Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

nya Prylar kameror


Pirre

Rekommendera Poster

+ Den verkar ta rätt fina bilder. Olympus är riktigt bra. Har haft en Olympus i snart 3-4 år, den är fortfarande bra.

- Jag är allergisk mot LCD-display i själva luppen för ögat. Där ska det vara rent från digital tycker jag. Helst SLR såklart.. men.. SLR-kameror är så dyra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

På tal om Olympus: Någon som testat 5060? Verka vara en mkt OK kamera (i väntan på en överkomlig Foveon).

 

/z

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Olympus verkar också ha ett vettigt och prisvärt alternativ i "prosumer"-klassen (jmf Canon Pro1), är det någon annan än jag som slängt ett lystet getöga på nya/kommande C-8080WZ? :shifty:

 

Steve's Digicams har provat och gillar den! (kolla in den här testbilden: 3.4 Mb! )

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, den verkar juste. Gillar också med den och 5060 att de ser ut som kameror, och inte som matlådor till anorektiker.

 

/z

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

evaelisabet
Ja, den verkar juste. Gillar också med den och 5060 att de ser ut som kameror, och inte som matlådor till anorektiker. 

 

/z

Jag har en 5060WZ som jag köpte i slutet av januari. Hade gått och dreglat åt Sony 828, men när det kom till kritan visade det sig vara lite väl mycket fel på den. I väntan på ett alternativ köpte jag den kamera som jag tyckte hade fått bäst kritik och höll ett hyfsat pris. Är rätt nöjd med den. Ibland har den - i stark sol och dis - vissa exponeringsproblem, bilden blir överexponerad. Vet man om det så kan man ju sätta den på -0,3 - 0,7.

Blixten är ganska svag och en bra blixt till den är dyr. Den billiga är som en leksak, en dyr sådan. Köpte tyvärr den.

Det är bra tyngd i kameran, det gillar jag.

Annars funkar den bra, även om det tar ett tag att lära sig alla zillioner inställningar och menyer som inte alls liknar dem som fanns på min gamla Sony.

Här en bild jag tog med den igår:

 

 

bluesippa608.jpg

 

Här en från Fjärilshuset för några veckor sedan:

x1097butterfly.jpg

 

Eva

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...de inbyggda blixtar som finns i kameror (av alla de slag) är mest för att stödja befintligt ljus - lätta motljus osv...

 

 

Inget att ta till som ljussättningblixt inte.... (se www.profoto.com för proffljuset:-DD)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej evaelisabet!

 

Jättekul och bra att få en brukares åsikter om 5060. Det är sjukt svårt att välja digitalkamera,

det är ett kompromissande om priset ska vara överkomligt.

Lutar ändå åt att det blir en 5060 så småningom, ska köpa en skanner först.

Hur funkar din kamera i manuella lägen? Är det lätt åtkomligt att ändra tid, bländare och vitbalans?

Svara bara om du orkar.

Fina bilder du har tagit! :)

 

 

/z

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingemar Ragnemalm

Jag tycker inte speciellt bra om Olympus nyaste kameror. 5060 och 8080 har spolat en av 5050s stora fördelar, en rejält ljusstark optik. I ett slag var man nere i vanliga 2.8, som alla andra. Canons G5 står plötsligt starkare. Frågan är givetvis vad det betyder för resultatet, men jag kan i alla fall konstatera att kompisens 5050 kräver halva exponeringstiden mot min 750 i samma ljus!

 

Olympus har också övergivit billiga NiMH i stora kameror som 5060 och efterföljare till 750. Det tycker jag är synd. Det blir dyrare, så det blir inte av att köpa reserv, och man kan inte låna av någon annan. Batterilivslängden på 5050 och 750 är utmärkt, så jag inser inte varför de skulle släppa den poängen. (Minikameror är en annan sak. Vem kan göra en Ixus eller Exilim med R6?)

 

En liten tröst är att xD-minnena äntligen blivit billigare. Förut var speciellt Olympus budgetkameror rent löjliga, lågt pris tills man ska köpa till minne, då blir det vips dyrt. Nu ska de ner en bit.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

evaelisabet
Hej evaelisabet!

 

Jättekul och bra att få en brukares åsikter om 5060. Det är sjukt svårt att välja digitalkamera,

det är ett kompromissande om priset ska vara överkomligt.

Lutar ändå åt att det blir en 5060 så småningom, ska köpa en skanner först.

Hur funkar din kamera i manuella lägen? Är det lätt åtkomligt att ändra tid, bländare och vitbalans?/z

 

Om jag skulle ha köpt en kamera idag så hade det nog blivit 8080... Om det var en Olympus jag var ute efter, nu kollar jag på Nikon D70.

Men jag blir allt mer nöjd med min 5060, Olympus har ju lite speciella inställningar så det tar tid innan man hittar allt automatiskt. Och det gör jag inte ännu, det finns otroligt många varianter på det mesta. Att ändra tid, bländare och vitbalans är dock inga problem, men börjar man gräva i kamerans inre finns det så mycket att man blir yr. På en CD medföljer ett schabrak till manual, har inte orkat trycka ut den men går in då och då och kollar om det är något jag undrar över. Det medföljer en kortfattad manual på papper och på svenska, men den är förstås inte lika detaljrik.

Kan hålla med om att ljusstykan kunde vara bättre, där var min gamla Sony överlägsen. Men det är också det enda området.

Tack och lov är kameran ganska förlåtande, att underexponera ett steg och ibland lite mer kan lätt fixas i photoshop.

Som vanligt har jag kameran inställd på -0,3 för att inte fräta ut högdagrar. Den inställningen har jag haft i alla mina kameror, även analoga. Det ger också mustigare färger.

