Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Mac Roman kontra ISO 8859-1 kontra Unicode


jpalme

Rekommendera Poster

Jag är förvirrad och förstår inte hur OS X hanterar texter i olika teckenstandarder.

 

I OS9 antogs ju alla textdokument vara i formatet Mac Roman.

 

Jag har med Misfox ställt in att .shtml-filer skall behandlas likadant som .html- och .htm-filer.

 

Om jag med Interarchy 6.2, med inställningen att välja konverteringsmetod beroende på filtyp, laddar ner ett textdokument med filslutet .shtml så får jag en fil med följande egenskaper:

 

Öppnar jag filen med Microsoft Word och textkonverteringen plain text, får jag se ÅÄÖ på svenska.

 

Öppnar jag filen med BBEDIT 4.5 händer samma sak.

 

Öppnar däremot filen med BBEDIT 7.1.2 så visas ÅÄÖ fel.

 

Om jag istället ställer in Interachy på att överföra binärt oberoende av filtyp, och laddar ner samma fil, får jag följande resultat:

 

Öppnar jag filen med Microsoft Word och textkonverteringen plain text, blir ÅÄÖ felaktiga på skärmen.

 

Öppnar jag filen BBEDIT 4.5 händer samma sak.

 

Öppnar jag filen med BBEDIT 7.1.2 så visas ÅÄÖ rätt.

 

Min slutsats av detta är att Mac OS X har någon metod att märka varje fil med vilken teckenstandard den har.

 

Min gissning är att BBEDIT 4.5 och Microsoft Word inte känner till detta, utan alltid antar att textfiler är i Mac Roman X. Medan BBEDIT 7.1.2 känner av lagrad teckenstandard för filen. Samt att Interarchy felaktigt sätter lagrad teckenstandard för en fil till ISO 8859-1, även om Interachy instruerats att konvertera text, och även gjort konvertering, från ISO 8859-1 till Mac Roman.

 

Stämmer detta?

 

Hur kan man kolla denna teckenstandardegenskap hos en fil?

 

Jag har inte kollat med Interarchy 7.0.1 därför att jag har problem att få den att fungera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har testat lite mer. BBEDIT 7.1.2 har ett kommando Save As, och i detta

kommando finns en knapp Options, och klickar man på den så talar BBEDIT

om vilken teckenstandard den tror att filen har (och ger mig möjlighet att spara

i annan teckenstandard).

 

Och BBEDIT 7.1.2 anser att teckenstandarden är Latin 1, trots att Interarchy

omvandlat filen till Mac Roman. Antingen är det fel i Interarchy eller i

BBEDIT 7.1.2. Troligen Interarchy. Jag har nu prövat även med 7.0.1

av Interarchy, det blev samma resultat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...