Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vad behöver jag för att ansluta ett digitalpiano till Mac Mini?


Sandra_78

Rekommendera Poster

Hej är ny på Mac och undrar om man kan ansluta sitt digitalpiano till en mac mini och hur man gör isåfall? vad behövs?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej är ny på Mac och undrar om man kan ansluta sitt digitalpiano till en mac mini och hur man gör isåfall? vad behövs?

Hej och välkommen hit!

Har du en USB-sladd till pianot är det bara att ansluta den i din Mac och starta GarageBand. Då kan du använda pianot som vilken keyboard som helst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret! min idé är att spela in egenkomponerad musik på min mac, alltså min sång till med.. kan man koppla in en microfon till macen också eller är det något som ska kopplas till digitalpianot? har inte pianot här så jag kan inte titta efter nu tyvärr..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret! min idé är att spela in egenkomponerad musik på min mac, alltså min sång till med.. kan man koppla in en microfon till macen också eller är det något som ska kopplas till digitalpianot? har inte pianot här så jag kan inte titta efter nu tyvärr..

Ja, det går. Men du behöver nog en mixer också, ifall det är fler instrument (sång) du vill ansluta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Köp ett usb-ljudkort. Gå till närmsta musikaffär och prata med dem, säg vad du behöver så fixar de det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det kan hända att ditt piano inte har usb. då har det säkertligen midi kontakt. då måste du skaffa ett ljudkort som har midi eller en liten billig midi-usb övergångsbox.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad kostar ett sånt? :)

 

 

Köp ett usb-ljudkort. Gå till närmsta musikaffär och prata med dem, säg vad du behöver så fixar de det.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad kostar ett sånt? :)

 

billigaste ljudkortet är ungifär av samma kvalitet som de som brukar sitta i men man får en extra port eller microfonförstärkning om datonrns egen inte stödjer det. kostar från

300 kr nytt och så finns det kort som kostar 100 000 så det beror lite på vart du känner att du vill lägga dig prismässigt. men ett kort för runt 1000-1500 kr kommer du riktigt långt med som nybörjarhemma studo. med inte allt för nånga ut och ingångar.

 

beror lite på hur mycket in du behöver inkoplat samtidigt och om du behöver en gitarförstärkare eller fantommatad mic etc.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Hej!

Jag skulle vilja spinna vidare på denna fråga... Jag har ett digitalpiano (casio privia) och en macbook. Köpte en vanlig USB-kabel, men det visade sig att installations-cd:n bara funkade med windows, som jag inte har. Kollade runt lite på internet och hittade en kabel med midi in/ut i ena ändan och USB i andra. Skulle det räcka med en sådan? Eller behöver man något mer?

 

/Katarina

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är det för kabel du funderar på?

Det är inte säkert att det skulle lösa ditt problem, då du kanske fortfarande kommer att behöva mac-drivrutiner från casio.

 

Annars är det enda alternativet ett billigt ljudkort med midi-interface och en redig midikabel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för ditt svar! Jag har kollat på en kabel som hos Kjell & Company heter "M-Audio USB till MIDI". Är det så enkelt som det verkar??? Eller måste jag ändå köpa till något extra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för ditt svar! Jag har kollat på en kabel som hos Kjell & Company heter "M-Audio USB till MIDI". Är det så enkelt som det verkar??? Eller måste jag ändå köpa till något extra?

 

Eventuellt någon form av musikprogram, om inte garageband räcker till. Och ja självfallet en midikabel också (om nu inte USB interfacet har sådant integrerat som vissa edirol interface.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag snubblade över en drivrutin.

 

http://code.google.com/p/casiousbmididriver/

 

Prova den!

 

Tack för att ni är så snälla och hjälper mig!

Kanske dum fråga... men vad använder jag för kabel då? Det fungerar inte när jag kopplar USB från pianot till datorn, måste jag ändå köpa den där "M-Audio USB till Midi"-kabeln? (alltså, koppla midi in/midi ut på pianot till USB-porten i datorn)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eventuellt någon form av musikprogram, om inte garageband räcker till. Och ja självfallet en midikabel också (om nu inte USB interfacet har sådant integrerat som vissa edirol interface.)

 

Garageband fungerar utmärkt för mig, så nytt musikprogram har jag inte planerat att köpa. Har förstått att jag kanske behöver köpa en Midi-kabel, men undrar vilken sort? "Om nu inte..." sedan förstår jag inte riktigt vad du menar i det du skriver inom parentes... :fundersam: Är inte så haj på datatermerna...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du lyckats installera drivrutinen? Meningen med den är att du i så fall ska kunna ansluta ditt midi-keyboard med en vanlig usb-usb-kabel (du har väl kontrollerat att ditt keyboard verkligen har en USB-port? Det borde den, det är dock möjligt att det inte är den vanliga rektangelformade usb-kontakten utan en annan det gäller).

 

Ladda ner filen från länken du fick, dubbelklicka på den så att den unzippas och du får en .plugin-fil, lägg den i mappen MIDI Drivers, som ligger i din hemmapp (med ditt användarnamn)/Bibliotek/Audio/MIDI Drivers.

Starta om datorn. Koppla in keyboardet med en usb-kabel. Det borde ny synas både i Garageband och i Ljud-/MIDI-inställningar (som ligger i program/verktygsprogram) som "CASIO USB MIDI Interface".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du lyckats installera drivrutinen? Meningen med den är att du i så fall ska kunna ansluta ditt midi-keyboard med en vanlig usb-usb-kabel (du har väl kontrollerat att ditt keyboard verkligen har en USB-port? Det borde den, det är dock möjligt att det inte är den vanliga rektangelformade usb-kontakten utan en annan det gäller).

 

Ladda ner filen från länken du fick, dubbelklicka på den så att den unzippas och du får en .plugin-fil, lägg den i mappen MIDI Drivers, som ligger i din hemmapp (med ditt användarnamn)/Bibliotek/Audio/MIDI Drivers.

Starta om datorn. Koppla in keyboardet med en usb-kabel. Det borde ny synas både i Garageband och i Ljud-/MIDI-inställningar (som ligger i program/verktygsprogram) som "CASIO USB MIDI Interface".

 

Så snäll som förklarar så pedagogiskt! Tack! Men jag får det fortfarande inte att fungera... När jag startar om datorn reagerar pianot, men jag ser inget i mina ljud och midi-inställningar. Borde jag ändra några andra inställningar?

 

Och just det, jag har en USB-utgång i pianot. :ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så snäll som förklarar så pedagogiskt! Tack! Men jag får det fortfarande inte att fungera... När jag startar om datorn reagerar pianot, men jag ser inget i mina ljud och midi-inställningar. Borde jag ändra några andra inställningar?

 

Och just det, jag har en USB-utgång i pianot. :ThumbsUp:

 

Ja du borde se pianot i ljud och midi inställningarna om det fungerat korrekt. Jag har inte använt något Casio instrument sedan min första keyboard för drygt 8 år sedan- WK-1800, Så det är möjligt du måste ställa pianot i "midi-via-USB-läge", personligen föredrar jag att köra midi över midi portarna eftersom det är betydligt enklare att koppla samman flera enheter osv. men det är något dyrare än en vanlig usbkabel tyvärr.

 

Du kan prova detta om du installerat drivrutinen ovan,

Stäng av keyboarden,

Öppna Terminal.app skriv /System/Library/Frameworks/CoreMIDIServer.framework/MIDIServer och tryck Enter

därefter startar du keyboarden, och går till ljud och midi-inställningarna och trycker "Rescan devices"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...