Den inbyggda blixten är inte någon höjdare, men det är de å andra sidan sällan. Som upplättningsblixt fungerar den utmärkt och även när avståndet inte är så stort.

Jag tar som du förstår mycket macrobilder. 5060 har två lägen för macro, en kan man mer kalla närbildsläge. Den andra kan man ta bilder på 2 - 3 cm avstånd med. Till och med då funkar blixten jättebra, bilderna blir inte överexponerade.

Här är en annan bild, faktiskt också taget med macro. Gåsen kom så nära att jag snabbt fick ändra till macroläge, inte sMacro dock...

:D

Eva

PS Håller med om att det är svårt att välja kamera. Men 5060 hade fått bra kritik överallt, vilket underlättade. DS

xHej.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, jag funderade länge (?) på Canon Powershot Pro1, men efter att tittat på dpreviews sammanfattande test häromdagen så lutar jag mer åt Olympusen…

 

Verkar vara en ganska duktig rackare i 8MP-klassen… dessutom billigare än kanonen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

>>evaelisabet

 

Tack som 17 för dina utförliga synpunkter och en mycket skön gås!

 

:D

 

/z

 

Viss prisskillnad på 5060 (5400 kr) och 8080 (8400 kr).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänk också på storleken, 5060:n kan med lite god vilja räknas som kompakt, 8080:n är nästan lika stor som en systemkamera. :o

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Köpte Olympus C4040Z för två år sedan 8.000:- plus lite tillbehör Blev drygt 10.000:-

 

Jag är rätt nöjd Men siktar på en SLR D70 eller 300D Men kanske skall man vänta ut bättre CCD har läst lite om Foveon.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Såg just en test på Olympus nya lilla 4 Mpixel-kamera C-765 Ultra Zoom. Den ser fin ut. Mycket liten kropp, och mycket stor optik (i sammanhanget), och Olympus nya TruePic Turbo-teknik som ska både förbättra färgåtergivning och genomgående snabbhet.

Efter en snabbtitt på testbilderna så tycker jag det verkar lite grynigt dock. Får titta noga på andra tester innan sista ordet är sagt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

evaelisabet

Olympus har överlag väldigt bra kameror. Köpte för några veckor sedan en Olympus C-220 till min man. Han har knappt hållit i en kamera tidigare, men när vi skulle resa till Kina i februari fick vi låna en digital Konica för att vi skulle ha två kameror med oss på resan. Den blev han förtjust i, så jag tyckte det var dags att utöka kamerabeståndet (vågar inte tänka på hur många vi har) med ännu en digital.

220 har bara 2,1 MPixlar, men jag har verkligen häpnat över hur bra bilder den tar! Inga problem att dra upp dem till A4. Den är lite långsam, men å andra sidan kostade den bara något över 1 000 kronor, rena fyndet.

Bra exponeringar, mycket bra färger och det långsamma består främst i att den tar lite tid på sig för att ladda upp blixten igen efter en blixttagning och att det tar några sekunder innan den läser in en bild på högsta upplösning.

Så vilken prisklass man än är intresserad av så tror jag man gör ett gott val med Olympus.

Köpte t ex en Fuji med samma upplösning - den kostade mer än denna Olympus och den är riktigt dålig. Det var en present till min dotter och det är inte alltid hennes fel att bilderna blir dåliga. Hon kan ta flera bilder efter varandra. Samma ljus, samma motiv. Någon blir bra, andra blir knallblå och överexponerade. På auto. Det finns säkert bra Fuji också, men jag skulle aldrig köpa en kamera av det märket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blev väldigt förtjust i Nikons nya D70 (för att ha som ett alternativ till den professutrustning jag då o då släpar på),.,, ända tills jag tittade i sökaren... suck..

 

En till kamera (Canons motsvarande är lika) - en sökare där man sitter längst bak i biosalongen och tittar på en film långt långt fram.... Jag VILL ha bilden så den liksom känns på näthinnan (nästan innuti mig) inte på en bioduk... projektet nedlagt...

 

Jag tog fram min analoga Olympus XA.. från 1976.... mätsökare... stor sökarbild... satte film i den... Kodak NC (Neutral Colour)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

evaelisabet

Tro mig eller ej. Nu har jag köpt en Olympus till! Beställde just från Cyberphoto en Olympus C-160 till min dotter som hon ska få som examenspresent när hon går ut 9:an nu i vår. Gick lite över 1 300 kr. Tyvärr bara 16 MB minne, men jag fick med ett 32 MB xD-kort till min 5060 som jag inte använder, 5060 tar också CF. Man kanske kan pula i båda korten, så blir det i alla fall 48. Hon använder mest sina bilder för att maila och sätta in på ungdomssajter, så det räcker nog. Tror det var ett bra köp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

c5000.gif

Själv har jag en Olympus Camedia C-5000Z som inte är så snygg men go att hålla i handen. Största fördelen med den är, förutom att den har 5 190 000 pixlar, att den har hållare för extern blixt. 3x zoom räcker inte långt, så jag har funderat på att köpa telekonverter, men är osäker på om det blir så bra. Har börjat snegla på Olympus Camedia C-770 Movie för den har bättre optik med 10x zoom och är även en videokamera. Se även denna tråd.

c770.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mailade till Olympus i torsdags. Hoppas jag får svar nästa vecka.

 

Vet inte hur jag skall få ett pol.Filter att fästa på min C4040Z. Finns en gänga längst in för tele och macro-konverter. Men det går ju inte att skruva dit ett vanligt runt filter.

 

När man startar kameran så åker ju objektivet ut UTAN gängan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...varför??? köper inga tjejjer kameror till mig? :unsure:

Du får väl hoppas på att tomten är en tomta :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...