Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

nya Prylar kameror


Pirre

Rekommendera Poster

Ingemar Ragnemalm
för den har bättre optik med 10x zoom och är även en videokamera.

Tänk två gånger innan du prioriterar 10x zoom utan stabilisering. Det är inte ofta jag går över 5x på min, som är nästan exakt samma kamera. Det är ganska skakigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ähh vem vill att en rödklädd tanta från norr kommer med en när det finns....

 

:rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

för den har bättre optik med 10x zoom och är även en videokamera.

Tänk två gånger innan du prioriterar 10x zoom utan stabilisering. Det är inte ofta jag går över 5x på min, som är nästan exakt samma kamera. Det är ganska skakigt.

Stativ, Ingmar, stativ! ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingemar Ragnemalm
Stativ, Ingmar, stativ! ;)

Stativgänga i plast, Macigen, stativgänga i plast! (På 750 i alla fall.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stativ, Ingmar, stativ! ;)

Stativgänga i plast, Macigen, stativgänga i plast! (På 750 i alla fall.)

Va?? är det sant. Gänga i plast? Sicket skit!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Plast? - är det inte nylon eller liknade...

 

 

...man tänker ju gärna på plastpåsar o sånt.. men oftast är dte ett mycket hårdare och slitstarkare material..... fast det ser ”plastigt” ut....

 

 

???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingemar Ragnemalm

Nog ser det ut som en gänga gjord av plastpåse alltid:

 

plastganga.jpg

 

Nog är det skillnad på plast och plast, men de flesta plaster är betydligt klenare än en metallgänga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Simon Grabiec
Vet inte hur jag skall få ett pol.Filter att fästa på min C4040Z. Finns en gänga längst in för tele och macro-konverter. Men det går ju inte att skruva dit ett vanligt runt filter.

 

När man startar kameran så åker ju objektivet ut UTAN gängan.

Du behöver en adapter. Finns en som heter Soligor 41-52 mm, samt Olympus egna som heter CLA-5. Kostar typ 150 spänn.

Skruvas fast i gängan och sen åker objektivet ut och in inuti adaptern, något märklig lösning iofs, men såvitt jag vet enda sättet.

 

41-52.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingemar, plastgängor är onda! Men jag har för mig att det finns möjlighet att byta ut dem mot metall. Jag vet att min gamla Nikon Coolpix 950 hade plastgänga för stativet och fick mycket kritik för det. När plasten var utnött så var det många som fick den utbytt mot metall av Nikon. Så det borde ju finnas delar för att byta ut dem, för storleken är väl densamma på alla gängor?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingemar Ragnemalm
Ingemar, plastgängor är onda! Men jag har för mig att det finns möjlighet att byta ut dem mot metall.

Som ni ser på bilden så finns det två små skruvar vid plastgängan, som i alla fall antyder att den går att byta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Nu är jag sedan ungefär en vecka ägare till en Olympus C8080. En synnerligen trevlig bekantskap sedan man väl börjat komma underfund med menyer och funktioner. Och de är många… Förövrigt är det metallgänga… :) Kameran har ett bra grepp och enligt mitt tycke en bra tyngd. Naturligtvis är den större och klumpigare än "partykamerorna" som går ner i bröstfickan, men har en riktig "systemkamerakänsla" istället. Jag är mycket nöjd med kameran så här långt, än så länge har det nästan bara blivit en massa testbilder utan någon större tanke bakom, men "riktiga" bilder kommer väl så småningom. Tillsvidare får ni hålla till godo med följande närbilder ur den egna trädgården.

 

P572.jpg

 

P573.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kul progg!

 

Vad tycker du om sökaren på 8080?

Någon på 99mac klagade på brusnivån, kommentar?

 

/z

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja - den är ju elektronisk... tycker dock att den duger bra.

 

Men sanning att säga så kör jag mest med monitorn - även om den drar mer ström. Men på denna kamera kan man få upp så väldigt mycket information (om man vill), histogram bland annat, att det känns bättre att använda den större ytan. I varje fall för mig… speciellt som man kanske vill in och ändra på inställningar samtidigt och det finns ganska många knappar. Jag har inte riktigt lärt mig var alla sitter så att jag kan trycka rätt utan att titta på dem ännu, men det kommer väl.

 

Men för att återgå till bruset: Jag tycker inte att det stör, även om jag egentligen föredrar en optisk sökare. Men framförallt gillar jag den låga brusnivån i bilderna! ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men framförallt gillar jag den låga brusnivån i bilderna!  ;)

Tack för utlåtandet,

jag lever i den naiva vanföreställningen att jag uttrycker mig tydligt.

Visst var det bildernas brus jag menade, inte sökaren eller gamla Nordsjön eller något annat.

Och ja:

Ardbeg är en höjdare!

 

/z

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag lever i den naiva vanföreställningen att jag uttrycker mig tydligt.

Visst var det bildernas brus jag menade, inte sökaren eller gamla Nordsjön eller något annat.

Och ja:

Ardbeg är en höjdare!

 

/z

Okey – jag var lite stressad där! Sorry :blush:

 

Jag tycker inte att det är något nämnvärt brus i bilderna, men det beror ju naturligtvis på inställningarna oxå. Jag har mest kört under 100 ASA och högsta upplösningen… men allt är ju relativt… Men läs dpreviews test och jämför själv…

 

Och ta dig en Ardbeg efteråt… :)Islay’s best

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...