Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Gartner dödförklarar cd-skivan


Nyhetsroboten

Rekommendera Poster

- det saknas luft, efterklanger, övertoner -

 

ehum

det är ju just övertonerna som finns kvar i en mp3a, kör en ren sinusvåg genom en mp3 spelare och se hur mycket du hör då.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 56
  • Created
  • Senaste svar

Jag gjorde i somras en sådan här jämförelse. Musiken var status quo. Samma skiva som LP och CD.

 

Utrustningen var då :

LP-Spelare - NAD C555

Cd-Spelare - NAD M5 CD SACD

Förstärkare - NAD M3

Högtalare - B&W 804S

 

Ska koppla en ipod touch till samma anläggning efternyår o jämföra... tror ni den slår LP;n? ;)

 

PS. De flesta toner under 150hz hör man inte, dom känner man. Därav behöver det som oftast inte vara i stereo. Dessutom hör man sällan toner över 16khz. Den som gör det har inte blivit utsatt för "livets brus".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vinylskivor har sällan något annat än brus och distortion över 16kHz, därför rullas ofta diskanten ner i mastringen av vinylskivor. Dessutom är det mesta under 3-400 Hz i mono till skillnad mot på en CD-skiva. Den senare har förövrigt ett dynamiskt omfång på 96 dB, något en vinyl inte ens är i närheten av. Däremot mastras vinylutgåvan oftast snällare än den på CD som ofta görs med målet att få så hög upplevd volym som möjligt.

Hmmmm. :fundersam:

Var fick du det där ifrån?

 

Så jobbar inte vi i allafall. :propellerbaver:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag lutar mig tillbaka i vardagsrummet för att lyssna på en skiva är just det sällan målet...

Precis, det finns ju så många åsikter som hellst.

En del känner man sig ju längre ifårn än andra.

 

Skulle vara kul om bla. du lyssnade på mitt senaste album

och kommenterade ljudkvalitén, produktionen och ljudupplevelsen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst är det härligt! :) För min del är cd/mp3-ljudet för linjärt. Efter en viss volymhöjning blir ljudet svårare och mer tröttsamt. Ökad volym när det spelas vinyl förhöjer i första hand dynamiken och det förstärker volymen på ett sätt som bättre passar en behaglig lyssningsupplevlse. Effekten för min del är att jag i första hand köper musik via iTunes/mp3 (för lyssning överallt), sedan på vinyl för kvalitetslyssning i vardagsrummet. Cd blir det väldigt sällan nu.

Kanske herrn vill boka et ex. av den framtida LP tillverkningen av mitt album? :)

(kommer att hamna på ung. samma pris som CD'ns 120:-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmmmm. :fundersam:

Var fick du det där ifrån?

 

Så jobbar inte vi i allafall. :propellerbaver:

 

Vilken del av mitt inlägg menar du? Jag vet förövrigt inte vilken nivå du jobbar på men då vinylskivor har en del fysiska begränsningar görs numer nästan alltid en separat master till LP och CD. Den enda begränsningen en CD har är att ljudet ska vara i 16 bitar och 44.1 kHz. Vilket betyder ett dynamiskt omfång på 96 dB och ett frekvensomfång på ungefär 20-20.000 Hz.

 

Om du menar att ni inte mosar er musik i mastringen så är det väl trevligt för er men isf är ni nog snarare undantaget som bekräftar regeln. Åtminstone om man inte räknar med olika typer av klassisk musik och en del jazz.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle vara kul om bla. du lyssnade på mitt senaste album och kommenterade ljudkvalitén, produktionen och ljudupplevelsen.
antar att du har "pressat" den i både mp3, cd och LP så... hur ska man annars jämnföra?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...