Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Dubbelsidig dvd-bränning vs högsta kvalitet?


maribelle

Rekommendera Poster

hej!

 

Har gjort ett projekt som ligger i iDVD och är större än vad som ryms på en DVD-skiva.

Kan jag bränna dubelsidiga dvd på en Apple Macbook (Tiger). Det finns möjlighet att välja det så rimligen borde det gå. Hur blir det? Någon som testat? Är det svårare att hitta DVD-spelare som accepterar dubbelsidiga DVD?

 

Ett annat alternativ som kommer upp är att ändra från bästa prestanda till högsta kvalitet. programmet kodar då om hela projektet. Blir det mycket sämre kvalitet? Det är en film för hemmabruk bara.

 

/Maribelle

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Välj dubbellagers-DVD, inte dubbelsidig. Jag har för mig att alla MacBooks med DVD-brännare klarar av dubbellagersskivor. ALLA DVD-spelare bör ta emot dubbellagers-DVD:er eftersom det är industristandard.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Välj dubbellagers-DVD, inte dubbelsidig. Jag har för mig att alla MacBooks med DVD-brännare klarar av dubbellagersskivor. ALLA DVD-spelare bör ta emot dubbellagers-DVD:er eftersom det är industristandard.

Rätt: Välj dubbellagers.

Delvis fel: Det är bara pressade (inte brända) dubbellagers skivor som alla DVD-spelare kan spela. Men alla nyare (3-5 år eller så) klarar brända dubbellagers skivor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
Delvis fel: Det är bara pressade (inte brända) dubbellagers skivor som alla DVD-spelare kan spela. Men alla nyare (3-5 år eller så) klarar brända dubbellagers skivor.

Hmm... spännande. :utskallning: *självdask*

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rätt: Välj dubbellagers.

Delvis fel: Det är bara pressade (inte brända) dubbellagers skivor som alla DVD-spelare kan spela. Men alla nyare (3-5 år eller så) klarar brända dubbellagers skivor.

Spelar det någon roll om det är DL minus eller plus?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spelar det någon roll om det är DL minus eller plus?

Jag brukar använda minus för video-DVD och plus för data-DVD.

 

Minus är mer kompatibelt med fristående DVD-spelare (främst de litet äldre).

Plus är ett bättre format för data, särskilt när man använder principen "packet writing" (vilket används främst av backup-program).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag brukar använda minus för video-DVD och plus för data-DVD.

 

Minus är mer kompatibelt med fristående DVD-spelare (främst de litet äldre).

Plus är ett bättre format för data, särskilt när man använder principen "packet writing" (vilket används främst av backup-program).

Stort tack! :ThumbsUp: Då får jag skaffa minusskivor också...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...