Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Gartner dödförklarar cd-skivan


Nyhetsroboten

Rekommendera Poster

Jag kommer fortsätta att köpa CD ett tag till även om det inte blir lika ofta som förr i tiden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 56
  • Created
  • Senaste svar
Den tanken har aldrig slagit mig - jag föredrar det analoga ljudet från en vinylskiva framför andra format. Jag önskar bara att jag hade haft råd att köpa en rörförstärkare av god kvalitet att backa upp det med...

 

Modern teknik låter säkert bättre "på skivan" men sen då? Hörlurar och minihögtalare är rent skräp!

När Radio Luxemburg fanns plockade vi ihop en fungerande rör-radio, trälåda med två rattar, tygklädd högtalare och en skala med en massa exotiska platser som Hilversum, Königsberg, Reval ..., av två gamla. Kanonljud fast det bara var i mono. Men vem sänder på mellanvåg nu.

Fick äntligen tag i ny skivspelarnål till stereon, det är ju kanonljud -i rummet! Av någon anledning låter vinylskivorna bättre och fylligare än CD-skivor på samma anläggning. Könstigt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ganska irrellevant diskussion. Även om alla kan höra skillnad om de vet vad de ska lyssna efter så spelar det ingen roll. Handlar bara om vad som är tillräckligt bra för den stora massan. Audiofilerna styr inte marknaden. Det gör vanliga svenssons.

Tror inte CD eller vinyl kommer försvinna. Så länge det finns folk som vill köpa det så kommer det finnas. Det kommer dock vara det dyraste alternativet.

 

Samma med DVD och BD. De kommer gå samma öde till mötes som CD skivan när Direct Download/streaming kommer igång på filmsidan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ganska irrellevant diskussion. Även om alla kan höra skillnad om de vet vad de ska lyssna efter så spelar det ingen roll. Handlar bara om vad som är tillräckligt bra för den stora massan. Audiofilerna styr inte marknaden. Det gör vanliga svenssons.

Ja ha du. :chockadskeptisk:

Men ser du, om ingen lyssnar på annat än MP3 kvalité,

så finns det ingen anledning att lägga ner en stor budget på en produktion

om den ändå kommer att slaktas i lyssnings mediet. Så kommer många att resonera då.

 

Sen är det tack och lov en del av oss som inte låter massan styra vad och hur musiken produceras.

Jag har inte gjort ett album för att det ska lyssnas på i bilen eller på billig MP3 spelare.

Jag har inte heller skapat middle of the road musik.

Jag har producerat en fullvärdig ljudbild av klass, som även kan spelas på billigare ljudkälla och vid annan lägre kvalité.

LP'n kommer jag inte att tjäna på, men jag vill bereda den lyssnings möjligheten då

jag anser att den kan komma att ge en ljud upplevelse som CD inte kan skapa. :propellerbaver:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja ha du. :chockadskeptisk:

Men ser du, om ingen lyssnar på annat än MP3 kvalité,

så finns det ingen anledning att lägga ner en stor budget på en produktion

om den ändå kommer att slaktas i lyssnings mediet. Så kommer många att resonera då.

 

Sen är det tack och lov en del av oss som inte låter massan styra vad och hur musiken produceras.

Jag har inte gjort ett album för att det ska lyssnas på i bilen eller på billig MP3 spelare.

Jag har inte heller skapat middle of the road musik.

Jag har producerat en fullvärdig ljudbild av klass, som även kan spelas på billigare ljudkälla och vid annan lägre kvalité.

LP'n kommer jag inte att tjäna på, men jag vill bereda den lyssnings möjligheten då

jag anser att den kan komma att ge en ljud upplevelse som CD inte kan skapa. :propellerbaver:

 

Jepp det stämmer. De flesta produktioner idag är väldigt dåliga. Finns ingen dynamik alls utan allt är inspelat på max för folk lyssnar ändå bara på datorn eller i mp3spelare. Mycket tråkigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte konstigt eftersom en bra pressad och välskött LP som spelas på en bra grammofon med en bra pickup låter bättre än en CD...

Gammal myt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gammal myt...

Fast har du verkligen privat på en top stereo? :fundersam:

 

Vi provade uppe hos min kompis och alla tre tyckte vi att det var en ganska märkbar skillnad.

Dynamiken var vassare och ljudet kändes klart varmare och mjukare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jepp det stämmer. De flesta produktioner idag är väldigt dåliga. Finns ingen dynamik alls utan allt är inspelat på max för folk lyssnar ändå bara på datorn eller i mp3spelare. Mycket tråkigt.

:ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill man att hårt komprimerat ljud - t.ex. mp3 eller aac - ska låta bra så är det desto viktigare med ett utmärkt och välproducerat original. Detta gäller video också.

