Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hojpremiär!


chop

Rekommendera Poster

Tjohooo!

 

Efter månader av väntan, längtan och sukt var det äntligen dax för premiärturen på HDn. Ok, jag tog en mikrorunda igår, men familj och väder bromsade alla försök till längre turer. Idag kunde jag inte motstå att braka iväg till jobbet på min pärla (trots 1.3 grader på termometern vid frukost). Allt kändes kanon, ända tills jag kom till Farsta. Vid busshållplatsen står en uppenbar livshatare och håller för öronen!.

 

Ok, min Sportster (kolla gärna på bilderna här) tillhör inte de tystaste tvåhjulingarna i landet med sitt goa feta basljud åstadkommet av två lindrigt dämpande V&H-pipor, men ändå... Jag skakade av mig den känslomässiga förolämpningen och brakade vidare.

 

Nu är det vår, j-drar i lådan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjohooo!

 

Efter månader av väntan, längtan och sukt var det äntligen dax för premiärturen på HDn. Ok, jag tog en mikrorunda igår, men familj och väder bromsade alla försök till längre turer. Idag kunde jag inte motstå att braka iväg till jobbet på min pärla (trots 1.3 grader på termometern vid frukost). Allt kändes kanon, ända tills jag kom till Farsta. Vid busshållplatsen står en uppenbar livshatare och håller för öronen!.

 

Ok, min Sportster (kolla gärna på bilderna här) tillhör inte de tystaste tvåhjulingarna i landet med sitt goa feta basljud åstadkommet av två lindrigt dämpande V&H-pipor, men ändå... Jag skakade av mig den känslomässiga förolämpningen och brakade vidare.

 

Nu är det vår, j-drar i lådan.

Jag hoppas att du är medveten om att väldigt många av landets motorcyklar överskrider tillåtna ljudnivåer?

Sannolikt är din en av dem och personen vid busshållplatsen hade "rätten" på sin sida.

 

Man kanske ska tänka på sin omgivning ibland också...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hoppas att du är medveten om att väldigt många av landets motorcyklar överskrider tillåtna ljudnivåer?

Sannolikt är din en av dem och personen vid busshållplatsen hade "rätten" på sin sida.

 

Man kanske ska tänka på sin omgivning ibland också...

Tro mig, det går inte att inte vara medveten om tillåtna ljudnivåer. Jag vet att jag ligger på gränsen för vad som är tillåtet, men jag vet också att det är skillnad på ljud och ljud. Olika frekvensspektra och enveloper ger helt olika känsla av ljud vid samma volym.

 

Mannen hade säkert lagen på sin sida, särskilt som jag just där han stod kom ut ur en rondell och vred på gasen lite extra.

 

För övrigt föll det vitt elände från den stockholmska himlen i natt. Alla planer på motoraktiviteter på två hjul ställdes raskt in i morse.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst iMatte

Oväsen, buller, idiotkörningar i kombination med att två bekanta lemlästats på sina motorcyklar de senaste åren, gör mig mycket skeptisk till dessa "högreprisklass-leksaker".

Väx upp! Det finns billigare och mindre allmänfarliga penissubstitut...

 

(gå nu inte igång, jag retas bara...) ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oväsen, buller, idiotkörningar i kombination med att två bekanta lemlästats på sina motorcyklar de senaste åren, gör mig mycket skeptisk till dessa "högreprisklass-leksaker".

Väx upp! Det finns billigare och mindre allmänfarliga penissubstitut...

 

(gå nu inte igång, jag retas bara...) ;)

Om du är rädd om livhanken: Skriv ALDRIG något på bike.se...

 

För övrigt är det bara fyra år sedan en träningskompis till mig strök med. Jag antar att jag är adrenalinjunkie, åtminstone till viss del.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du är rädd om livhanken: Skriv ALDRIG något på bike.se...

Är somliga allergiska mot verkligheten??? ;)

 

Mina kompisar botade mig från MC-feber.

En klippte en moppe som susade ut mitt framför honom från en cykelväg. Sjukhus och benskada. Han hämtade jag från sjukan..... :ph34r:

En blev prejad inne i stan men klarade sig, dock icke cykeln... :ph34r:

En tredje blev av med ett ben när en buss gjorde en plötslig vänstersväng utan att ha uppmärksammat honom.... :ph34r:

 

För övrigt bodde jag ett antal år i ett hyreshus på sjunde våningen och väcktes varje ickevintermorgon av en MC-dude som drog ur sin cykel där varje arbetsdag ca en timme tidigare än vad jag satte klockan på.....

Så jag har blandade känslor till motorcyklar...

 

En granne åker Honda Gold Wing (typisk övre medelålders kris... (w00t) ) och sist jag såg honom frågade jag om de hade kommit med takräck till guldvingen än..... (w00t) (w00t) (w00t) (w00t) (w00t) ..han har släpvagn.....:blink:

 

Grannfrun som är 55+ köpte en japansk customhoj i fjol och njuter av livet...... ;):lol:

 

En annan granne stoppade in hela familjen i cyckel med sidvagn och försvann en månad ner i europa!!

