Min iBook har blivit knäpp tyst


Pocahontas

Rekommendera Poster

Nu blir jag lite bekymrad.

 

Får inget ljud i min iBook.

Har ju haft den hemma drygt en vecka sen jag fick bytt logikkort.

 

Öppnade ljudinställningar, och Ljud är inte avstängt.

Hörs inget när jag trycker på tangenterna för Ljud heller.

 

När jag tittar i "Välj enhet för ljud ut" så står det Hörlurar där.

Finns inget annat att välja. Kan inte minnas vad det ska stå mer.

Har ju aldrig använt hörlurar till denna datorn.

 

Startade om för att zappa PRAM, bekymret är ju att man inte hör något startljud heller.

Vet ju inte om det hjälper att göra detta, men man måste ju prova olika knep.

 

Kört Reparera Skivbehörighet osv. Återstår Hardware Test, men jag tvivlar på om den finner något.

 

Förslag

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testade nu att koppla till min yttre Koss-högtalare som jag har till min G4:a och det funkade att styra dem via knapparna på iBookens tangentbord.

 

Så vad kan ha hänt med de inre, båda två borde ju inte lägga av på en gång.

Vet att de funkade häromdagen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter som om du måste kika lite på sladdarna till högtalarna.. (inne i iBooken) det lär väl vara glapp eller kontaktfel. Frågan är bara hur du sedan skall lösa det.. Har du garanti kvar på den? alt. Är du händig vad det gäller elektronik? (eller har tillgång till någon sådan ;) ) När du väl uppnat upp iBooken så är det ju bara att testa och se ifall det är sladdar, kort eller högtalare som inte fungerar..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej det är inte sladdarna inne i iBooken.

 

Har kört alla möjliga testprogram jag har, inget onormalt.

Så fick jag för mig att starta om den i Mac OS 9.2.2.

Där får jag ljud när jag väljer ljud Systeminställningar och testar de olika varningsljuden.

 

Nu kör jag ett strippat Mac OS 9, så jag kunde inte testa några andra ljudprogram.

Men jag ska starta om igen. Stänga av datorn, alltså ingen omstart. Sen starta i Mac OS 9

och välja Fullt Mac OS i Tilläggsinställningarna, så att jag kan testa en CD.

 

Helskumt, vad kan det vara i Mac OS X? Plistfiler igen. Vad heter den för ljudet i så fall.

Borde ju bli startljud? Ska kolla om jag får det i 9:an...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Verkligen helknäppt, startade om i Mac OS 9, inget startljud, fick inget ljud i Fullständigt MacOS,

gick in Tilläggsinställningar byter profil igen, tar min "Classicprofil" startar om inget startljud, men när

uppstarten är klar och jag väljer ett spel som väsnas (Boom) så funkar ljudet som vanligt.

Väljer Startskiva igen och startar om i Mac OS X, inget ljud.

 

Blir ju snurrig på det här. Kan ju vara något "glapp"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du provat att återställa NVRAM i open firmware. Vet inte om det kan hjälpa men du kan ju testa att starta upp i Open Firmware genom att hålla ner 'alt cmd o f' vid uppstart då du kommer till en grå bakgrund med svart text, och skriv sedan följande:

 

reset-nvram (tryck enter)

set-defaults (tryck enter)

reset-all (tryck enter)

_________________

Datorn startar om...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testa att hålla "shift" under uppstarten i OS X.

Hjälper det, så är det nåt du installerat eller ändrat som orsakar felet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det hjälpte inte att återställa nv-ram ( var lurigt innan jag hittade bindestrecket, fick använda +tecknet)

Hjälpte inte med "säker Start" heller, dvs hålla nere shift-tangenten vid uppstart. (Djäkla tid det tog då)

 

Så då vet jag inte att än att ringa MacForum idag :angry:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det lustiga är ju som jag skrev tidigare att externa högtalare får jag ljud i.

Så det kan ju vara glapp, att serviceteknikern som bytte logikkortet häromveckan slarvat.

Har mailat MacForum nu så får jag höra vad de tycker. :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad händer om du ominstallerar OSX?

Lekte med den tanken.

Men varför krånglar då ljudet även i Mac OS 9, och fungerar bara i en av de fem "profiler" jag har i Tilläggskontroll,

Där har jag inte ändrat det senaste året. Det kommer heller inget omstartsljud när jag startar om i det läget.

Ljuden i spelen och i varniningsljudsinställningarna fungerar.

 

Nu har jag lämnat in den på MacForum i Göteborg, och Teknikern där var lika förbryllad som mig.

Vile först också tro att det var ett mjukvarufel.

Han stängde ner, anslut en extern disk via Firewire och startade upp i dess system (Mac OS X)

Fick inget ljud då heller, alltså kan det inte vara mjukvarufel om han startar i ett annat System.

 

Borde gjort den testen själv igår, men man trixade med så många andra tester.

Han försökte Återställa PRAM nu också, lite jobbigt när man inte hör startplonget, men han la örat till

och lyssnade på Hårddisken och kunde då fastslå när drt var dags att släppa upp knapparna.

Hjälpte inte det heller, så i morgon far den med TNT ner till Holland igen :sorry: snyft....

 

Måste vara något som är kass i det nya logikkortet ( man kanske har fått någons annans gamla kort, de kör kanske recycling)

 

Frågade om det sitter något litet batteri i för att hålla kvar minnet när man tar loss det stora batteriet.

Men han sa att det gör det inte, utan det är en kondensator.

 

Kanske den som pajat (w00t)

Har ju det där knepiga med att mapparna kastas huller om buller när jag startar om datorn också.

Hade jag ju inte innan bytet av logikkortet...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Snabba ryck när man lämnar in sin dator hos MacForum.

Lämnade in den i onsdags eftermiddag, och nu idag har jag varit och kvitterat ut den.

Den fick en resa till Holland, och felet låg i kontakten för hörlurarna.

( Den som även används för TV-adaptern)

 

Så tydligen har de gjort något galet förra gången den var nere.

Använder aldrig det uttaget så vad som hänt är en gåta. Ljudet funkade ju en veckas tid.

 

Ljudet är tillbaka, underbart :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...