(skit in - skit ut)

 

När det gäller komprimering/limitering av ljudbild - som det egentligen handlar om när man klagar/hyllar dagens populärptoduktioner - så inföll denna trend för länge sedan...före mp3-explosionen. FM/AM-ljudet verkar vara förebilden :-D :-D. M.a.o. extrem komprimering/limitering - VU-metrarna står stilla på max :-D. Endast små rörelser kan noteras. Detta är populärmusik sedan länge. Jag tycker att det oftast låter svinbra (närmar sig liveljud), men jag lyssnar å andra sidan mest på jazz, bossa nova, folk och klassiskt - och där är det andra parametrar som gäller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

står stilla. Endast små rörelser kan noteras.

OT.

Så dansar jag när det beger sig. :borstatanderna:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast har du verkligen privat på en top stereo? :fundersam:

 

Vi provade uppe hos min kompis och alla tre tyckte vi att det var en ganska märkbar skillnad.

Dynamiken var vassare och ljudet kändes klart varmare och mjukare.

Jag äger en "top stereo", men det har absolut ingenting med saken att göra ö.h.t.

 

Vinyl är inte bättre än en ok mp3-fil i dynamik. Går att Googla info/mätningar om detta...

 

Sen blir det löjligt när folk testar vinyl & CD hemma. Testar med/mot vad? Hur?

CDn måste ju självklart ha samma master som vinylen annars är alla såna "tester" totalt meningslösa.

 

Att "gamlingar" (ink. jag själv) råkar tycka att undermålig vinyl låter bättre är en annan 5a. En bra mastrad/inspelad CD sopar totalt banan med en gammal vinylsvarv...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag äger en "top stereo", men det har absolut ingenting med saken att göra ö.h.t.

 

Vinyl är inte bättre än en ok mp3-fil i dynamik. Går att Googla info/mätningar om detta...

 

Sen blir det löjligt när folk testar vinyl & CD hemma. Testar med/mot vad? Hur?

CDn måste ju självklart ha samma master som vinylen annars är alla såna "tester" totalt meningslösa.

 

Att "gamlingar" (ink. jag själv) råkar tycka att undermålig vinyl låter bättre är en annan 5a. En bra mastrad/inspelad CD sopar totalt banan med en gammal vinylsvarv...

Inte med dynamiskt djup i ljudbilden.

 

Kanske är skillnaden möjligen att vi lyssnar efter olika saker.

I detta fallet lyssnar jag mycket på vad som hörs och hur det återges.

Kanske lyssnar du på den totala ljudbilden och upplevelsen.

Jag vet inte faktiskt, men kanske är det som med en vacker bil, blomma eller kvinna.

Vi ser olika saker, fast vi tittar på samma objekt. (ursäkta ordvalet mina damer)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det lustiga är att de flesta här verkar acceptera att det finns "bra ljud" och "dåligt ljud". Vad är bra ljud? Vilka referensramar har vi när det handlar om elektriskt/elektroniskt frambringat ljud som inspelats elektroniskt och dessutom modulerats och behandlats genom en rad elektroniska filter? Det enda referens man skulle kunna ha är om ljudet låter enligt ljudskaparens intentioner, men hur vet man vad han/hon tänkte eller eftersträvade när ljudbilden producerades?

Enligt min uppfattning är hela hifi-hypen en hobby för sig, något helt avskiljt från själva musiken. Hifi-nissarna har skapat en egen värdegrund, med egna referenser om vad som är bra ljud och vad som är dåligt ljud. Självklart får de hålla på och mäta omfång och koppardiameter i högtalarkablarna för min del, jag har inga synpunkter på om de tycker att det är roligt. Men från det är det ett ganska stort steg att plötsligt ta patent på vad som låter bra. Hur fasiken vet man när Kraftwerk låter bra eller dåligt? Inte ens en inspelning från en aukustik konsert går ju att bedöma på en bra-dåligt skala, eftersom ljudupplevelsen under konserten skiljde sig från person till person beroende på placering i rummet och andra ambienta faktorer. Ännu mindre kan man uttala sig om en studioinspelning med elektroniska instrument eftersom man inte ens vet vad ljudskaparen eftersträvade när han byggde ljudbilden.

Och visst är det lite lustigt att om man kliver in i en diskussion och hävdar att en viss musikstil låter skit så blir man beskylld för att vara alltifrån en arrogant snobb till kulturfascist, men om man kliver in och säger att en visst ljudmedia låter skit så våger nästan ingen säga emot.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hoppas att CD:n liksom DVD-skivan stannar kvar i många år till :)
Jag törs lova dig att den gör det utan att veta något om det.. för vi vet ju alla hur nytänkande musikranchen är ;)
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag tycker de som säger att det inte är någon skillnad på cd och lp ska ta o göra ett a-b test och sedan åter komma med svansen mellan benen.