 

Så är det när man bor i Falun!! (w00t)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst iMatte
Mina kompisar botade mig från MC-feber.

Jo, det behövs inte mycket till ögon för att se farorna med motorcykel. Av alla vuxna jag känner kör väl de flesta bil så gott som dagligen. Ändå är det inte många av dem som dött eller skadats i trafiken. Men av de få jag känner som kört motorcykel är det i allafall tre som skadats allvarligt, två av dem de senaste åren...fullvuxna, sansade män.

En av dem vet man fortfarande inte om det blir folk av igen, den andra lever men är ett ben och en arm fattigare.

Motorcyklar är leksaker och inte transportmedel och borde behandlas därefter.

 

(om någon hd-knutte läser detta så skojar jag bara, please don't hurt me!)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, det behövs inte mycket för att inse farorna med att köra motorcykel. Eller att cykla mountainbike (kanske rent av utan cykelhjälm, iMatte ;)), eller att sportdyka, eller att klättra, eller att hoppa fallskärm, eller...

 

Motorcyklar är transportmedel OCH fritidsintrsse med adrenalininslag och hög frihetskänsla. Ser man hojen som leksak är risken bra mycket större att råka ut för olyckor.

 

Jag cruisar vidare, medveten om riskerna (och ständigt påmind av min läkarpraktiserande hustru).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst iMatte
Jag cruisar vidare, medveten om riskerna (och ständigt påmind av min läkarpraktiserande hustru).

Jag försökte faktiskt inte få dig att låta bli. Men kör försiktigt !

 

(Och sätt på en ordentlig ljuddämpare så får vi andra oxå njuta av våren) :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag cruisar vidare, medveten om riskerna (och ständigt påmind av min läkarpraktiserande hustru).

Jag försökte faktiskt inte få dig att låta bli. Men kör försiktigt !

 

(Och sätt på en ordentlig ljuddämpare så får vi andra oxå njuta av våren) :lol:

Jag hade orginaldämparen på en dag, men då lät den ju ungefär som min Passat.

 

Nä, det får bli deviset "Loud pipes saves lives" istället... :devil:

 

Faktum är att det har hjälpt mig att undvika lite obehagliga situationer två gånger. Om bilisterna nu inte klarar av att titta i backspegeln såpass att de upptäcker något mindre än en finlandsfärja så kan man annonsera sin existens med ljudvågor istället.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Faktum är att det har hjälpt mig att undvika lite obehagliga situationer två gånger. Om bilisterna nu inte klarar av att titta i backspegeln såpass att de upptäcker något mindre än en finlandsfärja så kan man annonsera sin existens med ljudvågor istället.

Hehehe.... ett annat tips jag vill dela är att om du kör hoj så kör med HELJUSET PÅ!! Den lilla fluglort en MC utgör för en bil botas drastiskt med ett irriterande ljus. Tänk om alla MC-åkare åkte med helljuset på så skulle det spara många olyckor! (w00t)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Summa sumarum:

Helljus, hjälm och ljuddämpare på!

Stödhjulen då...? (w00t)

stodhjulStor.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Äh, nu är ni tjabbiga! Klart grabben ska få njuta av sin härliga HD (snygg och stilren hoj, chop) och sprida dess välljud.

Hellre HDs softa ljud än Crosshojarnas smatter, som förpestar skog och mark (även villaområden).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Äh, nu är ni tjabbiga! Klart grabben ska få njuta av sin härliga HD (snygg och stilren hoj, chop) och sprida dess välljud.

Hellre HDs softa ljud än Crosshojarnas smatter, som förpestar skog och mark (även villaområden).

:D

:angel:

B)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Äh, nu är ni tjabbiga! Klart grabben ska få njuta av sin härliga HD (snygg och stilren hoj, chop) och sprida dess välljud.

Hellre HDs softa ljud än Crosshojarnas smatter, som förpestar skog och mark (även villaområden).

Jodå, jag har själv inget direkt emot ett snyggt muller från en glidarhoj. Mopeder är värst!

Killen som kör ut morgontidningarna har en moped och det är ganska irriterande när han smattrar förbi klockan fem på morgonen.

Tidigare cyklade de, eller så körde de bil. Varken bil eller cykel hörs knappt, men mopeden är vansinnigt högljudd!

Dessutom så gasar han, bromsar vid nästa låda, gasar igen, bromsar, och så vidare...

 

Högfrekventa ljud stör mer än lågfrekventa, så länge vi inte pratar om konstanta ljud alltså.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Äh, nu är ni tjabbiga! Klart grabben ska få njuta av sin härliga HD (snygg och stilren hoj, chop) och sprida dess välljud.

Hellre HDs softa ljud än Crosshojarnas smatter, som förpestar skog och mark (även villaområden).

Glömde förresten säga tack!

 

Jag gillar stuket på den skarpt (köpte den i oktober 2002). Funderar på att byta sadel till en singel så att jag får plats med en pakethållare plus att backspeglarna ska bytas ut till något snyggare än de fyrkantiga orginalspeglarna. Sedan får vi se om plånboken räcker till en uppgradering av motorn till en 1200 (det är en 883:a idag).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

snygg HD!!!