 

För det är skillnad, men det måste till mycket bra anläggningar för att kunna göra jämförelsen rättvis.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gammal myt...

 

Helt rätt.

 

Michael B. Tretow sa i en intervju nåt i stil med att jämfört med en CD så låter vinyl skräp. Han om någon borde veta ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja det ligger ngt i det. Produktionerna var bättre förr så det är kanske därför en del upplever att vinyl låter bättre. Remastringar från LP till CD är oftast inte alls speciellt lyckade.

 

I japan har man dock börjat släppa CD där man helt sonika överfört LP skivan rakt över till cd utan att mastra om det så man har kvar den schyssta dynamiken. Har blivit ganska populärt.

En del gillar inte alls det då "det är ju så lågt ljud"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det lustiga är att de flesta här verkar acceptera att det finns "bra ljud" och "dåligt ljud". Vad är bra ljud?

----förkortat citatet------

Och visst är det lite lustigt att om man kliver in i en diskussion och hävdar att en viss musikstil låter skit så blir man beskylld för att vara alltifrån en arrogant snobb till kulturfascist, men om man kliver in och säger att en visst ljudmedia låter skit så våger nästan ingen säga emot.

Jo inte sant.

"Bra ljud" för mig är när det låter så nära vad producenten ville med inspelningen.

 

Jag vet ju själv hur jag tänkt med min skiva och EQ eller annan förvrängning av ljudbilden

är inget som jag rekommenderar lyssnaren.

Så rent och nära vad vi fick efter mastering önskar jag för lyssnaren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja det ligger ngt i det. Produktionerna var bättre förr så det är kanske därför en del upplever att vinyl låter bättre. Remastringar från LP till CD är oftast inte alls speciellt lyckade.

 

I japan har man dock börjat släppa CD där man helt sonika överfört LP skivan rakt över till cd utan att mastra om det så man har kvar den schyssta dynamiken. Har blivit ganska populärt.

En del gillar inte alls det då "det är ju så lågt ljud"

Vissa inspelningar är underbara.

Ofta i dagens läge så jobbas det inte lika hårt med ljudbilden och dynamiken, med mickar och rummet,

eftersom man kan göra allt i datorn.

Men se det kan man inte helt ut.

För mig är det inte LP som media som är så enormt, utan hantverket och det inspirativa tillnärmelsesätt

som vissa av producenterna och inspelningsteamen tillsammans med musikerna har lyckats att få på print.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cd:n finns kvar ett bra tag, av logistiska skäl, om inte annat. Många har cd-spelare med och utan mp3-stöd i bilen. Säljs det ens nya bilar utan cd-spelare förresten?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då vill jag veta vilken den objektivt bästa högtalaren är, och hur man mäter det...

Det finns ingen absolut objektivitet. Ex: valfritt par Dali-högtalare är bättre än valfritt par Creative data-högtalare. Mätbart/frekvensmässigt kommer detta att visa sig.

 

Jämförelsen tidigare med vinylspelaren vs. CDn är mätbart bevisad (får försöka hitta länk).

Att en bra mastrad vinyl-skiva kan låta bättre än en dåligt mastrad CD är inget konstigt alls, men tro inte det är vinylformatets förtjänst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg
Fick äntligen tag i ny skivspelarnål till stereon, det är ju kanonljud -i rummet! Av någon anledning låter vinylskivorna bättre och fylligare än CD-skivor på samma anläggning. Könstigt!

 

Visst är det härligt! :) För min del är cd/mp3-ljudet för linjärt. Efter en viss volymhöjning blir ljudet svårare och mer tröttsamt. Ökad volym när det spelas vinyl förhöjer i första hand dynamiken och det förstärker volymen på ett sätt som bättre passar en behaglig lyssningsupplevlse. Effekten för min del är att jag i första hand köper musik via iTunes/mp3 (för lyssning överallt), sedan på vinyl för kvalitetslyssning i vardagsrummet. Cd blir det väldigt sällan nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vinylskivor har sällan något annat än brus och distortion över 16kHz, därför rullas ofta diskanten ner i mastringen av vinylskivor. Dessutom är det mesta under 3-400 Hz i mono till skillnad mot på en CD-skiva. Den senare har förövrigt ett dynamiskt omfång på 96 dB, något en vinyl inte ens är i närheten av. Däremot mastras vinylutgåvan oftast snällare än den på CD som ofta görs med målet att få så hög upplevd volym som möjligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...