 

Personligen hade jag gärna skaffat en liten 250cc japz att "börja med" .. Synd att jag inte har råd med försäkringen bara (Svindyrt!). Det får räcka med min bil.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Faktum är att det har hjälpt mig att undvika lite obehagliga situationer två gånger. Om bilisterna nu inte klarar av att titta i backspegeln såpass att de upptäcker något mindre än en finlandsfärja så kan man annonsera sin existens med ljudvågor istället.

Hehehe.... ett annat tips jag vill dela är att om du kör hoj så kör med HELJUSET PÅ!! Den lilla fluglort en MC utgör för en bil botas drastiskt med ett irriterande ljus. Tänk om alla MC-åkare åkte med helljuset på så skulle det spara många olyckor! (w00t)

Eller så skulle det leda till att alla båge åkare blev överkörda. Det är inte så lite irriterande att se ngn som kör med helljus på mitt på dagen. :devil::devil::devil::devil:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

snygg HD!!!

 

Personligen hade jag gärna skaffat en liten 250cc japz att "börja med" .. Synd att jag inte har råd med försäkringen bara (Svindyrt!). Det får räcka med min bil.

Customhojar är faktiskt inte särskilt dyra att försäkra. Min ligger på drygt 3000:-/år och då bor jag ändå i Stockholm.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Faktum är att det har hjälpt mig att undvika lite obehagliga situationer två gånger. Om bilisterna nu inte klarar av att titta i backspegeln såpass att de upptäcker något mindre än en finlandsfärja så kan man annonsera sin existens med ljudvågor istället.

Hehehe.... ett annat tips jag vill dela är att om du kör hoj så kör med HELJUSET PÅ!! Den lilla fluglort en MC utgör för en bil botas drastiskt med ett irriterande ljus. Tänk om alla MC-åkare åkte med helljuset på så skulle det spara många olyckor! (w00t)

Eller så skulle det leda till att alla båge åkare blev överkörda. Det är inte så lite irriterande att se ngn som kör med helljus på mitt på dagen. :devil::devil::devil::devil:

Det lilla blänket är inte mycket att bråka om mitt på dan.... ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hoppas att den dagen kommer, när jag oxå tar ett mckörkort....

Vad härligt det skulle vara!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, min Sportster (kolla gärna på bilderna här) tillhör inte de tystaste tvåhjulingarna i landet med sitt goa feta basljud åstadkommet av två lindrigt dämpande V&H-pipor, men ändå... Jag skakade av mig den känslomässiga förolämpningen och brakade vidare.

Kom in sent i den här krönikan. Men vill bara säga att det är en snygg maskin du har! Uppenbarligen har det hänt en del sedan jag dreglade efter en HD (vilket jag iof aldrig fick råd till) – sportsern såg mycket klenare ut då. Men vem vet, en dag… :rolleyes: Sedan är jag mycket medveten om riskerna! Och jag har haft MC – fick ju som sagt aldrig råd med HD:n, så först var det en Honda 400 (precis när 400-klassen kom till Sverige) och sedan en klassisk CB 750 K. Ett ganska bastant lokomotiv som jag trivdes gott med – nackdelen var ju att det var en 4:a och inte en twin. Och en japs… :blush: Får väl bli återfallsknutte när ungarna har flyttat ut. Och då får det bli antingen engelskt eller HD. Hoppas jag… :rolleyes: Om det nu går att hitta en gammal anglo-stånka med fungerande elsystem kunde den oxå vara en kul erfarenhet. Oljefläckar har jag redan på golvet i garaget, så det gör inget! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ford Mustang Cab....

 

1965-mustang-convert-lghtblue-side.jpg

 

 

Denna kan jag mullra hur mycket som helst med... om jag fick en...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kom in sent i den här krönikan. Men vill bara säga att det är en snygg maskin du har! Uppenbarligen har det hänt en del sedan jag dreglade efter en HD (vilket jag iof aldrig fick råd till) – sportsern såg mycket klenare ut då.

Detta är en -99:a som, mycket riktigt, ser mycket klenare ut i orginalutförande. Förre ägaren bytte tank (det är en FatBob-kopia som sitter på nu, dvs en likadan som sitter på de "stora" modellerna), framgaffel, sadel och det vanliga "luft & buller". Dessutom satte han på en ring på lampan för att få en fetare look som matchade gaffeln. Han uppskattade priset på delarna till ca 25kkr.

 

När jag började kika på att köpa hoj igen sneglade jag en hel del på Triumphs olika Bonneville-modeller samt på Suzukis custommodeller. Detta var alltså att efter ett par år fnulat på om det var en bushoj eller en custom jag ville ha. Valet föll på custom, mest av självbevarelsedrift. Det är lätt att busa en gång för mycket om hojen inbjuder till det... Precis när jag mer eller mindre hade bestämt mig för att köpa en Triumph ramlade jag på den här modifierade Sportstern hos Schneiders som då hade en butik i Bromma. Efter en provtur på 15min var jag såld...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...